Vencel
7 °C
24 °C

Brutálisan szívatós az új Ki nevet a végén

2010.08.27. 00:51
Kifejezetten nyári, utazás közben és grillpartikon bevethető családi társasjátékokat akartunk tesztelni, de a Varázslók éjszakájára és a Szellemlépcsőre évszaktól függetlenül rákattan minden gyerek. A Compact Dog és a Cthulhu Dice előnye, hogy kis helyen elférnek, vonaton, reptéri várakozásnál és a sarki kocsmában is játszhatjuk.

Compact Dog

A Ki nevet a végén? a világ egyik legrégebbi, legismertebb és pont emiatt legunalmasabb társasjátéka: fusd körbe mind a négy figuráddal a pályát, röhögj a haverodon, ha pont a saját bunkere előtt sikerült kiütni, és ennyi. Indiában már 2500 éve tolják Pachisi néven (Akbar császár állítólag óriási táblát festetett a palotudvarra, és a háreme rabszolganőit használta bábunak), a Parker Brothers viszont a 30-as években bevezetett egy újítást: a Sorry!-ban a vegytiszta szerencsén múló kockadobások helyett már a francia kártya lapjaival, taktikázva mozoghatott a játékos.

A Dog is ezt a kártyákkal lépkedős koncepciót vitte tovább, csak kitalált mellé egy csomó szívatást. A hetessel például a többi játékos figuráját mozgathatjuk, a bubival az egyik bábunk helyet cserél az ellenfélével. Az ásszal és a királlyal hozhatunk ki a start mezőre új figurát, a négyessel visszafelé is léphetünk, a Jokert bármelyik másik kártyalapként kijátszhatjuk. A Compact Dog a sima Dog utazáshoz kifejlesztett változata: a kártyák kisebbek, a bábuk nem esnek le az összehajtható, lyukacsos tábláról (ami egyben kutyacsont alakú tartódoboz is). Ideális játék a hátsó ülésen rendetlenkedő, hiperaktív gyerekek lefoglalására.

A Dog életkortól és nemtől függetlenül mindenkinek bejött. Mi egy családi grillpartin teszteltük: Csenge (7), Enikő (10), Gábor (19) és a cikkíró (28) is ugyanúgy odavolt érte. Gondjaink csak a játékhoz csomagolt német, olasz és francia nyelvű szabályokkal voltak (néhány kártya leírásánál rögtönöztünk kellett), szerencsére a neten viszonylag hamar levadásztuk az angol leírást.

Compact Dog

A tökéletes utazós társasjáték. Örökre elfelejthetjük végre a Messze vagyunk még? nyaggatást, és még a kocka sem gurul be az ülés alá.
Játékosok száma: 2-4 fő
Hány éves kortól: 6
Játékidő: 40 perc
Nehézség: 2/5
Dizájn: 4/5
Újrajátszhatóság: bármikor
 

Ára: 3450 forint | A játék honlapja

Szellemlépcső

A viszonylag egyszerű játék egyszerű tábláját a négy bábuval már kinyitáskor szerették a gyerekek (a 8 éves Domonkos és a 6 éves Bálint), a szellemalakok és bennük megbújó mágnesek miatt. A Sajdik Ferenc stílusára emlékeztető külső mögött korrekt, végiggondolt és jól játszható társasjáték rejlik. A játékosok dobás szerint haladnak a virtuális lépcsőn, a cél: elsőként beérni és megrémiszteni a szellemet egy "húúú"-val (a magyar kiadás legalábbis ezt ajánlja).

A dobókockás játékmenetet kísértetekkel bonyolították: ha valaki szellemet dob, a bemágnesezett bábuk valamelyikére fehér szellemalakot tehet, így a játék során fokozatosan eltűnnek a bábuk valódi színei. Majd lehet cserélni a pozíciókat is a táblán, és folyamatos váltások következtében egyre kevésbé lehet tudni, melyik bábu kié is valójában. Maximum négy vagy három fővel érdemes elkezdeni, két játékosnál – pláne ha két, minden áron győzni akaró gyerek csatázik, akik le sem veszik báburól a szemüket – kevésbé működik. Négy főnél sokkal könnyebben értek el eredményt a gyerekek is, sok keveréssel bolondítva meg a felállást, amivel olykor saját magukat verték át.

A játék másik erénye az egyszerűség mellett a gyorsasága. Előkészületeket nem igényel, 15 percesnek hirdetik, annál tényleg nem több egy menet. A játék 2004-ben elnyerte Németországban a kritikusok díját, és jelölték az év játéka címre (Kinderspiel des Jahres), éppen a játszhatóságát és a kidolgozottságát emelve ki. Nyáron a strandra külön ajánljuk praktikussága miatt, a német teszteken a felnőttek a keveredés és a figyelemfaktor szerepe miatt sörözés mellé ajánlották.

