Vilma
-8 °C
3 °C

Unalmas pedofilia

2004.09.13. 10:24
Miért nem gondol semmit a papok által megerőszakolt kisfiúkról Almodóvar? A Rossz nevelés kriminek szimpla, melegfilmnek közhelyes, művészfilmnek pedig nem túl eredeti.
Elfogult vagyok Almodóvarral, ami érthető egy olyan rendezővel kapcsolatban, aki elég merész ahhoz, hogy a giccs porcelánjaival egyensúlyozva teremtsen művészetet. A rokokósan túlburjánzó érzelmek, a negédes párbeszédek, a némafilmes hevülettel kibontakozó konfliktusok nála nem állnak össze kemény cukordarabbá, mint amikor az ember nagyot harap a vattacukorból.

#alt# Sőt, Almodóvar kristálypoharakkal, porcelán figurákkal és egyéb csecsebecsékkel zsúfolt vitrinjén keresztül különlegesen törik meg a fény, sajátossá színezve az addig egyértelműen tónusokkal bíró világot.

A nagy várakozásokkal megelőzött Rossz nevelés hozza a teljes almodóvári univerzumot, a melegeket, transzvesztitákat, nyíltan vállalt érzelmeket, és szokás szerint elkerüli a giccset is. Hogy aztán meglepő módon a spanyol rendezővel kapcsolatban soha nem emlegetett csapda legyen a veszte: az unalom.

Távolságtartás

A fiúneveldében játszódó, önéletrajzi ihletésű történet ugyanis hiába kavarja az idősíkokat, és hiába látjuk a sztorival párhuzamosan az abból készülő filmet is. Hiába a meleg romantika, a jó kedélyű transzvesztiták és a férfiszerelem éles konfliktusai, mindez mégis érdektelen marad.

A Rossz nevelés mozgatórugóját a főszereplők gyermekkori megaláztatásainak kellene felhúzniuk. A pedofil papról azonban csak annyi derül ki, hogy szerelmes a kisfiúba, és ezért mise után időnként megerőszakolja, ami persze nem szép dolog, a nézőt mégis érdekelné a háttér is, hogy megragadhassa a tragédiát.

Almodóvar mintha nem érezné magáénak filmjét, szépen felmondja a történetet, miközben nem gondol a leírtaknál többet a szereplőiről. Így lehet, hogy a Rossz nevelést - a rendező többi mozijától eltérően - nem a finoman kirajzolódó kapcsolatok és konfliktusok tartják mozgásban, hanem egy bűnügyi szál.

A film kriminek viszont nem elég csavaros, ahogy művészfilmnek nem túl eredeti, melegfilmnek pedig elég közhelyes. Almodóvar filmjét csak azért nem rugdosom tovább, mert az előző nap kényszerültem megnézni az Én, a robot című Will Smith-darabot, ami után a Rossz nevelés olyan volt, mint pofon helyett a vattacukor. Ki lehet bírni.

Rossz nevelés, színes feliratos spanyol romantikus dráma, 105 perc, 2003

rendező: Pedro Almodóvar
forgatókönyvíró: Pedro Almodóvar
operatőr: José Luis Alcaine
díszlettervező: Antxón Gómez

Szereplők:
Fele Martínez
Gael García Bernal
Daniel Giménez Cacho
Lluís Homar
Javier Cámara