Vannak azok, akik szerint a Burger King a hamburgerek Pepsije, amit senki nem szeret, csak ráfanyalodik, ha éppen nincs más. Mert még egy Whopper is jobb, mint a semmi, vagy teszem azt egy tál hideg zúzapörkölt nokedlivel. És persze vannak azok, akik szerint a Burger Kingben még kétkezes a hamburger, és paradicsomból van a paradicsom, és egyébként is, a húst azt tűzön grillezik, amíg a McDonald'sban lombikban klónozzák már a sült krumplit is. Vagy Burger King-es vagy, vagy mcdonald'sos, valahova állnod kell, és nem ér mellébeszélni, hogy kóstoltad-e már a csirkeszárnyakat a KFC-ben, vagy hogy tudok egy helyet, ahol kurva jó a kézműves szürkemarha-burger konfitált baconnel és bió hagymalekvárral. Vagy Burger King, vagy McDonald's.
Na, most a Burger King előállt egy új szendviccsel azoknak – a célcsoportban picit bizonytalan vagyok –, akik szeretik a Big Macet, de nem bírják a McDonald'sot. Vagy csak annyira hülyék, hogy nem tudják, hogy a gyorsétteremláncok terjeszkedési szabályai alapján minden Burger Kingtől legfeljebb két sarokra amúgy is van egy McDonald's.
A Burger King tavaly egy reklámkampány kedvéért már feltalálta a McWoppert, ami félig Big Mac, félig Whopper, és egészen finom. A Big King azonban nem vicc, ez tényleg egy Big Mac a Burger Kingtől: kétemeletes hamburger, sárgás, mustáralapú szósszal, hagymával, uborkával és salátával.
Már egyszer megpróbálták megverni ezzel a Mekit
A Big King amúgy nem újdonság, 1996-ban már egyszer nagyot szólt Amerikában, csak utána a Burger King új tulajdonosa kicsit kínosnak érezte az irányt, miszerint nekünk is van Big Macünk, csak olcsóbb, meg persze nem igazi, ezért 2002-ben kivették az állandó kínálatból. 2013-ban azonban újból eladták a gyorsétteremláncot, ezúttal egy brazil befektető cégnek, és a vezetés a régi ötletek újramikrózásával akarta kicsit fellendíteni a Burger King csökkenő forgalmát. Így vették elő a Big Kinget, amit több piacon egyébként a konkurenciát kevésbé felkavaró, dupla sajtbuger néven emlegetnek csak.
Nézzük a két versenyzőt: a Big Mac jelenleg 495 kalóriát nyom a magyar piacon, és leginkább a molekuláris fast food elnevezés illik rá. Nemcsak azért, mert egyre megy össze a rendszerváltás óta, de azért is, mert a húson kívül minden összetevő olyan apróra van vágva benne, hogy bizalmatlanabb fogyasztók – vagy a nemzetvesztő chemtrailholokauszt hívei – azt hihetik, hogy a hagyma nem is hagyma, a saláta pedig nem is saláta. Mindkettőt poliuretánból fröccsöntötték ilyen finomra és frissre. A Big King kalóriaadatait nem adta meg honlapján a magyar Burger King, de Angliában 490 kalóriára becsülték a brit tudósok, ami azért is meglepő, mert a Burger King szendvicse legalább tíz százalékkal kisebb, mint az, amire hasonlítani akar. Sőt, ha felnyitjuk a hamburgereket, akkor látszik, hogy a tűzön grillezett hús megbújik a hatalmasnak azért nem mondható szendvicsben, míg a Big Mac marhapogácsái kitöltik a helyet.
De persze amíg a Big Mac 890 forint, addig a Big King csak 690, akciósan, és egyébként is, ha csupán a puszta kalóriákért fizetnénk, akkor az ipari szalonna ár-érték arányával semmi nem vethető össze. Az ízélmény számít, amit az egyik oldalon a titkos Big Mac-szósz jelent, a másikon meg a tűzön grillezett hús zamata, legalábbis a reklámok szerint.
Nos, az van, hogy a Big Mac tényleg szinte csak egy szósz: minden más olyan finomra aprított és steril ízű ebben a hamburgerben, hogy szinte csak azért van ott, hogy mégse egy bödön szószért álljunk már sorba. A húsra azt is mondhatnánk, hogy olyan az íze, mint a kartonpapírnak, de akkor nem adnánk át, hogy ez milyen jó is: ebbe a szendvicsbe egy visszafogott, semleges, kartonpapírízű hús illik. A Big King viszont olyan, mintha megkérnénk a nagyit, hogy rántott hús, krumplipüré helyett csináljon már egy Big Macet: a hagyma vastag karika, ami után Orbitért kiálltunk, az uborkát sem lézerszikével vágták vékonyra, a hús pedig tűzön sült, vagyis olyan, mintha kicsit ottfelejtettük volna a kerti grillen, mert túl sok sört szisszentettünk fel a kerti buliban. A Burger King védjegye a nyílt láng használata, de a Big Kingben inkább zavaró csak ez az íz: nem olyan, mintha egy még jobb Big Macet kapnánk, inkább mintha ez lenne a Whopper Gazdaságos, a Burger King olcsósított, saját márkás terméke.
És ott van még a különleges Big King-öntet, ami nagyon olyan akar lenni, mint a McDonald's titkos szósza, de valójában csak azt érezzük, hogy itt valakik nagyon igyekeztek ehetőt varázsolni egy nagy vödör, ipari kiszerelésű mustárból. A végeredmény nem rossz, ellenben csak annyi köze van a Big Mac-szószhoz, mint Jackie Channek Kim Dzsungunhoz. Ugyanolyan a színük.
Az biztos, hogy a Big Kingért nem érdemes átugrani a Mekiből, de persze nincs tragédia: a Western Whopper még mindig ott van az étlapon.
Ne maradjon le semmiről!
Követi már az Indexet?