Ahogy a FÜvesek látják a világot

2004.04.05. 17:37
A Gödör Klub új kiállítására az Index tudósítóját egy rejtélyes honlap vonzotta, ami azt ígérte, hogy strukturális vonzatukban látja az üvegplasztikákat, a medencetetejű helyszínen viszont egy óriás nő tárgyait és üvegbe falazott kérőit találta. A Transzflexió tárlat április 17-ig látható, amiben a nemrég diplomázott FÜvesektől kezdve a mesterekig szinte minden üvegművész bemutatkozik.
A Gödör Klub hétszáz négyzetméteres, medence alatti kiállítóterében az üvegplaszikák között félméteres medálok, megüvegesedett hatalmas legyező, paravánméretű képeskönyv mellett akadt néhány kérő könyvbe préselt arca, egynek az épségben megmaradt félméteres orra, kapucsínóra emlékeztető üvegablak, és néhány kőbe süllyedt ötvencentis pohár. Egy külön teremben pedig két méteres menyasszonyi ruhák lógtak. Mintha egy óriás nő középkori várát és eszközeit rekonstruálták volna.

Tekintse meg képeinket!
Az óriásmedálokat Edőcs Márta, illetve Horváth Márton készítette vegyes technikával, a legyezőt Lukácsi László félig áteresztő, félig tükröző üvegek összeragasztásával. Kemencében rogyasztást alkalmazott a rózsaablak és a paraván alkotója Horváth Zsófia, illetve a negyvencentis betonba illesztett poharak készítője Baróthy Anna, a kétdimenziós arcokhoz pedig Lendvai Péter hajtogatott dróthálókat. A menyasszonyi ruhákat Molnár Virág készítette. Összesen harminc művész munkája látható a Transzflexió tárlatban.

Mi a strukturális egy orrban?

A kiállítást szervező Baróthy Anna szerint az összekötő elem semmiképpen nem egy személy: szerinte egy kicsit a strukturalitás, mint téma, egy kicsit a FÜvesek (Fiatal Üvegművészek Egyesülete), mint alkotók, és főleg az építészet, és más művészeti ágak kapcsolata az üveggel azok, amik összekötik a plasztikákat.

"A strukturalizmus alatt azt értjük, hogy ezek az üvegtárgyak nem az érzelmi gesztust, az azonnali érzelmi kibuggyanást hangsúlyozzák, hanem a megfontoltságot, azt a gondolatmenetet, amit az alkotó az anyag létrehozásakor követett" - magyarázta Baróthy Anna, aki a kérdésemre pár perc gondolkodás után még Szántó Tamás ebből a vonalból teljesen kilógó Kapocsállatka elnevezésű orr alakú szörnyében is talált valami strukturálisat.

Ahogy a FÜvesek látják a világot

Tekintse meg képeinket!
"Az igazi kapcsolatot az alkotók, vagyis mi, a FÜvesek jelentjük - mondta a szervező. - Saját műveinket hoztuk, illetve azokat az alkotókat kértük fel, akik nekünk fontosak, hatottak ránk személyesen vagy a munkáikon keresztül."

Így a nemrég diplomázott FÜvesekkel együtt a harminc éve létező magyar üvegművészet mindhárom nemzedékét képviselték ezen a kiállításon. "Nagy szám volt, hogy elfogadták a meghívást!" - utalt Baróthy Anna a mesterekre: az Iparművészetin tanító Horváth Mártonra, Bohus Zoltánra, illetve Bohus feleségére Lugossy Máriára, Jegenyés Jánosra és Buczkó Györgyre. A középgenerációból Czebe Istvánt, Polyák Jánost és a Kaposváron tanító 'Sigmond Gézát említette.

Ipari üveg a megélhetési üvegezés

"A kiállítás tárgyaival ötleteket soroltunk fel, amiből az építészet üvegtechnikája inspirálódhat" - emelte ki Baróthy Anna. Hozzátette: "az üveggyárak helyzete nem rózsás, a tokodi is éppen most ment tönkre, így az üvegeseknek az építészet lehet a kivezető út a hobbiművészetből, ez lehet az egyik legfontosabb megélhetési terület."

A szervező megemlítette, hogy szerdán építészeti szimpózium lesz a Gödör Klubban, amelyben az ipari üvegek között az épület tetején levő nagy fesztávú medencét tartó üveglap kivitelezéséről is beszámol a tervező-alkotó Reith András. A kiállítást egyébként összművészeti koncepció jellemzi, ami a fő szponzortól, a Gödörtől eredt, beleillesztve a klub egy éve tartó programsorozatának áramlatába.

Baróthy Anna még fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a Transzflexió programsorozat szervezői rajta kívül a FÜ csoportból Kunckel Zoltán, a Fiatal Alternatív Építészek Köréből (Faék) Jovanovic Biljana, Irimiás Balázs és Kelner Krisztián, a Tér-műhelyből Bolyki Bence volt.

A titokzatos fénykar

A kijáratnál egy lány színes prospektust osztott, amin az állt, hogy egy fénykar lép fel a kiállításban. Miután tíz percig magyarázta a fénykar szó jelentését, és ebből csak a performance-ot értettem, már csak szerdán a Gödörben derülhet ki, mi is ez valójában.