György
12 °C
23 °C

Cserkuti Dávid újra nagy melleket rajzol

2009. 09. 25. 10:22
Idén is az Unicum-légiósokkal befutott reklámgrafikus, Cserkuti Dávid rajzolja a Campona-reklámok dögös eladónőit. A képregényrajongók is örülhetnek: a 2007-ben Alfabéta-díjat besöprő művész véres-belezős Rózsa Sándor-sztorit szeretne.

Ismét a buszok oldalán virít a Camponának rajzolt nagy mellű nője. Válság idején is jól fizet a reklámgrafikus munkája?

cserkuti david at work
Cserkuti Dávid nagy melleket rajzol

A Campona tavaly indult projekt. A 10. születésnapos rajzokat már korábban lenyomtuk, és már karácsonyoztunk is, vicces volt nyáron Mikulást rajzolni. Azért a reklámiparban is érezhető a válság, már nincs meg az a jó hangulat, ha bemész egy ügynökséghez. Az új kampányok helyett az ügyfél leporoltatja a jól bevált régieket, amihez nem kell a kreatív folyamaton újra végigmenni.

Tavaly ilyenkor az ön anya-fia szexes rajzain röhögtek a Homár-olvasók?

Nem! Eredetileg azt a megbízást is én kaptam, de a Campona végül keresett egy másik ügynökséget, és egy új, olcsóbb illusztrátort. A végeredmény a Homáron kötött ki. A visszajelzésekből egyértelmű volt, hogy ezt nem így kellene, ekkor kerültem újra a képbe. A tavaly karácsonyi és az idei Valentin-napi kampányt már mi készítettük Gáspár Tamással, és ha minden igaz, ez kevésbé erős dekoltázzsal jövőre is folytatódik.

Mindig Cserkuti Dávidnak szólnak, ha nagy melleket kell rajzolni?

Azért a nagy mell nem mindig követelmény. Korábban sokszor előfordult, hogy a megrendelő által simán lekurvázott nőalakjaimat át kellett alakítanom szolid, tiszta erkölcsű polgárasszonyokká. Aztán az egyik Opel-reklámnál nem akartam elhinni, amikor a layout átküldése után azt kérték, nem lehetne a nőnek darázsdereka és méretesebb melle? Máskor meg a nem létező szexualitásból kell visszavenni: egy népszerű édesség reklámjához készített képeknél a száradó pöttyös boxeralsón akadtak ki. Az ügynökség egy körülményes emailben átrajzoltatta velem, mert az ügyfél szerint olyan volt, mintha „lenne benne valami”. Azaz a marketinges hölgyek méretes bránereket láttak a gatyaráncok között.

A bikinis Coke-csajokat élő modellek alapján rajzolta?

Nem dolgozom modellekkel. Már a 90-es években, a storyboard rajzolásnál is jól jött, hogy fejből tudtam rajzolni. Akkor nem lehetett képeket keresgélni a neten, a magazinok átnyálazásával viszont elvesztettél két napot. Már a híres Boros-Szikszai páros sem bugyimodellek alapján rajzolja a World of Warcraft-kártyákat. Ha egy cég vázlatrajzokat kér tőlünk, azonnal nyomni kell fejből a ceruzarajzot, nincs idő modellt keresgélni. Inkább a régi profiktól lestem el trükköket.

Kiktől?

40-es 50-es évek illusztrátorai hatottak rám. Norman Rockwell az amerikai ideál megteremtésével, Gil Elvgren a pin-up képeivel, amelyek lényegében a Playboy poszterek festett elődei: a dögös csajok együgyű, mesterkélt szituációkban félig lemeztelenednek. De ott van még a Bond-plakátokat rajzoló Robert McGinnis vagy a Coca-Cola-Mikulást megalkotó Haddon Sundblom. Ez volt az illusztrátorok aranykora, a rajzolók a társadalom megbecsült tagjai voltak, drága kocsikkal és jachtokkal jártak.

Akkor miért rajzol képregényeket a reklámgrafikus-munkák mellett?