Szellemlépcső

A kötelező nyári családi társasjáték a strandra, a kertbe vagy a teraszra, Itt a piros, hol a piros?-t idéző, trükkös bábucserével.
Játékosok száma: 2-4 fő
Hány éves kortól: 4
Játékidő: 15 perc
Nehézség: 1/5
Dizájn: 4/5
Újrajátszhatóság: bármikor
 

Ára: 7900 forint | A magyar kiadás hivatalos honlapja

Varázslók éjszakája

Ez a 2006-os játék teljes joggal kapott díjat Ausztriában, Németországban és Svájcban. Először is érdekes az alapszerkezete: a felállított tábla mágikus kört formáz, közepén mágikus erejű, fákkal körülvett fénykörrel. Ebbe kell a játékosoknak mágusokként a saját üstjüket bejuttatni a különböző méretű és alakú korongokon keresztül. A játék kezdetén a tábla még tele van: bármilyen mozgatás esetén óhatatlanul leesnek korongok. Ilyen esetben a következő játékos jön, de mindenki egyre több helyet nyer, egyre jobb pozíciók kínálkoznak.

Tologatás közben a játékosok bábui, üstjei folyamatosan érintkeznek egymással, amitől interaktívabbá válik a játék. A Varázslók éjszakájának szabályai könnyűek, szórakoztatóak és bőven adnak lehetőséget a taktikázásra. Ez is ideális nyári játék az estékre: a sötétben is világító bábuk miatt a lefekvési időben nyaraláskor még mágikusabb az alaphangulat.

Varázslók éjszakája

Extrém addiktív társasjáték kiskorú és felnőtt mágusoknak, sötétben  foszforeszkáló bábukkal.
Játékosok száma: 2-4 fő
Hány éves kortól: 5
Játékidő: 20 perc
Nehézség: 1/5
Dizájn: 5/5
Újrajátszhatóság: esténként kettőt játszunk 2-3 naponta
 

Ára: 9600 forint | A magyar kiadás hivatalos honlapja

Cthulhu Dice

Steve Jacksont, a Steve Jackson Games amerikai főnökét nem kell bemutatni a harmincas korosztálynak: igen, ő az a fickó, aki besegített pár Kaland-Játék-Kockázat megírásával az angol Steve Jacksonnak, amikor Ian Livingstone-nal már kidőltek, és nem bírtak elég lapozgatós könyvet leszállítani időben a Penguin Booksnak. Az amerikai Steve Jackson írta a Skorpiók mocsarát és a Robotkommandót, és nem mellesleg kitalált vagy két tucat társasjátékot a 80-as évek óta.

A H.P. Lovecraft-kötetek csápos rémtörténeteit megidéző Cthulhu Dice egészen friss, 2010-es játék, a szintén horror tematikát feldolgozó Zombie Dice-szal együtt jelent meg. A csomagban 18 zöld kő és egy speciális, 12 oldalú dobókocka (helyesebben: dodekaéder) lapul. Utóbbin nem számok, hanem a Lovecraft-novellákból ismerős Cthulhu-mítosz szimbólumai díszelegnek. A játékosok őrült kultistákat alakítanak, akik egymást támadva próbálják elszedni a másiktól az épelméjűséget (vagy ha úgy jobban tetszik: az életerőpontokat) jelképező zöld köveket.

A szabályok egyszerűek és néhányy kör után kívülről megtanulhatóak: az nyer, akinek akkor is maradt köve, amikor a többieknek már egy sincs. Ha csápot dobsz (a kockának 4 ilyen oldala van), elvehetsz az ellenfeledtől egy kavicsot, a Sárga király jelképével (ebből 5 van) a célpont a közösbe dob be egy követ, az Ősi jellel innen vehetsz vissza egy követ, a csápos-szárnyas Cthulhunál mindenki elveszít egyet, az Udzsat-szemnél pedig az adott játékos választ a fenti eseményekből. A Cthulhu Dice nagy előnye, hogy a vonaton, a gyorséttermekben vagy a reptéri váróteremben is elővehetjük, tökéletes utazójáték télen-nyáron.

Cthulhu Dice

Gyors és vicces közösségépítő játék Lovecraft-rajongóknak és modern démonhívőknek. Farzsebben, női retikülben és aktatáskában is elfér.
Játékosok száma: 2-6 fő
Hány éves kortól: 6
Játékidő: max. 10 perc
Nehézség: 1/5
Dizájn: 4/5
Újrajátszhatóság: szünetben, buszon, kocsmában, bárhol, bármikor
 

Ára: 1490 forint | A játék hivatalos honlapja

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.