Prágában a rakpart a város szíve

000 DV1492583
2014.09.06. 12:11
A prágai rakpart aranykorát éli. A helyiek koncertekre, dj-szettekre, sporteseményekre, kiállításokra, őstermelői piacra, sörfesztiválra, moziba járnak oda, vagy csak egyszerűen kiülnek egy italra a Moldva partjára.

„Pulcsit ne felejts el hozni!” – kaptam az utasítást cseh ismerősömtől, amikor néhány évvel ezelőtt először vitt le a Moldva rakpartjára. Emlékszem, amikor Prágába költöztem, csak kerékpárosok és kutyások használták a területet, parkoló autókat kerülgettünk a többnyire kihalt folyóparton. A cseh sörforradalom után öt évvel, a 2010-es évektől változott meg minden: a Prágát kettészelő folyó rakpartját egyre több rendezvényszervező fedezte fel. Ma már a turistáknak olyan térképet adnak ki, amely Prága látványosságait a rakpartokon át sétálva mutatja be.

Akár egy teljes éjszakát is el lehet tölteni a rakparton. Szabadtéri mozival indítunk késő délután, sajnos csak Staropramen van. A Pulp Fiction után átmegyünk a Containallba, ahol egy komáromi reggae dj-szettjével hangolunk, és 29 koronáért isszuk a Rychtart. Utána átsétálunk a „pesti oldalra” a Károly hídon, majd a Masaryk rakparton elvillamosozunk a Táncoló házig. A villamosról leszállva már messziről halljuk a Bajkazyl szórakozóhely hangjait, de inkább a mellette lévő Dudák Klostermannt csapoló helyre ülünk be.

Teljesen megtelt a Rašín alsó-rakpart is
Fotó: Bőtös Botond

Ami Budapesten a Valyo fapados fesztivál, az Prágában a teljes rakpart – és nem csak pár hétig. Csakhogy a rakpart megnövekedett népszerűsége új kihívások elé állította a várost. A prágai városháza ezért:

  • politikusokból és szakemberekből álló bizottságot hozott létre a rakparttal összefüggő kérdések megoldására,
  • elindította a főváros rakpartkoncepciójának megvalósítását,
  • és rakpartügyi biztost nevezett ki a problémák kezelésére.

„A Rašín rakpart sajátos atmoszférájának és az ott megjelenő, spontán kulturális akcióknak köszönhetően a város vezetése felismerte a rakpartokban rejlő hatalmas potenciált. Ez a városvezetés tudatos rakpartpolitikájának oka” – nyilatkozta az Indexnek Martin Veselý városantropológus. De hogyan csinálják a csehek, és milyen volt náluk korábban a rakparthelyzet? 

Parkolóból a legmenőbb hely Prágában

Sörözz a rakparton!

Kedvenc prágai rakpartunk tizenegy helyen kínál 18 különféle sört. Zárójelben a sörök aktuális árát tüntettük fel.

Botel Matylda: Stella Artois (65 korona)

Zahrádka u Mánesova mostu: 11-es Páter (33 korona)

Restaurace Vltava: 10-es szűretlen Gambrinus (29 korona), Pillsner Urquell (39

korona), félbarna 13-as Démon (32 korona)

Vltava (hajó): 10-es Gambrinus (35 korona), Pillsner Urquell (45 korona)

Bajkazyl: 10-es Kout, 11-es Polička, 10-es és 12-es Herold

Kristian Marco(hajó): 10-es Radegast (30 korona), Pillsner Urquell (40 korona)

Party Grill Garden – Coffee: 11-es Dudák (33 korona), 13-as Klostermann (35 korona)

Tyrš (hajó): 10-es Staropramen (28 korona), 11-es Staropramen (30 korona)

Petra 2 (hajó): Bakalář, Kounický pivovar

Tajemství (hajó): 11-es Únětice (34 korona), 12-es Únětice (39 korona)

Seafood (hajó): 11-es Bernard (45 korona)

A 19. században csak árupakolásra használták a folyó vízszintjéhez közelebb eső, széles, lekövezett területet, amelyet eredetileg tutajjal, hajóval közelítettek meg. Ezt hívják a csehek naplavkának, azaz alsó rakpartnak. Ezzel párhuzamosan jött létre az első kő rakpart a Károly híd és a Ferenc József lánchíd között, ahol a Moldva lelassul. 