Mert Zórád Ernő, Sebők Imre meg Korcsmáros Pál képregényein nőttem fel. És Fazekas Attila rajzolt mellein. A Képzőművészetin is képregénnyel akartam diplomázni, de nem sikerült elfogadtatni az oktatókkal. A diplomamunkám így egy illusztrátori portfólió lett, mert már 94-től elkezdtem a szakmában dolgozni. Az első képregényem egy felvilágosító kiadvány volt szintén 94-ben, a Nemzeti Egészségvédelmi Intézetnek készített a Szuper Alakok Regénye. Ma már alig akad belőle néhány példány.

Az Unicum-légiósok Korcsmáros Rejtő-képregényeiből következtek?

Nem. Már az Unicum előtt is ilyen rajzokat csináltam, de akkor egyszerűen képregényesnek nevezték, senkinek sem jutott eszébe, hogy Korcsmároshoz hasonlítson. Az Unicumnál nyilván könnyebb volt felfedezni áthallást a rejtői világ és a légiósok miatt. Itthon az a baj, hogy ha van egy göndör hajú, szőrös fickó, akkor ő már nem lehet eredeti, mert ő csak „a magyar Hasselhoff”. Korcsmárost tisztelem, de próbálok szabadulni tőle. Az Unicum óta sok új illusztrációt készítettem, legutóbb például az Emerson és Társa című meseregényhez, ami teljesen más képi világú lett, de azt is simán „lekorcsmárosozták”.

Nem próbált ebből előnyt szerezni? Például megrajzolni a Csontbrigádot?

Nem, mert Korcsmáros utánozhatatlanul egyedi. És inkább a saját dolgaimat rajzolnám, egyéniségvesztés nélkül. A Csontbrigád megrajzolása amúgy jó ötlet, de más lehetőségek is vannak, amivel még több képregényolvasót lehetne megszólítani.

Például?

Egy ideje érlelődik bennem egy Rózsa Sándor-képregény, az Ostor, ami a régóta áhított magyar szuperhős figuráját ragadná meg. Egy kocsmában vetődött fel az ötlet egy reklámforgatókönyv-író sráccal, meg Varró Attilával. Akkor mutatták be Az ajánlat című ausztrál westernt, Varró iszonyú lelkes volt, azt mondta, ilyesmit kéne nekünk is csinálni. Rózsa Sándort egy Simon Bisley-stílusú, robusztus falkavezérnek képzelem el. Olyan ürgének, aki egy vademberekből álló rablóbandát vezet. Ugyanakkor ott van benne egy másik, Robin Hood-szerű, szegényeknek pénzt osztó, romantikus alkat is. Hogy ezt az oldalát titkolja, minden pillanatban jeleznie kell: ő a legerősebb a falkában, különben a saját bandája ugrik a torkának. Közben a két énje, a rablóvezér és a nép segítője egymással is viaskodik.

Elkészült már valami ebből?

Csak a Munkácsyt idéző, bús magyar nyitókép, az is csak a fejemben. Rózsa Sándor magába roskadtan ül. Épp túl van egy durva rabláson, szuronyra meg kardra szegezett pandúrok hevernek szerteszét, és azon tépelődik, hogy ő tényleg vérengző vadállat-e. A tombolása, meg ezek a töprengő pillanatok adnák meg a sztori ritmusát. Az igazi tragédiát az hozná, hogy nem legyőzik, hanem felemészti magát. Ezeket a hatásokat vizuálisan nagyon erősnek érzem, azt, hogy a magyar pusztában ott van a lehetőség, hogy a spagettiwesternhez hasonló gulyáswestern környezet legyen képregényben. Persze ezt nem két perc végigvinni, szóval kéne hozzá egy stabil hátterű kiadó, ami megfinanszírozza. Ilyenből nincs sok idehaza. De ha még érdekelné is valamelyik kiadót, a nyomdára elkölti minden pénzét, és marketingre már nem marad semmi.

Ha várnak egy évet, a Fidesz-kormány állami támogatást is ad rá.

