Natália
-3 °C
8 °C

A világ legjobb reklámfilmjei

2004.06.21. 08:30
A jó reklámfilm az nem valamilyen agresszív vizuális vírus, vagy hulladék, hanem a legprofibb dolog, ami a tévékben megy, leszámítva néhány LSD-s hatásokról árulkodó időjárás-jelentést. Bátor, érdekes, ritmusos, szép vagy vicces, magába építi a játékfilmek vizuálisan legizgalmasabb újításait, vagy éppen ő maga hat az igazi filmekre. Az a magyar fogyasztók privát balszerencséje, hogy nálunk a legprofibb is szomorúan fantáziátlan és általában annyira szívszorító, mint Benkő Dániel meztelen fellépései a Budapest Televízióban. Mivel életfilozófiánk az alaptalan optimizmus és az önfeledt fogyasztás dicsérete, tekintetünket elszakítottuk az összehasonlító mosóporreklámok és óriásplakátokon mutogatott véres húsok hazájától és megnéztük, mi a helyzet a világban.
Konkrétan a cannes-i reklámfesztivál nagydíjára esélyes ötven filmet néztük végig. A listát a Leo Burnett kreatívjai állították össze a világ tavalyi és idei termésének átnyálazása után. Bár ők is egy híres reklámcég, természetesen nem saját filmekből válogattak, hanem a legütősebbnek tartott munkák közül, legyenek azok a konkurencia termékei vagy saját szpotok.

Az ötvenes keretből sokszori újranézés után kiválasztottuk a kedvenceinket, úgyis, mint az Index Top 12-jét. De mielőtt végigmennénk 2003/2004 legjobbnak tartott reklámfilmjein, Vitray Tamáson edződött fogyasztóként már a tizenkettedik percben levonjuk a levonandót.

Tréfás Ázsia

Az ötvenes bő keret alapján az idei év egyértelműen Ázsiáé. Leszámítva a kulturális különbségekből fakadó viccest hatást, a friss ötletek és bátor megoldások java része keletről érkezett. A piacgazdaság izmosodásával egyre jobban előretör Kína. Bevalljuk, nem is sejtettük, hogy a papír és a nyálkás, piros egyenmártás feltalálói ennyire buknak a brutális, abszurd humorra és a helyzetkomikumra. Az igazi revelációt azonban a thai filmek jelentették. A japánok mintha inkább megrendelőként lennének jelen, de úgy igencsak hangsúlyosan. Minket is meglepett, hogy a TOP 12-be végül 4 thai, egy japán és egy kínai versenyző került be, vagyis a teljes mezőny fele érkezett Kelet- és Délkelet-Ázsiából.

A másik gócpont persze az angolszász filmipar: két amerikai és két brit reklámot válogattunk be a krémbe, de a négyből kettő munka megrendelője játékkonzol-gyártó japán óriáscég volt, egyé pedig egy hongkongi bank. Reklámos forrásaink már egy éve mondogatják, hogy Argentinára figyelni kell, és tényleg: a bronzérmes versenyző a gazdasági összeomláson lassan túllépő országban készült és az ötvenes keretben volt még egy igen erős filmjük. A kontinentális Európát válogatásunkban mindössze egy spanyol BMW-klip képviseli.

A hagyományosan kreatív autóreklámok idén mintha haloványabbak lennének a megszokottnál, a konzolokat népszerűsítő filmek viszont egytől egyik hibátlanok. De nem is okoskodunk tovább, jöjjenek a versenyzők. A filmek a Leo Burnett oldalán tekinthetők meg, mind az ötven, az Index kedvencei (az első tizenkettő a sorban, az aranyérmes duóval kezdve) nagyobb méretben is letölthetők, ha az egész iroda az Ön monitora elé gyűlne röhögni.

12. BMW "Crossroads" Spanyolország

#alt#
Crossroads
Az idei autós filmfelhozatal elég langyos, a madarat és macskát szadizó Ford Sport Ka spotokat kivéve nem igazán akadt megjegyezhető darab. A Crossroads című absztrakt szépség azonban egy robotembert is szilikon könnyekre fakasztana. Legalább olyan romantikus, mint a háttérvetítés egy Kraftwerk-koncerten, ráadásul egyetlen autó sem jelenik meg benne. Partikulturális olvasónk gondoljanak a legutóbbi görbe estén a DJ felett látható lendületes vizualizációra. Alkoholista, rövidlátó olvasóink képzeljék el, hogy nagyon részegen - és hatalmas sebességgel - másznak négykézláb egy országút közepén hosszában, úgy, hogy a szemüvegüket egy tréfás cimbora kaleidoszkópra cserélte.

