Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Kritika cikkek
Míg a vámpírok az igazi Drakula feltámasztásában látják a tutit, a vámpírvadászok egy vámpírsejtevő vírusra esküdnek. Kölcsönös szimpátia alapján Penge (Wesley Snipes) inkább utóbbiakkal szövetkezik, főként, hogy a vámpírok az FBI-t is ellene hergelték, akik elpusztítják hangulatos kütyüraktárát.
Belassítva mindenki faszább
Elképzelhető, hogy kevés anyagot forgattak vagy túl sokat vágtak, mert az ötpercenkénti lassításra nem magyarázat, hogy dehát mennyire dögös. A számtalan kameraállásból fényképezett akciójelenetek szintén ezt az elméletet erősítik. Sajnos hogy termékismertetőkkel még a kevésbé gázos hátraszaltókat is haza lehet vágni. Épp használati utasítást nem adnak az Apple csúcsterméke mellé, elég, hogy "milyen laza harc közben mp3-at hallgatni".
Az egyetlen emlékezetes elem az amúgy teljesen érdektelen és feszültségmentes Penge 3-ban a felújított arzenál. A klasszik duplacsövű karóvető mellé beújítottak fúrófejes ezüstlövedékeket, láncos ezüstpengét, és diszkréten összehajtható UV-lézerpengéjű (szmájli) battletet.
"Motherfucker. I like that."
A film legszánalmasabb hozzávalója, amit még a slowmotion sem menthet meg, a jobb időket élt főgonosz Drakula. Goyer is kínosnak érezhette a figurát, hiszen "több neve volt, most Drake-nek hívják" felkiáltással ledrakizta a vámpírok fejedelmét. Ezzel együtt rögtön teljesen új mitológiát kanyarított Draki köré, oké, whatever, láttunk mi már falon Van Helsinget (az hogy fájt).
Mindez elnézhető lenne neki, ha Drakit nem egy esténként pénzbehajtásból élő szabadúszó fitnesszedző alakítaná. Dominic Purcell audiovizuális jelenléte akkor sem lenne erősebb, ha villogó piros keretben szerepelne a filmben, a statisztáktól annyiban különböztethető meg, hogy többet időzik a kamera jellegzetesen buta arcán. Natúr képernyőidejét becsületes alakváltással, árnyékokkal és maszkokkal próbálták minimálisra csökkenteni, de a végeredmény még így is túlzás.
Inkonzisztencia deluksz
Goyer annyira izgult, milyen mozdulatokkal parancsolhat tekintélyt a rendezői székből, legtöbbször arról is elfeledkezett, a vágás előtti jelenetben kik szerepeltek. Apróbb bakik minden filmben kiszúrhatók, nem is annyira zavaró, amikor mindhárom karakter más ruhában sétál tova, mint amit másodpercekkel azelőtt viseltek. Viszont a végkifejlet hatalmas, többszintes élethalálharcában váratlanul más karmai között izzadó főhősök láttán legalábbis felmerül, hogy itt egy jelenet kimaradt.
A Penge 3 "történetének" "logikai" hibáiba bele sem érdemes gondolni, elég fájdalom, hogy hemzseg a kínos jelenetektől. Eredetileg nyilván viccesnek készült például, hogy a gyúrós fővámpír betér egy vámpírmörcsandájzboltba, és átküldi a pattanásos gót eladófiút a kirakatüvegen. A korábban említett kasztinghendikepp mellett azonban a sokadszor felmerülő "ez meg mi a csöcs volt?"-szindróma áldozata lesz a film hasonló poénjaival együtt.
How low can you go?
A Penge 3 azzal nyit, felejtsük el a sok baromságot, amit a filmekben láttunk a köpenyben ugráló angol(!) csávók alakította Drakuláról. Van rá egy félliteres szenteltvizem, hogy kevesebben lesznek, akik a moziból kifelé bármire is emlékeznek ebből a baromságból. Aki könnyű esti effektfilmre indul vigyázzon, nehogy az előző szék támlájára fagyjon a műanyagfogsora egy nagyobb ásításnál, aki csak a bénázáson szeretne röhögni, bátran tekerjen egyet a Penge: Szentháromság előtt.
Akik hiányolják a pozitív hozzáállást, azoknak szól, hogy minden hibája ellenére nem a Penge 3 volt 2004 legrosszabb vámpíros filmje. Ezt a címet behozhatatlan előnnyel tette zsebre a Dracula 3000 című zsémúvi Erika Eleniak, Coolio és Udo Kier közreműködésével. Jobb illegális fájlcserélő hálózatokon bizonyára elérhetik, amíg viccből valaki behozza videón.
Rovataink a Facebookon