Luca, Ottilia
2 °C
5 °C

Mi a tököm az a kétütemű motor?

2014.11.01. 23:54
Akinek volt már szerencséje az Egyesült Államokban vagy akár itthon amerikai autóban ülni, az rögtön észreveszi a különbséget. A jó öreg amerikai kocsik ugyanis nagyok, kényelmesek, mindennel fel vannak szerelve, és zabálják a benzint. A keletnémet Trabant ennek tökéletes ellentéte. Mégis meghódította a Kentucky állambeli Lawrenceburg városát.

A férjem, Caleb először 2011 őszén látogatott meg Magyarországon. Már akkor szemet szúrtak neki a keleti blokkban még sok helyen megmaradt kicsi, szögletes autók, amiket ő viccelve kis kommunista autóknak hív a mai napig.

– meséli az Egyesült Államokban élő magyar Niki, a Trabant tulajdonosa, aki emailben küldött nekünk megdöbbentő képeket az autójukról, mi pedig rögtön visszakérdeztünk, hogy ezt így hogy?

Niki férjével, Calebbel Amerikában él, de gyakran látogatnak haza és a szomszédos országokba. A nagy amerikai autókhoz szokott Caleb először a Memento szoborparkban találkozott a kultikus Trabant autóval, és nem hitte el, hogy egy ember kényelmesen elfér benne, nemhogy négy. Ezek szerint akkor még nem látott Suzukit vagy kis Polskit, mert azon is jót nevetett, hogy a kocsi alig ér a könyöke fölé. 

Miután Niki elkezdett mesélni neki azokról az élményekről, amiket csak a szocializmusban felnőtt emberek tapasztalhattak meg, Calebet egyre inkább megfogta az autó varázsa. 

Meséltem neki arról, hogy az emberek anno éveket vártak az autójukra, és hogy olyan színű autójuk lett, amilyet a gép dobott éppen, amikor sorra kerültek.

Ezután az amerikai férj sorra látogatta a trabantos rendezvényeket, és megdelejezve bámulta a videókat a Trabi szívatós beindításáról. Eleinte Nikinek nagyon furcsa volt, hogy Caleb ennyire komolyan érdeklődik a múltunk egyik olyan eleme iránt, amitől Kelet-Európában a legtöbben szabadulni szeretnének. 

Ötvenezerért viheted

Magyarországon körülbelül huszonöt- és százezer forint között mozog egy Trabi ára. Ez a pár száz dolláros ár nem nagy tétel – lévén, egy okostelefon drágább. Problémát okozott viszont, hogy hiába találtak eladó Trabantokat az interneten, nem elég, hogy le voltak strapálva, de mindegyiket Európában árulták. A szállítási költség a tengerentúlra pedig olyan horribilisan magas, hogy abból már új autót is lehet venni. Így nem érte meg a dolog, és már majdnem letettek a Trabi beszerzéséről, amikor kiderült, hogy a szomszédos Louisianában egy gyűjtő el akar adni egy 81-es Trabant 601S-et.

A poén az, hogy a lehetőségre az amerikai Trabant-rajongók fórumán hívták fel a figyelmüket. 

Ha már Trabant, legyen magyar

Miután felvették a kapcsolatot a tulajjal, rövid levelezés után lebeszéltek egy találkozót; arra azonban ők sem számítottak, amit ott láttak. A kocsi a képek alapján nagyon jó állapotban volt, és kicsit sem ferdítettek a tényeken, sőt, teljesen helyre lett állítva eredeti alkatrészekkel. Ráadásul a járgány eredetileg Magyarországról került Lousianába. A szélvédőn a mai napig rajta van a Magyar Közlekedési Felügyelet 1990-es matricája, és még az eredeti használati utasítás is benne volt a csomagtartóban. 

25 éves? Múzeumba való!

A regisztrációnál el kellett dönteni, hogy miként is jegyezzék be a kocsit. Mivel a Trabi már 25 évnél idősebb, ezért muzeális jellegű járműnek minősül. Meg is kapta a veterán kocsi minősítést, és a rendszámon is az áll, hogy „Kentucky Historic Motor Vehicle” – magyarán: történelmi járgány. 

Ennek az lett az előnye, hogy a cascót nagyon olcsón kötötték meg rá, viszont az állam közlekedési törvényei nem engedélyezik a jármű mindennapos használatát. Évente maximum 1000 mérföldet lehet vele megtenni, és akkor is csak autóshow vagy -kiállítás lehet az úti cél. 

Nem járhatok vele például naponta munkába, mert ha megállít a rendőr, akkor számon kérheti, hogy hova tartunk ilyen rendszámmal.

Nem ez az egyetlen furcsaság arrafelé. Az Egyesült Államokban a közlekedési felügyelet nem szövetségi, hanem állami szinten szabályozott, így Nikiékre Kentucky állam törvényei vonatkoznak. Márpedig Kentuckyban a járműveket semmilyen műszaki és környezetvédelmi vizsgának nem kell alávetni. Tehát az égvilágon senki sem vizsgálta meg a kocsit, és a kibocsájtás mértéke sem érdekli túlzottan a hatóságokat. Sőt, azok az amerikaiak, akik Magyarországon szeretnék akkreditálni a jogosítványukat, nem győzik megtanulni az összes KRESZ-szabályt és közlekedési táblát, ugyanis náluk jó, ha ezeknek a fele létezik. 

Kocsit építettek a fűnyíróból

Amikor megyünk az utcán, mindenki jól megnéz minket, hiszen még képről se láttak az emberek Trabantot, nemhogy élőben.

A legnagyobb fejfájást a tankolás okozza. Magyarországon már jó ideje nem lehet keverék üzemanyagot tankolni, az USA-ban meg sose lehetett. Dízelt sem minden töltőállomáson árulnak. Szóval amikor elmagyarázzák az embereknek, hogy miért öntögetnek otthon 1:50 arányban olajat és benzint egy kannába, mindenki döbbenten állapítja meg, hogy gyakorlatilag egy fűnyíró motorja hajtja ezt a szocialista járgányt.

Nem is bíznak egyelőre ebben a különös autóban, mert egyelőre még csak Niki apósa mert beülni mellé egy körre. „Mások meg be se akarnak ülni, mert félnek, hogy nem fognak tudni kiszállni” – mesélte Niki, aki Calebet még tanítgatja a vezetésre, ugyanis a sebességváltós autók már rég kimentek a divatból az USA-ban.

A kocsit mindenesetre nagy érdeklődés övezi: mindig a csodájára járnak, amikor elviszik a helyi autóshow-ra. És nem csak az átlagpolgárok. 

A megyei seriffhivatalban kellett regisztráltatni az autót meg kikérni a rendszámot rá. Ott a parkolóban egy kisebbfajta tömeg gyűlt össze a helyi seriffekből, rendőrökből, akik nézték jobbról, nézték balról, és csak nem tudták hova tenni a Trabit. Mi mindenkinek elmagyarázzuk, hogy keletnémet gyártmány, magyar „kis kommunista autó”, miből készült (papírból!?!) és hogy kétütemű (de nem fűnyíró), és nincs benne rádió annak ellenére, hogy 81-es (hallatlan!).