11. Apple iPod "Hip Hop" USA

#alt#
Hip Hop
Tökéletes vidám-rasztafáriánus zene - megdöbbentő, hogy a Black Eyed Peas képes ilyesmire - táncoló fekete sziluettek és kígyózó fehér fülhallgatózsinór a neonszínű háttér előtt, egyszerű, James Bond-főcím-stílusú grafika: az iPod reklámja ugyanolyan jól dizájnolt, mint maga a termék.

10. Unif Green Tea "Worms" Thaiföld

#alt#
Worms
Egyetlen CD-nyi reklám megtekintése elég volt ahhoz, hogy a thai filmipar elképedt rajongóivá váljunk. Szürrealista fantázia, műszakiegyetemistásan/gyermekien egyszerű viccek, váratlan, bátor ötletek, tökéletes szereplők: nem véletlen, hogy az Index TOP 12-be négy thai versenyző is bekerült. A teás fantasyben egy animált hernyó apuka mászik a teacserje csúcsa felé a kisgyerekével, akit útközben megtanít arra, hogy a célunkért meg kell szenvednünk az életben. A kukacgyermek a végén a jedik és Leto Atreides jól ismert akaratátvivős trükkjével szerzi meg a tea legfelső, legfinomabb levelét egy szüretelő paraszttól.

9. Thai Mobile "Pigeon" Thaiföld

#alt#
Pigeon
Ezt a filmet konkrétan csinálhatta volna a Monty Python kollektívája. El tudja Ön képzelni, amint a magyar kreatív szakember megköszörüli a torkát, tekintetével végigsöpör a Pannon, a T-Mobile vagy a Vodafone vele szemben ülő menedzsereinek arcán, aztán belevág: a film kulcsjelenetében a postagalamb vastag sugárban lehányja a romantikus üzenetet író, szerelmes leányt. Ugye nem tudja elképzelni. Na ezért nincsen magyar film a válogatásban, thai viszont négy is.

8. Sony Playstation 2 "Mountain" Nagy-Britannia

#alt#
Mountain
Vannak olyan termékek, amiket ver az Isten, meg a világ összes art directorja, ezért csakis béna reklámokkal próbálják eladni őket az összes kontinensen. Gondoljanak a mosóporra, az életbiztosításra vagy a légfrissítőre. Ez önmagában is elég különös jelenség, az meg még inkább az, hogy a szellem és a kreativitás pár évente más-más termékcsoport reklámjaiban sűrűsödik össze. 2003/2004-ben a játékkonzolok voltak a szerencsések.

Aki egy ilyen témájú cikkre kattintott, az nyilván látta már a Sony emberhegyes filmjét. Ez tényleg egy rövid, meghökkentő, vicces, látványos és szép film - a részben pejoratív reklám szó alig-alig jut a néző eszébe róla. Maga a termék persze meg sem jelenik benne, sőt az egésznek nagyon szigorúan nézve nincs is sok értelme - egy csomó ember egyszer csak nekiindul, hogy egymásra mászva a felhőkarcolóknál is magasabb tornyot építsenek magukból Shirley Temple zenéjére - de a nézőnek jó kedve támad tőle és azt gondolja, hogy "milyen jó fej is ez a Playstation. És kell-e ennél több? Ez a munka kapta szerkesztőségünk különdíját a legdögösebb speciális effektusokért, miután Jáni megkérdezte, hogy ezt meg hogy csinálták? Feláldoztak tízezer brazil statisztát - felelte vállalati zsűrink, majd gyorsan kiadta a különdíjat.

7. Nintendo "School's Out" USA

#alt#
School's Out
Egyetlen lendülettel szerettünk bele a TOP 12 másik játékkonzolos filmjébe, amelyben a gyerekek egyetlen lendülettel hagyják ott az iskolát, hogy nyitásra ott legyenek a Nintendo-bolt előtt. Az ázsiai karatefilmek röpülős-ugrálós-akrobatikus elemeit a Super Mario-játékok pályáival és az amerikai profizmussal ötvöző reklám svungos, vicces és hatásos, ami nálunk bőven elég volt a hetedik helyhez.

