További Cyb cikkek
Daniel C. Dennett |
Evolúció
Hogyan egyeztethető össze a természetes kiválasztódás a gének által determinált átörökléssel, prózaibban: Darwin és Mendel?
Az élet keletkezése: "égi fogantyúk", azaz "az elmén alapuló valamilyen erő vagy folyamat", a teremtés helyett minden az anyagból szerveződött, céltalanul, mechanikusan. A tervezés csak látszat-tervezés, a káoszból - a tudatosság segítsége nélkül - kivezető út. Tervező nélküli tervezés. Permanens mutációk. A kozmikus evolúció az univerzumok mutációjának láncolata.
A földi élet ("az élet fája") az anyag felfelé ívelő, mind magasabb szintű szerveződése, az ágensektől, a molekuláris szintű "önreprodukáló robotoktól", a prokariótákon (legegyszerűbb egysejtűek), a sejtmaggal és egyéb specializált belső sejtszervecskékkel rendelkező eukariótákon (első forradalom), a primitív többsejtű organizmusokon (második forradalom), a fajképződésen át, a főemlősökig, az emberig. Génláncok (túlélésről és kipusztulásról döntő) szelekciós szűrőn keresztülmenő fejlődése. Milliónyi sikertelen kísérletre egy-egy sikeressel. ("Bármily számos is az élők létformája, bizonyos, hogy a halottaké - vagy inkább a nem élőké - összehasonlíthatatlanul nagyobb" - állítja Dawkins.)
|
Mechanizmus, gépi mechanizmus. Az evolúciós naturalizmus működik, sikeresen funkcionál. Nem végcélokat keres, hanem oksági láncokat fejt fel. A biológiai szféra génjeit a társadalmi szférában mémek helyettesítik. A mémek örökös versenyben állnak egymással, a szelekció törvényei szűrik ki, melyek alkalmasak a túlélésre, a szélesebb körben történő elterjedésre. (Dennett bevallottan Dawkins gondolataiból merít. Egyes bírálói viszont, nevezetesen az általa viszontkritizált Stephen Gould, nemes egyszerűséggel "Dawkins ölebének" nevezik.)
A memetika és az egész neodarwinista dennetti világkép több evolúciós algoritmus alapjául szolgált. A legismertebb Thomas Ray Tierra Hálózata. Az evolúció ugyanis algoritmikus (rendezési) folyamat. ("A földi élet minden formája évmilliárdok alatt keletkezett egy algoritmikus folyamatban, egyetlen elágazó fát - az élet fáját - létrehozva" - írja Dennett.)
Tudatosság, intencionalitás
"Megtudhatjuk vajon valaha is, mi megy végbe egy másik ember elméjében?" - teszi fel a kérdést. Majd folytatja: "Lehet, hogy az összes állat, kivéve az embert, valójában elme nélküli robot?" Mert Descartes így látta. A francia filozófus azt is vélelmezte, hogy a tudatosság központja az agy tobozmirigyében leledzik. Tézisét azóta megdöntötték, ám, hogy ilyen központnak, egyfajta "kartéziánus színháznak" valahol az agyban lennie kell, ma is sokan vallják.
Dennett elveti ezt a felfogást - nincs tudatosságközpont, az agy különböző pontjain különböző történések zajlanak le. Nincs meghatározott nézőpont, sokkal inkább "többszörös vázlatok", rendkívül bonyolult tartalomrögzítő folyamatok. Materiális rendszerek, melyek komplexitása tudatosságot eredményez. Önszerveződő szisztémák - fűzhetnénk hozzá, ha nem tudnánk, hogy Dennett elutasítja ezt (a szintén divatos) elképzelést.
Következtetés: amennyiben csak a tartalomrögzítő folyamatok léteznek, úgy mesterséges intelligencia is lehetséges. Tehát az ember is gép - a tételt a XVIII. századi mechanikus materialisták, főként De La Mettrie alapozták meg. (Bonyolult probléma. Egyrészt: hol húzzuk meg az ember és a gép közötti határokat? Másrészt: az önszerveződés sokkal hitelesebb tudatmagyarázatot nyújt.)
Intencionális rendszerek vagyunk. Dennett definíciója: "A filozófiai értelemben vett intencionalitás valamire irányultságot jelent. Valami akkor tanúsít intencionalitást, ha kompetenciája valami másra irányul. Úgy is kifejezhetnénk, ami intencionalitást tanúsít, valami mást reprezentál, de ezt a meghatározást kevésbé találónak és problematikusabbnak érzem."
|