Koltai Lajos szerint giccses a halál

2007.09.27. 12:38
Koltai Lajos első hollywoodi filmjének, az Estének a nyitó jelenetenél eldőlt minden: fehér ruhás nő egészen fura pózban fekszik egy vitorlásban, karját belelógatva az óceánba, miközben minden eddiginél véres-narancssárgábban megy le a nap. A halál, ahogy azt Hollywoodban elképzelik.

A Sorstalansággal sikerült a holokausztot olyan szépségessé tenni a pánsípozással, a kontúros felhőkkel és a fájdalmas tekintetű gyermekkel együtt, hogy a Kertész Imre által sokat bírált Schindler listája realista alkotásnak tűnik mellette. Az Estében mindez folytatódik: nagyon zöld a fű, kék az ég, kék az óceán, és golden retrieverek rohangálnak a naplementében.

A zsidók lelke után most a nőkét vizsgálja Koltai Lajos hasonló érzékenységgel, és ehhez megkapott mindent az amerikai stúdiótól: pénzt, paripát és olyan színésznőket, akik egyedül is elviszik hátukon az Estét. Most tízen kellenek ehhez, de legalább adnak valamit a történethez. A rendező pedig úgy lép fel, mint aki mindent tud a női tapasztalatról: naplementék, vakszerelem és a nő reprodukciós kötelezettsége, ennyi. Az idős, haldokló nő a gyógyszerek és betegség miatt az emlékezet és a valóság összekeveredik, így újraéli egy 1953-as nyár beteljesületlen szerlmét, ami az egész életét meghatározta.

Ráadásul a történet a halálról és a szerelemről szól, ami van annyira jó kapaszkodó, hogy a nő szerepét több generáción átívelően, sok nézőpontból közelítse meg. A forgatókönyvet jegyző Michael Cunningham Az órák után másodjára megy bele a női lélek mélységeibe, ami jelen esetben Susan Minot azonos című regényének radikális leegyszerűsítését jelenti. Koltaival egyetértve hiszek benne, hogy nem szabad számon kérni a regényt filmen, főleg ha ennyire máshogy olvasták. Mert a Minot-regény fájdalmas, szomorú, és kifejezetten nem akar szép lenni, ellenben a betegséget és a halált annak romló testiségében mutatja meg.

A halál nem szép, nem egy örök hajóút, hanem kegyetlen, fájdalmas fizikai megsemmisülés, amiben az ember fokozatosan veszti el a körülötte lévő világ kontrollját, ahogy a főszereplő Ann Lord is (Vanessa Redgrave). Koltai elmondta, Vanessa Redgrave volt a kulcsa a filmnek, hiszen az ő halálos ágyáról történő visszatekintés adja meg a súlyát a filmnek. És Vanessa Redgrave jó, amennyire valószínűleg minden nagyon öregnek látszó ember jó tud lenni ebben a szerepben - tökéletes Oscar-esélyes, Tom Hanksnek is bejött a Philadelphiával.

Meryl Streep és Vanessa Redgrave

Mivel ez a film mindent a színésznők nyakába pakol, ezért nem kis kockázatot jelentett, hogy Koltai belement abba a kétes kimenetelű üzletbe, hogy Vanessa Redgrave és Meryl Streepért cserébe szerepeket oszt a lányaiknak. Összességében megérte, mert egyik lány se rossz, de a legjobb a Little Miss Sunshine-ból ismert Toni Colette és Claire Danes. Az egyetlen férfi szereplőt, Patrick Wilsont csak megemlítjük, nem oszt, nem szoroz.

Hiába szimpatikus Koltai szándéka, hogy a társadalom számára fontos kérdéseket (holokauszt, halál, szeretet) a szépirodalom közvetítésével mutassa meg a szélesebb közönségnek, ha egyszer nem működik rendezőként.

Patrick Wilson és Claire Danes

Amerikában nem véletlenül látnak fantáziát Koltai Lajos rendezői munkásságában, hiszen minden egyes képe nagyon szépen megkomponált, tényleg semmi nincs véletlenül: a halálos ágyról elárulta a sajtótájékoztatón, hogy az egy csónak, a függöny a vitorla, ami így együtt egy klasszikus halálmetafora, lehet elemezni, aki akarja.

Koltai Lajos az Indexnek adott interjújában azt mondja, "Látja, milyen marhaságokat gondolunk a halálról? Pedig ez összetettebb: néha giccses, néha meg nevetségesen hülyén néz ki, ha valaki haldoklik." Ez a kulturális+tradicionális+történeti baromság vezet el oda minket, hogy a halálra képtelenek vagyunk felkészülni, azzal szembenézni. Az Estében a giccs és a nevetségesség az uralkodó, pedig a halálban elsorvad az ember teste és lelke, ezen nincs mit szépíteni, ezért nem jó a film.