6. Soken DVD "Kill Bill Kill Bill" Thaiföld

#alt#
Kill Bill Kill Bill
Eddig a bunkó műszakiegyetemistás humort kedveltük a legjobban, mostantól a thait. Ez a kis gyöngyszem egyetlen kameraállásból mutatja be, ahogy egy thai irodakukac elmeséli a Kill Bill legjobb jeleneteit egy kollégának, de mivel nem Soken márkájú DVD-lejátszón nézte a filmet, a sztori néha akadozik, sőt le is fagy. Egyszerű ötlet egyszerű előadásban, ha valami eszünkbe jutott róla, az a Kutyaszorítóban, és ez jó.

5. HSBC "Eel" Nagy-Britannia

#alt#
Eel
Szép kerek - vagy inkább hosszú és nyálkás? - sztorit mond el ez a jó színészekkel elővezetett brit munka. Kínai üzletemberek ebédelnek egy angol fejű bizniszmennel egy kínai étteremben. Az angol fejű udvariasan az utolsó szálkáig megeszi az elé tett angolnát. De a kínaiak szemében ez azt jelenti, hogy a vendég kétségbevonta a nagyvonalúságukat, ezért újabb, még nagyobb angolnát rendelnek neki. Emberünk nem ma kezdte a szelvényvagdosást, nagy levegőt vesz és ezt is legyűri, mire behoznak egy kigyó méretű példányt. Éljenek a hosszú és nyálkás történetek.

4. UFJ Tsubasa Securities "The Spy Ninja" Japán

#alt#
Crossroads
Robert Rodriguez a gyűjteményében található össze Laperth Mónika-beszédet odadta volna a kétbalkezes nindzsa figurájáért, aki véletlenül barátja fejébe állítja a dobócsillagot. A versenyművek közül talán ez a karatefilm-paródia váltotta ki a legvadabb röhögést tesztcsapatunk körében. Megint csak azt kérdezzük, mikor rendel magyar brókercég olyan reklámot, amiben Sobri Jóska véletlenül a haverja szemét vájja ki a karikás ostorral? Reméljük soha.

3. MALBA "Presidency" Argentina

#alt#
Presidency
A jó reklámhoz nem árt, ha van rengeteg pénzünk, meg profi operatőrünk meg digitális trükkmesterünk. Reklámos barátaim - nekem vannak reklámos barátaim - ezek hiányára szoktak hivatkozni, amikor a hazai termés szánalmas mivoltának okairól faggatom őket. Hát tessék. Itt egy argentin munka, amihez nem kellett más, mint néhány archív hiradófelvétel a legutóbbi öt argentin köztársasági elnök beiktatásáról és egy feliratozó gép, oszt mégis szellemes és nehezen felejthető. A szürrealizmus szót amúgy is kedveljük, így a Buenos Aires-i Latin-Amerikai Művészeti Múzeum hirdetése bronzérmet kapott.

2. Xue Li Ci Soft Candy "Office" Kína

#alt#
Office
Muhahaha. Elnézést, de még mindig ezen a mellbevágóan vicces kínai cukorkareklámon nevetünk, ami egy irodista asszony életének utolsó pillanatait mutatja be. Pár másodperc az egész, de olyan a hatása a nézőre, mint egy egész estés Buster Keaton-filmnek. A végén látható animáció - kis figura lefejel egy puha cukrot - pedig megmutatja, hogy van élet a Gyűrűk Ura és a South Park után is.

1. Reynold's Pens "Milk1/Milk2" Thaiföld

#alt#
Milk1/Milk2
Úgy látszik, hogy a thai stílus legjellemzőbb vonása az egy helyre letett kamera. Kedvenc reklámunkban nincsen kameramozgás, sőt vágás sem, van viszont két kiváló figura, az idegbeteg, szúnyogcsődör fickó, aki ír, és beletörődő csaja, aki tejet hoz neki. Ez is egészen rövid és egyetlen poénra épít, az viszont nagyon jó, aztán a második epizód erre még rá is tesz egy lapáttal.