Mesterséges lények a monitorok ellen

2003.10.05. 09:30
Az Index tudósítója rejtélyes levél alapján mesterséges lények után kutat a Műcsarnokban, de végül egy építészeti kiállításra bukkan. A tömegben összefut a fekete biszbaszok teremtőjével, aki elmondja, a lények egy technikai hiba miatt meg vannak zavarodva, de a jövőn ez mit sem változtat.
Még egyszer elolvastam a titokzatos műalkotást ismertető e-mailt - "...egy szalag tölti be a projekció geometrikus terét, és amikor a monitor síkja kivetül a fizikai térbe, a térben szétcsúszott elemekre vetül" - de továbbra is csak a szétcsúszott szót tartottam értelmesnek ebben a szövegkörnyezetben. Különösen, hogy a levél ismeretlen szerzője így folytatta: "A vetítés intelligens lényei kezdik használni, megismerni és belakni e teret: anyagszerűen lepik el felületeit."

Bár kiderült az is, miként csalogathatom magam köré az intelligens lényeket, sőt, hogy a mobiltelefonommal "digitális évszakváltást" is előidézhetek, sehol sem láttam Egely György nevét. A meghívó mindezzel együtt nem lett volna szokatlan, ha egy bálásruha értékesítéssel és térhajlítással egyaránt foglalkozó művelődési házba invitál, nem pedig a neves Műcsarnokba. Amelynek bejáratánál megérkezésemkor népvándorlásra emlékeztető tömegek áramlottak.

Stage diving

Tekintse meg képeinket
Mesterséges élőlényeknek azonban egyelőre nyomát sem láttam: hagyományos humanoidok közé ékelődve sodródtam az előcsarnokba, majd tovább a kiállítóterembe. Az egyetlen szokatlan dolog a méteres átmérőjű vécépapír guriga volt, amelyen végül sikerült megvetnem a lábam, hogy óvatosan körülhordozhassam a tekintetem. Furcsamód egyetlen bocskaiba öltözött DNS-szakértő, vagy zöld öltönyös bioenergia-kutató sem volt körülöttem. Nagy számban nyüzsögtek viszont a finom, fekete zakót fekete inggel, de nyakkendő nélkül viselő férfiak.

A szociológiai gyorsfelmérést egy mikrofonon keresztül is elhaló hang szakította félbe, hogy az építészeti hónap alkalmából díjakat adományozzon, bár hosszú percekig úgy tűnt, azokat nem akarja átvenni senki. Miközben az egyik, kreatívabb kitüntetett stage divingra emlékeztető módon indult el a kitüntetése felé, színes fényforrás fölé hajló csoportra figyeltem fel.

Mesterséges lények pedig vannak

Ez volt az. Az anyagszerű mesterséges intelligencia otthona. A széles szalagból hajtogatott konstrukción fények hullámoztak, és mikor egy-egy látogató áhítatosan bedugta kezét az installációba, nem történt semmi. Ennek ellenére az objektum körül egyre sűrűsödött a tömeg, egy fekete zakós, fekete inges alak pedig a mobiltelefonját tolta a szerkezet közelébe.

"Évszakot próbáltam váltani" - válaszolta készségesen, miután kiverekedte magát a keménymagból. "A mobiltelefon hullámai különböző színkombinációkat indítanak be. Ezeket neveztük el digitális évszakoknak".

Tekintse meg képeinket
"A mesterséges lények pedig ott vannak" - mutatott a szalagon futó vetítés apró, fekete, hatlábú biszbaszaira. "Szegények össze vannak zavarodva, mert rossz a mozgásérzékelő" - tette hozzá olyan hangsúllyal, ahogy a teremtők szokták, mikor lenéznek a közlekedési dugóban veszteglőkre, az adminisztrációs hiba folytán elbocsátottakra, vagy a közép-európaiakra.

Legyen monitor az egész világ

Informátorom, Somlai-Fischer Szabolcs, a modell egyik tervezője néhány szívélyes mondattal érthetővé tette az alkotást. A többszörösen csavart felületből, az alatta elhelyezett projektorból és a mozgásérzékelőkből álló modell tulajdonképpen kísérlet az információs technika helyhez kötöttségének felszámolására. Hiába határtalanok ugyanis a lehetőségek az interneten belül, ha mindez még mindig a fizikai tér egy pontjához, nevezetesen a monitorhoz van láncolva.

Tekintse meg képeinket
A modellt tervező fiatal építészek nem a laptopban, hanem a virtuálissal átitatott fizikai térben látják a jövőt. Az információknak szerintük ugyanis követniük kellene a használók helyváltoztatását, úgy, ahogy modell "mesterséges lényei" kísérik a kéz útját, már amikor működik a mozgásérzékelő.

Az installáció egyébként példa a technika kreatív használatára is - mondta Somlai-Fischer. "Ma, amikor az építészeti programok rendeltetésszerű használói olyan házakat terveznek, amelyekről ránézésre meg lehet mondani, hogy melyik szoftverrel készültek, mindennél fontosabb, hogy képesek legyünk ízekre szedni, majd igényeink szerint újra összerakni technikai segítségeinket. Csak így lehet egyedi dolgokat csinálni" - adott programot a jövőnek a fiatal építész. Modelljüket ennek alapján egy szétszerelt, a szenzorok által leadott kattintásokkal vezérelt egér működteti.

A projekció térben szétcsúszott geometrikus terét 2004-ben Helsinkiben háznyi méretben is megépítik, derült ki, de aztán nagyobb csapat fekete zakós építész érkezett, és elsodorták mellőlem a monitorok ellen küzdő feltalálót. Pedig érdekelt volna, hogy vajon mit szólnak a tervekhez az installáció tulajdonképpeni lakói, a "mesterséges lények". Valószínűleg semmit. Fogalmuk sincs, mit keresnek ebben az egészben.

Az építészeti hónap és díjazottjai
Két fotókiállítás megnyitásával vette kezdetét az építészet hónapja a Műcsarnokban; a Fény és forma című tárlat korabeli épületeket jelenít meg, a Közben című bemutató pedig a magyar építészet tizenöt évét tekinti át.

A megnyitó ünnepségen Pál Tibor, a Belügyminisztérium politikai államtitkára átadta az ez évi Pro Architectura-díjakat. Lamperth Mónika belügyminiszter a kiemelkedő építészeti alkotás létrehozásában kifejtett építészeti-tervezői tevékenysége elismeréseként Horváth Lajosnak, Nagy Ivánnak, Patartics Zoránnak és Viszlai Józsefnek adományozta a kitüntetést.

MTI