Michelle Wild és a Lágy Pöci-Döfi

2003.09.29. 08:45
Pénteken megnyitotta, majd vasárnap bezárta kapuit az elsődleges es másodlagos nemi jegyek nyilvánosságának nagy hazai ünnepe, az Erotika Kiállítás és Börze. Meglátogattuk, lefotóztuk.

Kinek van szeme, láthatta, hogy a mögöttünk hagyott néhány évből később arra is emlékezni fogunk, hogy a középosztály médiavezérelt kultúrája és az évtizedekig a periférián mozgó pornóműfaj éppen ebben az időszakban kötött egyszerre szerelmi- és érdekházasságot. A tiltott, majd az éppencsak tűrt kategóriából emelkedett a szexipar outputja a mainstream média legkedveltebb árucikkévé: a hazai közvéleményt például néhány éve még sokkolta volna, ma már viszont legyintésre is alig érdemesül, ha egy ismert újságíródilettáns - akinek betelefonálós műsora jótékonyan tölti ki a Pannon Rádió után ránk maradt hatalmas szellemi űrt (igaz, politikai előjelcserével) - pornókönyvírással akar a szokásosnál nagyobbat kaszálni.

Tekintse meg képeinket

Az erotikaipar ma itthon és a világ többi részén egy szimpatikusan szabadpiaci alapokon nyugvó üzlet (közbevetés: megérjük vajon, hogy egyszer majd egy jóléti rendszerváltó államapparátus a kultúrának ezt a formáját is bevonja az osztogatásba?). Ha pedig üzlet, akkor a piaci szereplők meg szeretnék mutatni magukat (ami ebben a műfajban amúgy is kézenfekvő), az Erotika Kiállítás létezése ilymódon tehát egy roppantul szükséges dolog. Nyolcadik éve létezik a rendezvény; már tavaly is, idén pedig már különös erővel lehetett érezni a látogatók között barangolva azt, hogy az esemény levetkőzte szubkulturális jellegét, és össztársadalmi - helyesebben: össz-középosztálybéli - megmozdulássá vált. A pornó ugyanis nem olcsó áru, egyetlen megjelenési formájában sem.

Az Erotika Kiállításon kevés a passzív nézelődő. A vásár egész területén szabad a fotózás, így legalább a látogatók fele álló- vagy mozgóképrögzítésben érdekelt: szinte minden standon lányok pózolnak az amatőr tartalomgyárosok számára - különböző levetkőzöttségi mértékben. A mobilgyárosok számítása bejött: az olcsó és kevésbé olcsó (talán éppen Sulinet Expressz-adókedvezménnyel vásárolt) digitális fotómasinák között itt is, ott is felbukkan egy-egy kamerás mobil. Nagyon szerettünk volna egy olyan mozzanatot is elcsípni, amikor valaki MMS-ben küldi tovább a frissen készített cicis képet, ilyet azonban nem láttunk - le is vontuk magunkban az üzleti modell sikerességéről szóló tanulságot.

A felületes szemlélődő a kiállításra érkezve könnyen az internet = pornó sztereotípia hatása alá kerülhet, hiszen bárhova nézünk, hatalmas .hu és .com url-ek hirdetik magukat. Mögéjük nézve megállapíthatjuk, hogy a vállalati internetstratégia az esetek többségében az offline termékek (videó, könyv, magazin, segédeszköz, marcipánfigura stb.) értékesítésének kisegítésére szolgál, de: találkozni lehet kizárólag internetes portékával kereskedő céggel is.

(Sajnos az esemény egyik főhősnője biztosan nem üti meg az éppen cyberipar-vállalattá fejlődő munkaadója által megkívánt elméleti szintet; gyönyörű szájából elcsíptünk tőle dedikálás közben egy kérdést: "mi az, hogy pont hu?"...)

  

A történések egy másik ágán azért a mobiltelefon-szolgáltatók is kasszírozhattak egy jó adag bevételt: SMS-ben lehetett szavazni arra, hogy ki legyen az Erotika Királynője. A választás három döntőse az igényes - értsd: nemzetközi színvonalon teljesíteni képes - filmjeiről híres Luxx (vezére a már-már legendás Kovi, azaz Kovács István) hölgysztárjai. Cony Ferrara, Michelle Wild és Maya Gold nevét jól ismerik a hagyományos médiát fogyasztók, azaz a kereskedelmi tévék nézői és a sztármagazinok olvasói - a díjat közülük természetesen a legnagyobb esélyes vitte el, az akire úgy kellett szavazni az SMS-ben, hogy MW.

A magyar pornó, ha korát tekintjük, már minimum felső tagozatos iskolás, hiszen a kiállításon megérkeztek azok az első életműdíjak is (két szimpatikus pornószínésznő kapta őket), amelyeket tíz éves folyamatos szakmai munkájukkal érdemeltek ki.

Szintén az ipar fejlettségét jelezheti az is, hogy nem sokkal ezelőtt megtörtént az első komoly színésznő-átigazolási eset is: Niki Belucci, aki a Luxx-istálló legkomolyabb reménysége volt, a kiállításon már egy konkurens, a Tom Média színeiben futott ki a színpadra (amíg még volt rajta valami).

Azok az idők is elmúltak, amikor a pornószínész-mesterséget titkolni kellett a család elől: a Luxx egyik sztárja fülünk hallatára az édesanyját, míg egy másik az apját mutatja be ismerőseinek.

A kiállítás persze nemcsak sztárokról, hanem tárgyakról is szól, amelyeket helyben meg is lehetett vásárolni. Szubjektív válogatásunk első kedves állomása a Che Guevara fényképét, valamint egy harcra buzdító feliratot ábrázoló tangabugyi, amely biztosan emeli a férfipartner harckészségét az adott szituációban. Sok mulatságot leltünk ezen kívül a vibrátorospulton található, különböző méretű és alakú eszközök fantázianeveiben. A Főnök, a Leleményes és a Mágus még ugyan mind közhelyesen hatnak, ámde a Perfekt Peti, vagy a Lágy Pöci-Döfi már magas szintű verbális kreativitásról állít ki bizonyítványt.

  

Megemlítjük még a vadonatúj erotikus társasjátékot, melynek címe: S'Neky (gyengébbeknek fonetikusan is: Ess neki), és a DVD-média nagy tarolását: a verseny, no meg a vásári hangulat jókora árzuhanást hozott, már 500 forintért is kaphattunk lemezeket, 1500-2000 forint között pedig nyomasztó választékkal kellett szembesülnünk.

Ha a CD-eladási válságban fuldokló zeneipar csak feleennyire lenne rugalmas, már meg is menekült volna.