Natália
-3 °C
8 °C

Online árulják Simák Dóra Utolsó Vacsoráját

2005.02.03. 15:03
Online szenzációra bukkantunk: Stadler József egykori milliárdos, focicsapat- és stadiontulajdonos piacra dobta a magyar táblakép-festészet történetének néhány extrém darabját. Hárommillióról indul a legendás Utolsó vacsora, de akár egymilliónál is kevesebbért a miénk lehet a kiskun pop-art egyik főműve, mondjuk a Milán Playstation vagy az Index kedvence, a Családi vállalkozás.

Kivételes magyar magángyűjteményt árverez el éppen online Bács-Kiskun valaha volt legnagyobb híressége, Stadler József. Az egykor milliárdos, a puszta közepén húszezres stadiont építő, aztán börtönbe zárt juhász a magyar táblakép-festészet történetének néhány extrém darabját dobja piacra. Száznyolcvanezer és hárommillió forint közötti kikiáltási áron lehet elkezdeni a licitet a kiskun neo-popart és szürrealizmus főműveire. A majdnem fotórealista képek nyolcvan százalékát Simák Dóra festette, aki még nem neves művész, de „be fogjuk futtatni” – mondta az Indexnek Stadler József.

Az agilis exjuhász bevallotta, hogy nem feltétlenül akar megválni például a családtagjait vagy őt magát ábrázoló képektől, ezért is szabott magas induló árakat. De annyian kérték, hogy mutassa meg a képeket, hogy az online árverést tartotta a legegyszerűbb elintézésnek. Fejet hajtva Stadler korszerűsége előtt, alant bemutatunk néhány, művészettörténeti szempontból jelentős munkát:

Vendégem Claudia

Az ismert szupermodell és az ismert juhász találkozását megörökítő darab csak a statikus kompozíció miatt nem robban szét a rejtett erotikától. Pedig a középtérben látható tuja (ciprus?) és a borosüveg által keltett fallikus képzetekre igencsak ráerősít Stadler visszafogottan huncut tekintete, amint a művésznő jobb mellbimbóján pihen.

Arab barátság

A Legjobb Címek konteszt harmadik helyezettje többet tesz az előítéletek ellen, mint egy raklapnyi kiéheztetett Göncz Kinga. A mű üzenete: a jó kedélyű mecénás annak ellenére szereti arab barátját, hogy annak a borbélynál az imént tévedésből levágták mind a két kezét, a bajuszt viszont rajta hagyták. Említésre méltó még a festmény a festményben technika fölényes alkalmazása a politikailag korrekt hiperrealizmus egyik hazai főművén.

Vízcsepp születik

Egyszerre jutott eszünkbe Caspar David Friedrich és Salvador Dali, aztán rájöttünk, hogy a kétékes rendszerben nem érdemes régen meghalt csatárokkal kezdeni, és gyorsan elfelejtettük az egészet. A potom 210 ezerért hazavihető festmény bizonyítja, hogy az élelmiszer-nagykereskedelmtől nem is áll olyan messze a szürrealizmus.

Családi vállalkozás

A XXI. században még nem láttunk olyan táblaképet, ami ennyire tetszett volna. Talán nem is fogunk. A földből pöfeteggombaként kinövő Stadler-fejek és a barlang nyílásában látható, bal szélen vezetett korszerű akció láttán csak azért voltunk szomorúak, hogy ezt már nem oszthatjuk meg Tristan Tzarával.

Utolsó vacsora

Magától Stadler Józseftől tudtuk meg, hogy a hárommillió forintról induló legendás másolatot is udvari festője, a művésziskolát sosem végzett Simák Dóra festette. Nyomozni kezdtünk Simák művésznő után, és hamar eljutottunk szülővárosa, Soltvadkert honlapjára, ahol a következő, első pillantásra zavarba ejtő névsorral találkoztunk: „ Amatőr festők: Simák Dóra, Barcsik Beáta, [censored]ka Rozália, Lázár Lívia, Sasvári Ede, hogy csak az ismertebbeket említsem.” Kicsit továbbgördülve máris megtaláltuk a megoldást: „1600-2000 évvel ezelőtt [censored]maták éltek a mostani belterület helyén. Vadkert és [censored]vaskút nevéhez az a hagyomány fűződik”, illetve „Az oklevelek [censored]vasmarhát, juhot emlegetnek, de lehetett itt ló is”.

Milán Playstation

A Legjobb Cím verseny győztese vizuálisan is több mint meggyőző. A kiskunsági neo-popart legnagyszerűbb alkotása 150-szer 100 centis méretével szinte ajándéknak tűnik, már ha sikerül elvinni a hatszázezer forintos induló áron.

Zolika DJ

Graffiti, high-tech kütyük, elektronikus tánckultúra. Nem, ezek nem az Index kultrovatának legutóbbi témái, hanem az árverés egyik legmutatósabb festményének motívumai. Vadító elképzelni, ahogy a családi ebéd után Zolika lehívja a családot a pincestúdióba, ahol bekapcsolja a füstgépet, és előadja a legfrissebb lakosságitrance-mixét, miközben Simák Dóra hevesen dolgozik a festőállvány mögött. Remekül mutatna egy dizájnstúdió, egy zenés szórakozóhely vagy egy katolikus paplak falán. Ja, és ez a kép a címverseny ezüstérmese.

Stadler József

Maga Csontváry sem festette volna meg kifejezőbben a boldog milliárdost, háttérben a róla elnevezett stadion homlokzatával. Intenzíven sugározza a pozitív energiát, igaz egymillió-kétszázezer forintos induló áron. Depressziós milliomosoknak javallt.