Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM
Az Amerikai Filmintézet először minden idők 100 legjobb krimijét akarta kiválasztani, aztán az utolsó pillanatban a CBS tv-állomás "100 szívdobogtató film" címen harangozta be a voksolást. A győztes nem meglepetés: Alfred Hitchcock Psychója vitte el a pálmát. Az 1959-ben készült lélektani dráma fekete-fehér képsorai akkor is hátborzongatóak, ha többször látta már őket a néző, ha tudja előre, hogy mi fog történni. Az első tízben aztán vannak meglepetések is: Spielberg Cápája a 2., William Friedkin Ördögűzője a 3. - ez utóbbi legfeljebb brutalitásával érdemli meg a helyet - majd a 4. helyen ismét egy Hitchcock-mű áll: az Észak-Északnyugatra. Korunkat képviseli Jonathan Demme öt Oscart begyűjtött rémsége: A bárányok hallgatnak. A 6. Ridley Scott "belépője", a Nyolcadik utas: a Halál, aztán megint Hitchcock jön a Madarakkal. Friedkin Francia kapcsolata megint egy "ördöngős" filmet, Roman Polanski Rosemary gyermekét előzi meg, (Polanski még megcsípett egy 16. helyet is a Kínai negyeddel) a 10. pedig az Elveszett frigyláda fosztogatói, amely inkább kalandfilm, bár kétségkívül izgalmas.
Sajátos módon bekerült a listára a Casablanca, az E.T. és az Arábiai Lawrence, amelyek nem elsősorban feszültségkeltésükkel lettek világhírűek. Nem maradhatott ki Howard Hawks fekete alapfilmje, a Máltai sólyom, amely meghozta a világhírt Humphrey Bogartnak. (26.) Spielberg szerette volna, ha beválasztják gyerekkori kedvenc filmjét, Kertész Mihály Robin Hoodját Errol Flynnel a főszerepben, ellenben a filmtörténészek "lobby-ja" választott be három klasszikus westernt: Howard Hawks-tól A Sierra Madre kincsét, Sam Peckinpah-tól A vad bandát, és Fred Zinnemanntól a Délidőt. Ez utóbbi, különösen a végső párbaj-jelenet előkészítése valóban krimihez méltó.
Az Amerikai Filmintézet tagjai tisztelegni akartak a két éve elhúnyt Stanley Kubrick előtt: a Mechanikus narancs (21.) és a Ragyogás (29.) helye megkérdőjelezhetetlen.
Az Amerikai Filmintézet tagjai tisztelegni akartak a két éve elhúnyt Stanley Kubrick előtt: a Mechanikus narancs (21.) és a Ragyogás (29.) helye megkérdőjelezhetetlen.