Sajnos a magyar képregény története annyira átpolitizált, hogy ettől pont szabadulni kéne, nem pedig újabb billogokat szerezni.

Megrajzolná a Szigeti veszedelmet a 300 stílusában?

Kurva jó ötlet. Most egy sör mellett lelkesek is vagyunk. De ki venne meg egy ilyet? A magyar képregény sajnos még mindig csak ugyanazzal a két-háromezer főnyi rajongóval van kapcsolatban, akikkel évekkel ezelőtt. Lassan el kéne fogadni, hogy nálunk nincs igazi képregénykultúra. A 90-es években egyszerre szakadt a nyakunkba minden nyugatról: a hollywoodi filmek, a kertévék, a számítógépes játékok, később az internet. A képregénynek rengeteg dologgal kellett konkurálnia, és mivel nálunk eleve nem volt jelen a kultúrában, kapásból tetszhalott állapotba került.

Nincs kitörési pont?

Olyat kell írnunk-rajzolnunk, ami itthon is megállja a helyét, és külföldön is eladható. Meg olyan ambiciózusan kéne haladni, mint Futaki, aki egy francia kiadónál megjelentette a Spirált, aztán ezzel a Disneynél kopogtatott, és most leszerződtették a Villámtolvaj rajzolójának.

Ha valaki rajzolót keres egy képregényötletéhez, küldheti önnek és a Pinkhell többi szerkesztőjének?

Bátran. Külön jó pont, ha egy tőkeerős nagybácsit is hoz magával.

Hozzászólások (35)

  • NickL.2009.09.25 11:01:41

    A rajzok jók, a többi meg kit érdekel? :))))

  • Aropa2009.09.25 11:55:06

    Spriál mi?

    Jó a cikk.

  • nothing.at.all2009.09.25 12:00:26

    wow.
    mindig tök sokáig nézegetem ezt a camponás plakátot a buszmegállóban. tökjóóó.
    mostmár tudom, ki követte el.:)

  • Miigeii2009.09.25 12:02:31

    A Camponás szerintem kritikán aluli. Ha meg a nőnek az a gyereke, aki folyton mellé van rajzolva, még perverz is.

  • MANO552009.09.25 12:14:37

    A tavalyi Camponás nagyon rossz rajz..
    Az Unicumosok jók, de egyértelműen Korcsmáros stílus. (Szerintem, az Unicum menedzsment sajnálta a pénzt Korcsmároséktól..)

    valami jót: A mostani Camponás mint rajz, jó

  • Pierre732009.09.25 12:19:56

    Kurva tehetséges, na!

  • PaOntan2009.09.25 12:27:00

    respect

  • lagopus2009.09.25 12:28:03

    Nem a kedvenc stílusom, de ennek ellenére tehetségesnek tartom. Maják kincse borító mondjuk nagyon tetszik, meg Unikum sorozat

  • Art Mooney2009.09.25 13:10:22

    pont olyan eroltetett, mint az unicum kampanya. a stilusaban nem sok eredetiseg van, es kb. a 2. kampany utan mar dogunalmas.

    valaki irja mar be, h kinek a kije, h igy futtatjak.

  • ArgonX2009.09.25 13:21:58

    Nahát...

    Meg voltam róla győződve, hogy az Unicum reklámot Korcsmáros rajzolta. Kövezzetek meg kulturálatlanságom miatt :D

    Egyébként meg respect :)

