Három férfi és két lombfűrész

2005.02.14. 11:10
A független horroroké a jövő, amennyiben sikerül jó plakátokkal és trailerekkel eladniuk magukat, mint a Fűrésznek. A film tipikusan hajnali műsorsávba gyártott, Hetedik-wannabe telehorror béna színészekkel, még bénább moralizálással és a legbénább csavarral, amit filmtörténetben valaha produkáltak.
Sajnálatos, hogy a mozikban nem a stáblistával kezdődnek a filmek, ezek zenéjéből rögtön átjönne, érdemes-e az elkövetkező másfél-két órát sötétben pácolódni. A Fűrész sunshinegrunge-balladájából például egyenesen következett volna az arcontaposva hanyatthomlok-menekülés. Bár a Van Helsing alatt tapasztalt lüktetően csontvelőszikkasztó fájdalom nem jelentkezett, a dizánjhorror kategóriában könnyűszerrel a Fűrész az elmúlt évek legrosszabb filmje.

Vérciki

Fűrész
Tekintse meg képeinket!

Két ember tér eszméletéhez egy kicsempézett pincében a csövekhez láncolva, köztük egy szétlőtt fejű hullával, akinek egy pisztoly és egy diktafon van a kezében. Ahogy felfedezik környezetüket, megállapítják, egy furfangos sorozatgyilkos játékszereivé váltak, és kezdődik a versenyfutás az idővel az életükért.

Az eredetinek mondható alapkoncepció körülbelül az első húsz percig tartja fenn az érdeklődést. Mikor begyűrűzik az első visszaemlékezés visszaemlékezésének visszaemlékezése, összeomlik a forgatókönyv addig is száraz, töredezett hajszálakkal tartott ostyagerince. A fokozatosan egyre több információt csepegtető, az addigi történéseket időről időre összefoglaló klipekkel tarkított flesbekk-orgia a kilencvenes években még megbocsátható volt, a Memento óta ez a dramaturgiai fogás az érdektelenség alvadt hányástócsájába fullad.

A film egyik mélypontja a gonosz őrült monológja középtájt, melyben kifejti keserű világnézeteit, miközben két szerencsétlenkedő rendőr fog rá fegyvert illetve küzd egy csapdába szorult túsz életéért. Ennél csak a hisztérikus végkifejlet rosszabb, viszont annyival undorítóbb is.

Scorpions vs Manson

Feszültség, mint olyan, legfeljebb az elvesztegetett pénz, idő és a túlkólázásból eredő visszatartott vizelet miatt keletkezhet a nézőben. A rendező mindent megtesz, hogy a Rammstein leselejtezett ötleteiből összegányolt kínzóeszközök és csapdák köröket verjenek a Hetedik brutalitására, de libabőrös rettegés helyett csak gyomorforgatásig jut.

A Fűrész olyan távolságra van David Fincher Hetedikjétől, mint a ketrecrángatós Scorpions-videoklip Zenebutikból rögzített véháesmásolata Marilyn Manson egészéjszakás IMAX-rémálmától. A legegyszerűbb ipari sablonok mentén "fiatalosan" rángatott kamera és a rosszul alkalmazott zenei betétek sem gerjesztenének atmoszférát, amit a színészek amúgy rögtön az első percben alapjaiban tesznek taccsra.

Míg Finchernél a történet előrehaladtával egyre személyesebb ismerős lesz Brad Pitt családjából, James Wan színészeinek mindengyike rászolgált a halálra amatőr játékával. A Dr. Gordont alakító Cary Elwes húsleveskockává-aprítása is túl kegyes vég lenne harákolósan túlspilázott alakításáért, míg a tizenöt éve eltűnt Danny Glover vergődése pusztán szánalmas.

Az Index értékelése: egy csillag

A film impozáns budget-ratioval büszkélkedhet: alig több mint egymillió dollárból csináltak vagy százhuszat. Akik erre gerjednek, minden további nélkül üljenek be rá, úgysem tudnának csalódni. Egyéb esetben kerüljék messzire ezt a lapos, mesterkélt, kiszámítható, jellegtelen, néhány használható ötletet a semmibe eldurrogtató förtelmet.