Táblabotrány az Erzsébetvárosban, műhímtag a Deákon

2007.11.27. 20:43
A kutyaszarral borított Lövölde téren kilenc évig állt az az óriásplakát, amelyen képzőművészek mosták egybe a várost egy kiállítótérrel. A teret rendbe hozták, a köztéri művészeti helyszínt pedig a bekamerázott Erzsébetváros jegyében felszámolnák. A fiatal alkotók küzdenek, miközben Nagy Kriszta festőművész szerint nem kár a neki is ismertséget szerző felületért. Ő ezúttal a Deák térre rakta ki provokatív reklámját, amelyen műpénisszel reklámozza a Pesti Estet. Mikortól számít reklámnak a művészet? Vigyázat, provokatív kép a cikk végén.

Újabb kulturális táblaügy bontakozik ki az Erzsébetvárosban. Az önkormányzat eltávolíttatná azt a nonprofit rendszerben működtetett táblát, amelyen magyar képzőművészek alkotásai jelennek meg kilenc éve. A projektet működtető Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE) határozatot kapott, hogy a Lövölde téri óriásplakátot tizenöt napon belül el kell bontaniuk.

A határozat egyébként néhány héttel azután született, hogy az önkormányzat leszedette egy neves képzőművész a tolerancia kérdését feszegető, kétségkívül provokatív táblasorozatát a Király utcából. A Műcsarnok által szervezett köztéri projekt engedélyeztetése körül voltak problémák, így ott csak a támogatandó kulturális kezdeményezések szigorú elbírálása lehetett furcsa a haladó szemléletű városlakónak.

A Lövölde téri tábla ugyanakkor 1998 óta engedéllyel működik, háromhavonta más képzőművész alkotásait mutatva be. Az ötletgazda, Bakos Gábor elmondta, hogy az 1X1 Tábla nevezetű felületet olyan képzőművészeti alkotások számára találták ki, amelyeknél lényeges, hogy kommunikáljanak a köztérrel, és ne csak egy kiállítótér közönsége számára legyenek láthatóak.

A kilenc éve futó projektet sikeresnek ítélte meg a Stúdió egyik vezetője, László Zsuzsa is, elmondva, hogy már kész programmal rendelkeznek az elkövetkező időszakra. Egy nemzetközi csereprogrammal Budapestre érkező finn művész például nem kiállítást csinál, hanem az 1X1 táblára készít alkotást. A stúdió számára éppen ezért riasztó a bontásra kiadott tizenöt napos határidő.

Totális háború

Megtudtuk, hogy a köztéri művészeti felület eltávolíttatása mögött egy óriásplakát-ellenes hadjárat áll. A kerület műszaki irodájának vezető helyettese elmondta, hogy az önkormányzat úgy döntött, drasztikusan csökkenti a hirdetőtáblák számát.

"Elszaporodtak az engedély nélküli, vagy attól eltérő funkcióval használt reklámtáblák" - nyilatkozta az Indexnek Tomayné Busch Éva. Felvetésünkre, miszerint a Stúdió rendelkezett engedélyekkel, elmondta, az akció totális. Felsőbb utasításra szeretnének annyi óriásplakátot eltávolítani, amennyit csak lehet.

A Magyar Kétfarkú Kutya Párt plakátja

Az indok, hogy a "kerületben elszabadult a pokol", a táblaerdő egyedeinek jogi státusza átláthatatlan, így jó eséllyel mindenki kap majd olyan határozatot, mint az FKSE. "Ez baromi nagy munka. Pech, hogy a képzőművészek az első hullámba kerültek be." Cél, hogy alig maradjon óriásplakát Erzsébetvárosban.

A hivatal nem tesz különbséget reklám- és kulturális célú plakát közt, hiszen az ilyen nyomozás lassítaná az amúgy is bonyolult procedúrát, mondta az irodavezető-helyettes arra a kérdésünkre, hogy miért nem vették figyelembe: az 1x1 Tábla nem a kerület sivárságához, hanem sokszínűségéhez járul hozzá.

