Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMSzeretem a történelmet, ezért nagyon ritkán szeretem a történelmi filmeket. Különösen kényes a műfaj, mivel a rendszerváltás óta szerepjátékos-táborokat is megszégyenítő királyos-kardozós hülyeségekkel etették az iskolák népét. De enélkül sem egyszerű feladat hitelesen, hamisítás és nevetséges pátosz nélkül elmesélni a történelem egy darabját, mivel az nem is szedhető darabokra.
Tekintse meg képeinket! |
Mészáros Márta talán pont ezért koncentrál Nagy Imrére, az emberre. Az a történet, amit elmond, az akár kezdődhet 1956-ban is. Intimitás, ez a legjobb kifejezés: ez a film nem egy emberfeletti hősről szól, Nagy Imre nem a Kötélember, Jan Nowicki pedig egy percig sem tesz úgy, mint aki nem embert játszik. Viszont hihetetlen feladatot old meg, amikor a film jó részét kitevő, pár méteres cellában játszódó másfél éves fogságot képes kitölteni, nézhetővé és izgalmassá tenni.
Nem is csak nézhető, hanem szép is. Mármint a látvány szép. Ahogy egy jó fotó szép.
Az sem szokás történelmi filmeknél, hogy a főszereplőn kívül valódi karakterek legyenek benne. Többnyire a címfigura ül a pókháló közepén, és mindenki más csak élettelen kitinpáncél körülötte. Mészáros Mártánál a szereplők együtt szövik a hálót. Leginkább Ivan Passer zseniális Sztálinjára emlékeztet, igaz, azt az alakot még nehezebb volt emberként ábrázolni. Mácsai Pál remekül adja a kommunista vérbírót, Moór Marianna, a feleség is pont olyan, amilyennek egy nagy ember társát képzelem, Cserhalmi pedig néhány jelenetben egész kis fejlődésregényt ad elő a fogolyról és a börtönorvosról. Kádár Jánost Kádár János alakítja, biztos benne lesz az adatbázisokban, hogy „as himself”, de így legalább a legnehezebb szerep kérdése megoldódik. Egy időre legalábbis. Előbb-utóbb valakinek el kell majd játszania Kádárt is. A legnagyobb temetetlent.
Klikk a képre! |
De mondom, ezek jelentéktelen túlkapások, amelyek a forradalom jellegét nem változtatják meg. A forradalom pedig abból áll, hogy ha most megint beterelik a gyerekeket a moziba, akkor végre nemcsak a képes történelmi atlasz filmváltozatát látják majd ott, hanem azt is, hogyan néz ki egy úgynevezett film. Meg azt, hogy a történelmet nem a kiválasztottak csinálják, hanem a történelem választ. De a legfontosabb, hogy ez a film történelmet csinál végre Nagy Imréből. Megadja a végtisztességet.
Rovataink a Facebookon