Mária
-6 °C
-2 °C

T. J. Hooker, Hitchcock és a partidrog

2004.08.09. 09:31
Kapcsolódó cikkek (1)
Az Ashley Judd alakította kemény nyomozónő félájultra issza magát éjjelenként, és talán meg is gyilkolja számtalan szeretőjét, nappal pedig Andy Garciával maga után nyomoz. Philip Kaufman igényes bűnügyi thrillert rendezett fókákkal, Samuel L. Jacksonnal és T.J. Hookertől lopott ötletekkel.
A főhős nappal remek megfigyelőképességgel üldözi a bűnözőket és brutális fellépéssel el is kapja őket, éjszaka a kocsmákban iszik és egyéjszakás kapcsolatokba bonyolódik. Csak azért nem Bruce Willis kapta meg ezt a szerepet, mert a Függőség című film rendőre San Francisco első nyomozónője: Jessica Sapherd.

Tekintse meg képeinket!
Persze láttunk már ennyire kemény közlekedési rendőrből lett nyomozónőt a vásznon, például a Csontemberben Angelina Jolie alakításában, a Függőségben azonban mindez hiteles. Ezért Philip Kaufman rendezőn kívül egyedül kedvenc, kaméleon színésznőm: Ashley Judd a felelős.

Az ő megformálásában még a szerep sem olyan vészes, amilyen erőltetettnek Sarah Torp forgatókönyvíró megírta: az álomnő kemény, de mégis minden férfi neki udvarol, a börtönben is bókokat kap ("Úúú. Imádom ezt az illatot"), és a hullák is legszívesebben megcsókolnák a gumikesztyűjét.

Hitchcockkal csökken az erotika

A nyomozónőt amúgy rendesen feltérképezi a film, felváltva ismerhetjük meg lélektani thrillerben, romantikus- és bűnügyi filmrészletben a múltját, a magánéletét és a munkáját. A történet szerint Sapherd egy halott rendőr lánya, akiből apjának egykori társa szuperzsarut nevelt. Miután felügyelő lett, első feladataként egy sorozatgyilkos után nyomoz, aki épp az ő szeretőit gyilkolja, miközben új társával (Andy Garcia) az első pillanattól vonzódnak egymáshoz.

A csavaros háromszálas cselekményvezetés miatt nem lankad a film pörgése, pedig San Francisco film noirosan ködös utcáin néhány erotikus jeleneten, vagy kisebb pisztolyrángatáson kívül többnyire csak álló, ülő embereket vagy mólón fekvő, vízben úszó, szétvert arcú halottakat látunk.

Ahogy Sapherd az események hatására egyre passzívabb lesz, nappal pszichológushoz jár, éjszaka ájultra issza magát, és egyre ritkábban rúgja a férfiakat fejbe, úgy nő a hagyományos hitchcocki megoldásokkal a thriller feszültsége. Mindenki gyanúba kerül, Stephen Kinges fordulattal még maga Sapherd is, hogy a végén egy kikövetkeztethető - de a film logikájának keretei között a lehető legcsavarosabb - megoldásba torkolljon.

Megcsavart T.J. Hooker

Tekintse meg képeinket!
A Henry és June, A lét elviselhetetlen könnyűsége és Az elveszett frigyláda fosztogatói rendezőjeként és, vagy forgatókönyvírójaként ismert Kaufman ismét egy olyan élvezhető mozit készített, ami többször is nézhető. Már csak azért is, mivel másodszorra nem kell a sorozatgyilkost találgatnunk, és így figyelhetünk a színészekre is.

A törékeny Ashley Juddon kívül ugyanis Andy Garciát is nagyon jó húsz év után újra egy neki való szerepben látni, ráadásul semmit nem vesztett a sármjából azóta, hogy a Fekete esőben szolgálatteljesítés közben Michael Douglas szeme láttára levágták a japánok a fejét.

A kicsit megcsavart T.J. Hooker-es zsaruközhelyek ellenére a Függőség szerintem remek thriller, azonban Észak-Amerikában a nézők nem így gondolták. Hiába szerepel benne még a szemüveges Samuel L. Jackson felügyelő, néhány ellenséges kolléga figurája a Beverly Hills-i zsaruból, egy kis partidrog és féltucatnyi huncut fóka, az 50 millió dollárból készült film az első hétvégén csak egy gyengébbnek számító 8,9 millió dolláros bevételt szerzett.

Függőség (Twisted)
színes feliratos amerikai-német thriller, 97 perc, 2004

rendező: Philip Kaufman
forgatókönyvíró: Sarah Thorp
operatőr: Peter Deming
jelmeztervező: Ellen Mirojnick
zene: Mark Isham
látványtervező: J. Dennis Washington
vágó: Peter Boyle

szereplők:
Ashley Judd (Jessica Shepard)
Samuel L. Jackson (John Mills)
Andy Garcia (Mike Delmarco)
David Strathairn (Dr. Melvin Frank)
Mark Pellegrino (Jimmy Schmidt)
Titus Welliver (Dale Becker)