Tomayné Busch Éva megoldásként említette, hogy bár az önkormányzat mindenképpen eltüntetné az 1X1 táblát a Lövölde térről, a Stúdió kérhet engedélyt arra, hogy egy másik helyen újra felállítsák. Az viszont csak a hatvan napos ügyintézési idő után derül ki, hogy kapnak-e engedélyt.

A megmaradó táblák mindenesetre olyan helyre kerülnek, ahol nem zavarják a térfigyelő kamerák működését. Az akció másik célja ugyanis, hogy a hetedik kerületben ne maradjon olyan zóna, amely a kamerák holtterébe esik.

A Stúdió hajlik a kompromisszumra, mondta László Zsuzsa, hangsúlyozva, hogy nehezen tud a Lövölde térhez hasonló helyet említeni, ahol gyalogosok, kutyasétáltatók, a troli utasai és a pirosban álló autósok is szemlélhetik a kirakott munkát. Szerinte figyelembe kell venni a hagyományt is, hiszen 1998 óta olyan neves művészek állítottak ki itt, mint Gyenis Tibor, Lakner Antal vagy a Kétfarkú Kutya Párt (aki nem tartja magát művésznek).

Itt jelent meg Nagy Kriszta egyik legismertebb műve, a Kortárs festőművész vagyok című óriásplakát is. A festőnőt a fehérnemű-hirdetések sémái szerint ábrázoló kép a reklámos elemek beemelésével a kortárs képzőművészet szerepére és helyére kérdezett rá, nem csak a szakma által érthető módon.

Strap-on reklám

Hogy az említett mű, és az 1X1 Tábla által is feszegetett kérdés aktuális, jól mutatja egyébként Nagy Kriszta legújabb festménypárja. Az Art Fairen és hétfőig a Deák téri aluljáróban is megjelenő két munka a kortárs képzőművészet és a reklám provokatív keverékei, amelyek már nem csak imitálják a hirdetést, hanem azok is. Miközben egyúttal hagyományos festmények.

Az X-t media Deák téren kiállított reklámja

A Pesti Est számára készített hirdetés elemzésétől mi zavarunkban eltekintünk, mivel sem a strap-on dildo, sem a pina, sem a fuckot mutat kifejezéseket nem merjük leírni. Az értelmezéshez annyi támpontot adhatunk, hogy a kép valóban reklám. Elkészítését céges egyeztetések előzték meg, a termék tulajdonjoga a megrendelőé, amiért Nagy Kriszta reklámos viszonyok közt is elfogadható honoráriumot akasztott le. Miközben a reklám olyan eszközökkel operál, amelyek egy hagyományos hirdetésben elképzelhetetlenek (lásd az általunk nem használt szavakat), a végtermék nem sokszorosítható (csak reprodukcióra van lehetőség), és az üzenet sem dekódolható egy pillanat alatt.

Mindez a képzőművészet oldaláról úgy néz ki, hogy Nagy Kriszta a saját stílusában maradva festett egy képet. Amelyen azonban szerepel egy cég neve, és így álomszerű összegért adhatta el. A kép annyira közel engedi magához az üzleti életet, hogy az már kérdésessé teszi, itt a reklám van a képzőművészetért, vagy éppen fordítva.

A kérdésről Nagy Kriszta annyit mondott a drót végén piruló újságírónak, hogy "Olyan munkát készítettem, ami mindkét térfélen megállja a helyét, a reklám területén és a képzőművészetben is."

Majd miután már azt hittük, sikerült megúsznunk a dolgot zavart hebegés nélkül, könnyedén az 1X1 táblára tereltük a szót, hiszen ezen a felületen indult el a Pesti Estes festménybe kulmináló alkotói folyamat.

"Azt a táblát meg nyugodtan bontsák el, és rakjanak ki egy Nagy Kriszta-emléktáblát, mert az enyém volt az egyetlen jó munka ott" - mondta.