Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Életmód cikkek
A 80-as években gyártott Matchboxok "Made in Macau" felirata miatt Makaót minden gyerek olyan helynek képzelte el, ahol hegyekben állnak a kisautók, és egész nap lehet velük suhanni a végtelenben találkozó műanyag versenypályákon. A retróhullámot meglovagolva az óbudai Platán Könyvtár a januári vasútmodelles-terepasztalos kiállítás után a 70-es évektől a 90-es évekig kiadott, többségükben Makaóban gyártott Matchboxokból rendezett kiállítást október közepéig.
A hétvégén a vitrinbe zárt Matchbox-gyűjteményt, iskolás csoportok mellett 30 fölötti rajongók is látogatták. A lényeg a csillogó króm és a fémszag. Az Ikarus blog tulaja is mindig új darabot keres, pedig már lépni sem tud a lakásában az autómodellektől, egy kiskölyök meg seperc alatt lenyúlta az alsó polcok legcsillogóbb járgányait. Míg én a régi akciófilmekből kihagyhatatlan Ford LTD rendőrautót fotóztam, az apja elmondta, hogy hamarabb mondta ki, hogy Caddilac Eldorado, mint azt, hogy anya.
Made in England Vs. Made in Macau
A Matchbox márkanév 1953 óta létezik, áll a wikipédián. Az elnevezés az angol Lesney Products első modellautóinak méretére utal. A társtulajdonos Jack Odell lánya a házirend szerint csak olyan játékot vihetett be iskolájába, ami nem haladta meg egy gyufásdoboz méretét. Odell legyártatott neki egy kisméretű traktort, ami a későbbi sorozatgyártás kiindulópontja lett. 82 júniusában a Lesney Products csődbe jutott, a Matchbox márkanevet a Universal Toys és David Yeh vásárolta meg. Yeh újraszervezte a céget Matchbox International Ltd. néven, a gyártás Makaóban folytatódott. 92-ben a Universal Toyst felvásárolta a Tyco Toys, majd 97-ben a Tyco játék szekciója a Mattel tulajdonába került, a nagy rivális Hot Wheels-szel együtt. Jelenleg a modellek Kínában és Thaiföldön készülnek.
Vissza a Platánba
A 80-as évek-feeling tapintható volt a Platánban, de csak külön engedéllyel. A gyártás éve szerint elrendezett Matchboxok között nagyon sok volt az ismerős darab, amit karácsonyra, szülinapra, és minden egyéb lehetséges alkalomra kértem, vagy loptam el az óvodából, mint például az 1981-es fekete-sárga vadászgép. A lószállító autó, az emeletes busz, a 79-ben kiadott Ford Cortina sem volt ismeretlen; ezek mind apám gyűjteményében is megvoltak.
A könyvtárban kiállított Jaguárt amúgy valaki elég bénán feketére mázolta, és volt aki a kedvenc Lamborghini-jéből fabrikált pofás kabriót, vagy a '79-es Porsche 928-at festette át temperával sárgára.
A vitrineket Eszes Andrea és Tóth Éva rendezték be, az autókat a könyvtárosok ismerősei dobták be a közösbe. Az alvázakon kisboltos árazó matricákra írt nevek jelzik, kinek fáj, ha a kólaszállító Fordot vagy a lángnyelvekkel díszített Chevyt lenyúlná valaki. Az egyetlen baj, hogy összesen 150 darab matchbox került be az üvegek mögé, ami lehet, hogy első olvasásra soknak tűnik, de ha az ember már mindegyiket megnézte, bosszantóan kevés. Ennyi még nekem is van otthon.
Könyvtár a város szélén
Az óbudai Platán Könyvtár nem a Szabó Ervin egyik isten háta mögötti fiókkönyvtára. Megörökölte a rendszerváltáskor felszámolt, veretes nevű Textilipari Dolgozók Szakszervezetének Központi Könyvtára dokumentumállományát, és több költözés után végül 2000-ben kapott végleges helyet az Aquincum Általános Iskolában. A Platán elsősorban az óbudai társasházak és a békásmegyeri lakótelepek népének kultúraéhségét szeretné csillapítani, ezért rendszeresen helyet ad irodalmi esteknek, és egyéb könyves programoknak. Tavaly például Vámos Miklós tartott író-olvasó találkozót, a képek alapján sok az idősebb rajongója.