További Életmód cikkek
A rajt
Tekintse meg képeinket |
Az egész tehát úgy néz ki, mint mondjuk a Forma-1, csak itt nem egy pályán van sok autó, hanem sok pályán van egy-egy traktor, de a verseny ideje itt is jóval több mint két óra, és van balesetveszély is. A cél, hogy egy adott parcellát minél szebben, minél pontosabban szántsanak fel, körülbelül úgy, mintha tervrajzon készülne el. A koncentráció, a visszafogottság és a mérnöki leleményesség tehát maximálisan szükséges a jó eredményhez.
Eketípusok és kategóriák
A versenyzők - akik között akad régi traktoros, és ifjú főiskolás is - a magyar országos döntőn öt kategóriában indulnak. Van egy kategória a hagyományos lovas szántásnak, valamint ekevas-számtól függően két-két ágyekés és váltvaforgatós szám. A kettő között alapvető különbség van: míg az ágyekét a traktor csupán maga után vontatja, a váltvaforgató eke egy egészen mozgékony szerelvény a traktor farán, a földműves harmadik keze lehet, ha jól használja.
A szép szántás
Mint a legtöbb élsport nálunk, a magyar szántósport is válságban van. Bár állandó résztvevői vagyunk a világversenyeknek, az egyik magyar reménység, Farkas Gábor a nyári kanadai derbin csupán a 33. helyezést érte el a 36-ból. Nem a tehetséggel van a baj, hanem a tréningezés lehetőségének hiányával.
A magyar szántósport
Klikk a képre! |
Nincs szponzor
"Van olyan érdekes, mint a Forma-1. De nincs elég szponzor, holott például a mezőgazdaság viszi el a magyarországi gázolajfogyasztás negyven százalékát" - szolgáltat megdöbbentő tényekkel a Magyar Szántóverseny Szövetség elnöke, és az egyik bíró, Jóri J. István. "Pedig az ágazat számára is jó egy ilyen verseny, lehet termékbemutatót tartani, hiszen itt a célközönség."
Hát igen, a pilóták nincsenek éppen kitömve se Marlboro, se vetőmag reklámokkal, és a távolban is csupán egy hatalmas Rába Steiger, afféle parcellaromboló rohangál egy boronával. Az állami apanázs sem túl magas, a Földművelésügyi Minisztérium csupán egymillióval támogatta meg a verseny öt-hat milliós költségvetését. Ráadásul, miként a nyári olimpiáról, úgy a világbajnokság rendezéséről sem igen álmodozhatunk, mivel 2018-ig el van adva már az össze helyszín.
"De az Európa-bajnokságot még megcsíphetjük, csak nagyobb támogatás kell. És 2005-ben közel, Prágában lesz a vébé. A cseheknél lehet esélyünk, mert oda már mehetünk a saját traktorainkkal is." - bíztat dr. Magyary István főszervező, a gyöngyösi Károly Róbert mezőgazdasági főiskolától.
A traktorok egész újak, emlékeink szerint ennél gyatrább a magyar átlag. Csak egy szovjet MTZ-t látunk, de sok a John Deere, a Steyr, a Ford és a Ferguson, valamint a felejthetetlen Zetor. Abbéli aggályainkat, hogy a szántás is elitista sporttá vált volna mint a Forma-1, Magyary oszlatja el: nagyrészt már megtörtént a mezőgazdaság gépparkjának cseréje, ezért a sok nyugati gép.
A magyar döntős mezőnyt elnézve, tényleg nem állunk valami jól. Jóri J. elmondja, a mezőny kilencven százalékát ki kellett volna állítani, mert nem tartották be a kezdővonalat, túlhúzták rajta az ekét. Egy vébén az itteni legjobbak csak a felét kapnák meg a maximális százhúsz pontnak, de itt felülértékelik a versenyzőket. "Hogy nézne már ki egy hatvanpontos magyar bajnok?"
Ezt gyakorolni kell
"Hát én nem jövök többet" - mondja dühösen. "Ilyet nem kell mondani. Olvasd el legalább a szabályokat. Sok versenyző van Bábolna környékén, beszélj velük, hogy segítsenek, és gyakorolj!" - avat be végül minket a Szövetség elnöke abba a rendületlen és finom pedagógiával gyakorolt küzdelembe, amelyet a magyar szántósport jövőjéért végeznek.
Az első és harmadik kategória győztese Farkas Gábor és testvére Péter lett. 2004-ben ők képviselhetik Magyarországot a világbajnokságon, Észak-Írországban.
|