Futóbolondok Dzsungária földjén

2005.03.19. 17:51
A Mokép jóvoltából egy igazi unikum került a mozikba, a Skizó. Kazah filmet Magyarországon a legszemfülesebb mozirajongó is csak maximum hetet láthatott életében, pedig érdemes lenne odafigyelni rájuk, mert a szakértők szerint a volt szovjet tagállamok közül az ukrán és a kazah filmipar húzott el a leginkább. A Skizó egy dokumentarista hitelességgel és távolságtartással elmesélt fejlődéstörténet egy 15 éves, mások által imbecillisnek tartott fiúról, akit az utca nevelt és az alvilág tett hétköznapi hőssé.

2000-ben az Örökmozgóban volt egy kazah filmfesztivál, hat filmmel, aki ezt kihagyta, az csak a Kaukázusi fogolyt ismerheti, ami az egyetlen kazah film az Odeon kínálatában.

Posztszovjet filmmánia

De nem vagyunk szerencsésebbek a rendszerváltás utáni grúz, ukrán, üzbég, de még az orosz filmekkel sem. Néhanap este 11 után, el-elkapni egyet az m2-n vagy a Duna Tv-n, de mozikba csak elvétve kerülnek. Szomorú ez, hiszen a posztszovjet államok problémái, történetei igen közel állnak hozzánk, és nemcsak a szocializmusban eltöltött ötven évünk miatt.

Ha mi nem is, de azért a nyugat-európaiak már felfedezték maguknak Közép-Ázsiát, nemcsak vetítik a filmjeiket, de a kazah filmgyártást például többek között a franciák, a mongolt pedig a németek finanszírozzák.

Darált emberhús


Tekintse meg képeinket!
A Skizót azonban nemcsak azért érdemes megnézni, mert hiánypótló, hanem azért is, mert üdítően jó film. „Meséje” olyannyira tipikus a vasfüggönytől keletre, hogy történhetett volna akár Salgótarjánban is. Helyszínei, a lepukkant kocsmák és a városszéli kalyibák, szereplői, a félalvilági bűnözők és kiszolgáltatott asszonyaik, több, mint ismerősek.

Musztafa egy 15 éves fiú, akit egy rosszul elsült csíny miatt kivágnak az iskolából, és akiről mindenki - még a saját anyja is – azt gondolja, hogy gyengeelméjű. A fiú, akit Shizának – magyarul bolondos, őrült fickónak – csúfolnak, kortársaihoz hasonlóan nem elveszett gyerek, addig is az utca nevelte, így nem váratlan fordulat, hogy mostohaapja révén az alvilágban talál munkát.

Erős, a bokszban képzetlen férfiakat kell felbéreljen az emberpiacon, hogy a ringben képzett, de szintén reménytelen sorsú sportolóktól a minden szabályt nélkülöző meccsekben annyi ütést kapjanak, amennyit a vérre kiéhezett közönség gyomra csak elbír.

Csak szeretet

Shiza sorsa már az első meccs után megfordul, amikor a nála nem sokkal idősebb fiút úgy megütik, hogy belehal. Halála előtt azonban megbízást ad a fiúnak, hogy vigye el a nála lévő pénzt a barátnőjének és a fiának. Musztafa, ez a szótlan, naiv fiúcska, meg is teszi. Hogy a holttesttel mi lesz, arra jobb nem is gondolni azon a tájon, ahol előszeretettel szokták a hullákat sósavval leönteni vagy a kutyákkal megetetni.

A film hivatalos tartalma szerint Shiza beleszeret a meghalt „bokszoló” harmincéves, csípőficamos, orosz nőjébe, Zinkába, de a film valósága inkább az, hogy „csak” szeretet ez; ösztönös szeretet azok között, akik kiszolgáltatottak, azok között, akik az örök, megvalósíthatatlan álmok világában élnek, miközben cipőjük sincs. A fiú felelősséget vállal ezért a kis családért, mert ráhagyták őket, és mert anyján kívül nincsen senki más, aki megölelné és ágyat vetne neki, ha fáradt.

Fifty-fifty

Musztafa könnyű áldozat a mostohaapjának, hiszen ha az illegális munka miatt elkapják a rendőrök, akkor úgysem történhet semmi baja, hiszen gyengeelméjű. Ezért aztán egyre vadabb dolgokra veszi rá, és Shiza meg is teszi azokat, de nem, mint áldozat, hanem mint egy megbízóinál is rafináltabb bűnöző.

A haszon nagy, ezért aztán telik Zinkának hatvanas évekbeli harangruhára, szaténból, sok-sok rózsával, új játékra Zinka fiának, és még a saját gyógykezelésére is futná a városban, ha Shiza tényleg imbecillis lenne, de nem az.

Még, ha mindenki hülyének is nézi, a fiú tudja, mi az a fifty-fifty biznisz, és ha átvágják, gondolkodás nélkül megtorolja, és az igazságszolgáltatás nem létező fenyegetése ellenére is vállalja tettei következményeit. De amíg ez bekövetkezik, marad az orosz vidékeken oly népszerű időtöltés, a lerészegedés füstölt hallal, savanyú uborkával, fokhagymával és vodkával.

Kazah kánok


Klikk a képre!
A vodka azonban nem ünnep, hanem védőital Kazahsztánban, ebben a hatalmas országban, amit az oroszok kísérleti atomrobbantásokra használtak. A vodka nemcsak 40 százalékos alkoholtartalmú ital, hanem létforma a kietlen pusztákban és a feltűnő jólétben pompázó Almatiban, a kisstílű bűnözők és a korrupt bírák között egyaránt.

Ez a kétnyelvű ország két hatalmas kultúra, az orosz és a kínai nyomása között vergődik, de álmaiban Mercedesszel jár és dollárkötegekből sző magának golyóálló mellényt. A jogállamiság többnyire vicc, a természeti erőforrásokban gazdag földet a hatalmát 1989 óta önkényesen évekre meghosszabbító Nurszultan Nazarbajev elnök, minden mást pedig a XV. századi dzsungáriai kalmükök kánjainak leszármazottai birtokolnak.

Távolságtartás

Aki tud, az menekül, ahogy a dokumentumfilmes Gulshat Omarova is tette, aki Rotterdamból visszakacsintva rendezte meg élete első játékfilmjét, a Shizát. (Érthetetlen, hogy miért került Skizó címmel a magyar mozikba ez a film, hacsak nem a hatásvadászat kedvéért, hiszen a skizofréniához semmi köze a főszereplőnek.)

Musztafa meséje nemcsak a történelmi körítés miatt érdekes, hanem azért a puritán, lineáris történetmesélésért is, ami oly jól esik, mint kiadós veszekedés után a vodka. Azért az értékítélet nélküli szemléletért, azért a finom jellem- és korábrázolásért, amiért talán tényleg a világ másik végére kell menekülni kazah filmet csinálni.