Bacsó árt a prostituáltaknak

2008.03.23. 18:05 Módosítva: 2008-03-23 18:49:08
A moziban arról beszéltünk, miért felejtett el Bacsó filmezni, és közben mindig előkerültek régi , jó filmjei. Bacsó Péter 80 éves, kikerülhetetlen alakja a magyar filmtörténetnek, de a Majdnem szűznél rosszabb filmet még itthon is keresni kell.

A Micsoda nő óta mindenki tudja, hogy a igazán jó romantikus történetet lehet kanyarítani a prostitúciót feladó nő és egy mesebeli lovag történetéből, ami Bacsó filmjében is korrekten megvan. Nem érzelmes, nem romantikus, de erre gondolt, ez látszik.

Hujber a gaz

Adva van egy nevelőintézetből éppen eltávozó lány, Boróka, aki megkapja az otthonteremtési segélyt, nem kevés pénzt, amit rögtön barátjával, Jánossal (Hujber Ferenc) rögtön el is ver a luxusszállodában. Mit tehet ilyenkor egy fiatal szerelmes pár? Egymás szemébe néznek, majd a férfi pénzért kölcsönbe adja használatra egy öreg üzletembernek, a lány bólint, hogy rendben. Ennyi. Tényleg ennyi lenne egy nő kurvává válásának története? Hogy a nő semmi más, csak a férfi pénszerzésének tárgya?

Bacsó szerint igen. Boróka néhány könnycseppel és zokszó nélkül engedi magába a különböző férfiakat, akiket a barátja, a budapesti élet legutáltabb szereplője, a parkolóőr elé hajt. Se vita, se ellenállás, semmi. A nő végrehajtja, amit kell, de legalább a vásznon eleget nézheti a kedves néző a kedves Ubrankovics Júlia testét. Nincs rosszabb ennél: ha már le kell vetkőzni egy filmben, akkor legalább legyen értelme, mert ilyen erővel a Szomszédokban is megmutathatták volna Lenke nénit meztelenül, vagy a Vágási Ferit. Hiszen tényleg az életünk része a szex és a meztelenség, de egy filmen kell, hogy legyen motivációja ennek.

Először a 20. perc környékén akartuk elhagyni a mozitermet, mert addigra már úgyis összevissza megdugták Borókát, minden párkapcsolat, hatalmi harc nélkül. Aztán János eladja egy motorért egy stricinek, majd a lány Az ötödik elem-beli Milla Jovovich-ruhában kiáll az autópályára, hogy a politikustól elkezdve a török kamionosokig faszról-faszra szálljon. Ja, persze néha megjelenik a motorán János, hogy szereti, de tova motorozik. Teljesen érthetetlen. Aki azt mondja, hogy a valóságban is így van, az nézzen meg legalább egy-két Bódis Kriszta-dokut vagy Charlize Theronnal A rémet.

Milla Jovovich

Bacsó minden helyzetet kihasznál, hogy megmutassa meztelenül a lányt, még a pláza üzletében is melltartóra vetkőzteti egy ruhapróba miatt, mikor lopással gyanúsítják meg. Ez a film semmi másról nem szól, mint a férfi szem és vágy számára kiállított meztelen női testről, amit bárki megdughat. Borókának kellene megmutatni, milyen a legmélyéről indulni, elszenvedni az érzelmi és testi megaláztatásokat, a folyamatosan elnyelt faszokat, az agressziót, és milyen ezt otthagyni, tanulni, párra találni és úgynevezett normális életet élni. De az itt felsoroltakat Bacsó elfelejtette megmutatni. Mindig sokkal fontosabbak a dugások, mint a köztük lévő érzelmi folyamatok, ezért Ubrankovics Júlia játéka nem tart sehova, a karakter fejlődése érthetetlen. Egyik jelenetben egy tudatos, felnőtt lány, a másikban tök hülye és naiv, majd - a film legrosszabb jelenetében - felajánlja a csövesnek is, hogy dugja meg. Így: Megdughatsz, ha akarsz. Mindezt kétmondatos ismerkedés után. Most akkor szereti ezt a munkát? Nem menekülni akar belőle? Ha valaki menekül ebből a világból, miért hinné el, hogy egy dugás megoldás mindenre?

Szegény Ubrankovics Júliát sajnálom: első filmjéhez tuti nem ruhapróbára kellett járnia, viszont egy olyan karaktert kell megtöltenie élettel, szomorúsággal, akiről még Bacsó sem tudta eldönteni, mi legyen vele. A film elején egy nagy pofájú, szerelmes lány, aki első szóra lefekszik a pénzes csávóval. Érthetetlen, miért szerepelnek benne jó színészek: Cserhalmi, Lázár Kati, Máté Gábor, Lukács Sándor, Ujlaki Dénes, Kaszás Gergő, Fullajtár Andrea. Nem tudták, mit vállalnak el? Vagy az idős rendező iránti szeretet és tisztelet miatt mindent elfogadnak? Mégis a legnagyobb természetességgel Tóth Attila játssza a prosti szerelmét, míg Hujber leginkább üvöltözik, Ubrankovics Júlia meg vetkőzik.

A prostituált Borókát a mocskos testiség-tiszta lélek ellentétpárban igyekszik megmutatni Bacsó, amihez olyan kínosan gicces vallási történeteket is beemel, mint az Újszövetség-beli lábmosás-történet, amit csak megerősít, hogy beszól a fejetlen, megfeszített Jézusnak. Mindezt egy olyan jelenetben, amiben a törökök sorra megdugják. Szóval ennyire rossz.

Piros esernyő

Bacsó egy újságban olvasta a hírt, és ez felpörgette a képzeletét. Tervei szerint korunk egyik fontos társadalmi problémájáról készített volna filmet mindenféle valóságismeret és önkritika nélkül. Két példa: a titokban a köldökpírszingbe szerelt nyomkövető (!) és a kurvák minisztériumi látogatása a parókás Pécsi Ildikó vezetésével. Utóbbi tényszerűen igaz: prostituáltak szövetsége felkereste az akkori esélyegyenlőségi minisztert, de ő csak öt percre fogadta őket, óriási botrány volt belőle. A filmben ezt sikerült megoldani úgy, mintha a Gálvölgyi öltözött volna be egy jelenet erejéig a róla elnevezett showban. A prostituáltak EU-pénzből marketingesnek képezhetik magukat, itt Cserhalmi György tanítja őket a piros esernyő eladására. Azért piros esernyő, mert Mikszáth-regény mellett ez a jelképe a szexiparban dolgozó, elnyomott nők, férfiak jogaiért harcolóknak. Bacsó meg akarta mutatni a prosituált életét, de közben megmaradt a legellenszenvesebb sztereotípiáknál: többet ártott ezzel, mint használt.

Sándor Pál mondja jól ebben a videóban: Bacsó minden valóságismerete benne van a filmben. Maradjunk annyiban, hogy ez Bacsó és a Smith ügynökök valósága.