Plágium a nagy-magyarországos plakát?

2010.09.03. 17:18
Az ARC-plakátkiállításon Borz-díj-nyertes plakátot lopták. A Nagy-Magyarország-nosztalgiát kritizáló plakáthoz hasonlót már csináltak 2008-ban, igaz, ellenkező előjellel. Végül kiderült, hogy minden másképpen van.

Az ARC-plakátkiállítások egyik kötelező eleme a plágiumvád. Idén a Borz-díj győztesét vádolták meg azzal, hogy lopta ötletét. A képen egy Nagy-Magyarország formájú autóillatosító látható, Sour Grape, azaz savanyú szőlő felirattal. Amely fölött a Wunderbaum névvel játszó Wunderland – csodaország – kifejezés szerepel.

w2

A készítője által eredetinek mondott kép fő motívuma szintén egy Wunderbaumra emlékeztető légfrissítő, amin ugyanakkor a Wunderbar, azaz csodás szó olvasható. Alul pedig az 1000-1920 felirat.

Az utóbbi képről úgy tűnik, hogy két éve készült, a Flickr fotómegosztón ugyanis 2008-as dátummal jelent meg, és az első kommentek is akkorra datálódnak. Az évszámok tekintetében mégis problémás az alkotás. A képen látható formájú Magyarország ugyanis nem 1000-től 1920-ig létezett, hanem csupán az Osztrák–Magyar Monarchia idején.

Siránkozás vs korszerűség

Mindez csak azért érdekes, mert az ARC egyik szervezője, Bakos Gábor a történelmi tények magyarkodó beállításából arra következtetett: az első munka „unalmas Nagy-Magyarország-nosztalgia”, míg az ARC-on díjazott éppen az ellentétéről szól.

„A két kép formailag hasonló, de másról szól – mondta Bakos Gábor. – Az egyik a szokásos siránkozás, a savanyú szőlő feliratú viszont kritikus, korszerű és találó. Ellentéte a nosztalgiának, amiről a másik ötlete szól.”

Borz díj wunder land

A képzőművészeti egyetem tanáraként is működő Bakos úgy vélte, a Wunderbaum formájával való játék „benne van a levegőben”, csak ez alapján nem állapítható meg a plágium. Az érvelés hitelesnek tűnt, ezért lepett meg minket az eredeti kép készítőjének levele. Kiderült ugyanis, hogy alkotója egyáltalán nem Nagy-Magyarország-fetisiszta. A kép „azoknak készült, akik visszasírják az időket, amikor még ők nem is éltek... és nosztalgikusan gondolnak arra, amiért a környező országok nagy része nem szereti ezt a helyet és a benne élőket” – fejti ki, hogy valójában ő is kritikának szánta munkáját, még ha mi és olvasóink sem úgy értelmezték.

Az ARC-ról beszámoló cikkünk kommentjeit ugyanis elárasztották a rasszista, irredenta és náci eszméket valló kedves olvasók, akik védték az oda felposztolt, eredetiként emlegetett munkát, és gyalázták az ARC által díjazottat. (A nyíltan gyűlöletkeltő vagy népirtással fenyegetőző kommenteket azóta eltávolítottuk.)

Hol láthatták a 2008-as munkát? – kérdeztük készítőjét, Gabay Gergelyt. A magát street artosként jellemző alkotó elmondta, a Flickr-en kívül néhány matricát ragasztott ki, így ismertsége nem lehetett túl nagy.

Az ARC-on díjazott alkotók egyelőre nem válaszoltak telefonjainkra és üzeneteinkre.