Később az autósok uralták a prágai rakpartot, de a közlekedésben a budapestihez képest más szerepet kapott. Az autóforgalom nagy része csak a felső rakparton haladt, az alsó rakpartok senki által nem használt terein parkolókat, raktárakat alakítottak ki. Így a prágaiak nem szoktak hozzá, hogy az alsó rakparton negyedóra alatt átjussanak a fővároson. Ráadásul az állam belekezdett a városi (többnyire alagútban futó) belső körgyűrű teljes kiépítésébe is.

Így vált lehetővé, hogy ma korzóként működjön a prágai alsó rakpartok nagy többsége, hogy az emberek napi szinten lejárjanak a Moldva partjára. Társadalmi esemény megjelenni, kiülni és lábat lógatni – nemcsak turistáknak, de a helyieknek is. Az alsó rakpartokhoz közel lakók ellentmondásosan, a város minden pontjából érkező fiatalok viszont örömmel fogadták a változásokat. Prága belső kerületeiben a legmenőbb hipszter hely a Krymská utca és környéke volt, de 2014-ben ez már a Náplavka, ahol idén májusban, júniusban már szabályos tömegjelenetek is kialakultak.

Előadás a lezárt Smetana felső-rakparton
Fotó: Bőtös Botond

Ki az autókkal a felső rakpartról is!

Prága vezetése jelenleg a felső rakpartok egyes szakaszainak ideiglenes lezárásával teszteli a városlakókat, igaz, itt ellenállásba ütköztek. Ami egyelőre biztos: 2014-ben még a Smetana rakpartot biztosan nem zárják le. Az egyszeri alkalommal meghirdetett akció ugyan jól sikerült, a fővárosi önkormányzat az eredetileg tervezett egy hétvége után további hat hétvégére adott engedélyt a lezárására. Az esemény külön weblapot is kapott: A rakpart él! címmel. Ugyanakkor a tavalyi forgalomkorlátozás folytatásáról nagy vita alakult ki, a helyi lakosok és az autósok egy része tiltakozott a lezárások ellen, beszállt a nagypolitika is.

Ha minden a tervek szerint alakul, a városi kerékpáros és gyalogos közlekedést favorizáló Auto*Mat civil szervezet jövőre célba érhet: az előzetes tervek szerint az állandó lakcímmel rendelkező gépkocsi-tulajdonosok és a helyi BKV járatain kívül minden egyéb autóforgalmat kitilthat az érinett szakaszról a városvezetés.

De mit csinál a rakpartügyi biztos?

A cseh anyától és holland apától származó Daniël Hagen első számú feladata az alsó rakparton uralkodó áldatlan állapotok megszüntetése és a következő évek fejlesztési terveinek megvalósítása lesz. A rakpartok megnövekedett igénybevétele miatt ugyanis a környéken lakók egyre többet panaszkodtak a fővárosi önkormányzatnál, ezért hozták létre az új pozíciót is. Hagen bemutatkozó szavai:

Amszterdamból, a világ legtoleránsabb városából származom. Egészen biztosan nem fogom feleslegesen buzerálni a rakpartozókat.

Napközben a Rašín alsó-rakparton
Fotó: Bőtös Botond

De milyen problémákkal szembesült, és milyen megoldásokat vezetett be?

  • A vécék hiánya. Ez a prágai rakparti partihelyek legnagyobb problémája. Vannak ugyan felállított mobilvécék, de ez nem túl higénikus és nem is mutat jól. Hagen tervei szerint mozgatható pontonegységeket alakítanak ki a folyón, amelyeket igény szerint lehet bevetni.
  • Az átmenő kerékpáros-forgalom. Bár az alsó rakpart mindig kedvelt szakasza volt a bicikliseknek, Hagen egyértelműen kimondta: a rakparton a gyalogosok élveznek előnyt, de jól látható biciklisávot is felfestenek.
  • A kompok hiánya. Felmerült, hogy a szűkössé vált rakparti szakaszokat bővíthetnék. A biztos szerint a város nem vállalhat be minden divatos trendet, nem gondolkoznak nagy átalakításokban. Helyette új kompátkelőket hozna létre, így nagyobb akciók esetén a Moldva másik oldalát igénybe venni. 
  • Parkoló autók. Az alsó rakpart teljes szakaszán gondot jelent az engedély nélkül parkoló autók nagy száma. Hagen szerint a rakpart nem parkoló, az autóknak ott nincs semmi keresnivalójuk, de a vysehradi vasúti híd alatt kialakítanak egy zárt parkolóhelyet.