Színes hajók Budapestje

2005.10.26. 16:51
Vidám víziközlekedést, gyaloghidak erdejét, futurisztikus autósétányt és jeges hangulatú kápolnát akarnak a budapestiek, vagy ha ők nem, a zsűri. Az új rendszerű vízi tömegközlekedés terve és a Duna felett átkígyózó, színes csőhidak nyerték a Szeresd Budapestet építészeti ötletpályázat első díját. Az Index olvasóinak kedvence, így a közönségdíj nyertese szintén a sok vidám katamarán lett.
Csendes zene szól, Ön egy kishajó hatalmas ablakain át nézi az elsuhanó Margit hidat, visszainteget a mosolygó külföldieknek, akik a Dunán nyüzsgő színes katamaránokat nézik, és különös szentjánosbogár-rajzásra asszociálnak.

Olvasóink ezt a képet vizionálhatták, amikor a Szeresd Budapestet-pályázat közönségdíjára a dunai kishajó-közlekedés tervét szavazták meg. A pályázat a főváros jelképévé is emelhető, a Dunához kapcsolódó koncepciókat várt. Önök, mint kiderült, két lábbal állnak a földön, - ami egyébként bizalommal tölt el bennünket - és így ahelyett, hogy hidaulikusan emelkedő szigetekért vagy óriási üvegbuborékokért lelkesedtek volna, a megvalósíthatóságot és a racionalitást is szem előtt tartották.


Katt!
Jó érzékkel választották ki az általunk Édes vízi élet néven bemutatott koncepciót, amely úgy vonná be a Dunát az olcsó és környezetbarát tömegközlekedésbe, hogy közben rendszerré formálja az egészet. Az Archikon Kft. ugyanis nem csak jópofa vízibuszokat tervezett, hanem kidolgozta a stílusban hozzá illő kikötőket és gondolt a hibridüzemelésű, azaz napenergiát is használó meghajtásra.

A tervezők elmondták, hogy beleásva magukat a hajódizájnba, rájöttek, a terület a playboy-stílust leszámítva nem sokat fejlődött az utóbbi időben. Így az általuk tervezett, bumfordi, szerethető formájú, 8-10 személyes katamarán valóban egyedi lehetne. A városképi jelleget pedig éjszakai kivilágításuk, más tömegközlekedési eszközzel egyező járatsűrűségük, és a formás kikötők adnák.

Első és utolsó

A Szeretem Budapestet mozgalom zsűrije hasonlóan érezhetett, mert a megosztott első helyre ők is az alkotók által egyébként Dokkolónak nevezett tervet szavazták meg. Az oklevél mellett 900 ezer forinttal kiegészített másik első díjat pedig a minket óriás locsolócsövekre emlékeztető gyaloghíd kapta. A 4 D Építészstúdió szeszélyesen kanyargó csöveiben a Vígadótól a Várkert bazárig juthatnak el biciklisek és gyalogosok, miközben néha megállnak a beépített kávézókban.

A 750 ezer forintot hozó második helyezést a Margit hídra épített hatalmas üveg turisztikai és információs központ kapta, amelyet - a London Eye mintájára - Budapest Szemének neveztek alkotói. (Finta és társai építészstúdió, Tarczi Péter, Ágó Arnold, Fortvingler Éva, Kopár Andrea, Raúl Torres Martin).

A tervenként 500 ezer forintos díjjal járó harmadik helyre egyik szerkesztőségi kedvencünk, a budai rakpartot mozgó autóskorzóvá alakító Autósétány terve (Aether architecture, Kangyal András, Pozna Anita, Somlai-Fischer Szabolcs) került. A másik harmadik helyre pedig a szavazós cikkünkben Budapest Élménypark néven bemutatott koncepciót nevezték, ami kötélvasúttal, budai plázzsal, Margit híd elé épített mesterséges szigettel és kulturális rendezvényeknek otthont adó, úszó stégekkel tette volna üdülő-fővárossá Budapestet. (Tervezők: Balázs Attila, Benkő Roland, Czeglédi Péter, Karádi Zsófia).

Úgy tűnik amennyire racionálisak az Index olvasói, annyira idegenkednek a negatív utópiáktól, és utasítják el az atomháború utáni viszonyokat idéző, úszó kápolnát. A nálunk utolsó helyen végzett, amúgy letisztult, átgondolt alkotás hordozta üzenet azonban nem rémítette meg a zsűrit (és minket sem). A vaslemezekből hegesztett kápolna tervezője, nem szóvicc, Kápolnás Gergely, hallgatói különdíjat kapott.

A zsűri tagjai
Szakmai zsűri: Fürjes Balázs (elnök), Kapy Jenő, Czigány Tamás, Pazár Béla, Fazakas György, F. Kovács Attila
Civilek: Eszenyi Enikő, Kovács Ákosh, Geszti Péter, Lukovich Tamás, Hankiss Elemér