  • FIAT!2009.09.25 13:28:46

    MANO55: A két stílusnak semmi köze egymáshoz. Míg Korcsmárosé egy szálkás, vonalhálókkal árnyékoló, egészen egyedi és jó értelemben „esetleges" kontúrokkal operáló rajzstílus, addig Dávid Unicum-rajzainak elődje inkább a francia-belga képregényiskola lendületes, kalligrafikus és Korcsmárosénál sokkal letisztultabb vonalú világa. (Illetve ennél az iskolánál is több fajta oldalág létezik.)
    Mindkettejük stílusa a maga nemében kiváló, profi munkát eredményez. Ám míg Korcsmáros a karaktereiben is más – hiszen a „nyersanyagot” többnyire a különböző talponállók mondhatni bizarr kinézetű közönsége nyújtotta számára –, addig Dávidnál inkább az 50-es évek amerikai reklámgrafikáinak jellegzetes arcvonásait érhetjük tetten – ami egyébként nem titkoltan, egyik kedvenc grafikai világa is.
    Ami egyedüli azonosság lehet az Unicum-rajzok és a Rejtő-feldolgozások között, az a francia idegenlégió egyenruhája. No, erről viszont nem Dávid, hanem a megrendelő Zwack tehet, kizárólag az ő elképzelésüket tükrözi a kor és helyszínválasztás.

    Dávidnak pedig gratulálok az interjúhoz! ;)

    ArgonX: Korcsmáros Pál 1975-ben hunyt el.
    Egyébként pedig egy laikus is látja az égbekiáltó különbséget, ha a két stílust egymás mellé helyezi.

  • ben22009.09.25 13:38:42

    Az Unicum reklám über nagy Korcsmáros koppintás volt, a jogtulajdonosok és rajtuk kívül még pár beszivatott cég perelt is miatta. Ez nem a rajzoló felelőssége (a rajzoló megrendelésre dolgozik ugye), hanem a reklámügynökségé, aki bevállalta a plágiumot.

  • aretap2009.09.25 13:39:35

    Az üdítős reklámok csapnivalóak, a többi profi munka...

  • FIAT!2009.09.25 13:43:20

    Perelt? Érdekes, én jól ismerem Kormcsmárosékat, de ilyen perről nem tudok. Talán mert nem volt?

  • minarikede2009.09.25 13:45:06

    A Coca Colás rajz nagyon tetszik! Az Emerson és Társát azt hittem az a Feki nevű rajzoló készítette, aki a Kreténben is rejzolt.Hú, bocs kissé tájékozatlan vagyok. A maják kincsét még Sebők rajzaival láttam rég.

  • Zulu Alfa Kilo2009.09.25 13:55:31

    Na az ilyen érdekes cikkek meg jó témák miatt érdemes mégiscsak olvasni az indexet. :)

  • Hamlet2009.09.25 13:56:56

    ben2,
    miről beszélsz?
    Pont hogy a rajzoló Korcsmáros Pál fia (Korcsmáros Péter) és unokája (Korcsmáros Gábor) adták ki a Korcsmáros-Rejtő légiós képregények után az Unicum-albumot is az Unicum légiósokkal!
    Itt a borítója:
    http://galeria.index.hu/kult/2009/09/17/cserkuti_portfolio_2009/1110761_496dbc0a8174802b49f1176d3c11722e_ml.jpg

  • ArgonX2009.09.25 13:56:59

    FIAT!:

    Volt egy ilyen sejtésem, hogy már nem él. Sajna-bajna műveletlen vagyok ezen e téren...

    És bár valóban nem tettem egymás mellé a két művész képeit, csak a tizenéves koromban lapozgatott képregény emlékei maradtak meg bennem, nekem akkor is hasonlít a kettő. A szakértő Te vagy, nem vitatkozom veled, csak vagyunk mellette pár millióan, nem hozzáértők. És ennek nem kis része gondolja, hogy koppintás...

    Ez van. Sajnos.

  • Hamlet2009.09.25 14:00:00

    Zulu Alfa Kilo,
    akkor nézz vissza később is: lesz más híres illusztrátorokkal és képregényrajzolókkal is interjú. (pl. a híres BorosSzikszai páros)

  • FIAT!2009.09.25 14:04:32

    ArgonX: Rendben, elfogadom, hogy valaki nem látja a két stílus közti óriási különbséget – és ezért senkit nem lehet elítélni –, de ettől az még fennáll. ;)

  • Hepciás2009.09.25 14:45:27

    Kb mennyibe kerülhet egy 500 kockás fekete-fehér képregényt nyomdakészre rajzoltatni egy jó képességű, ám nem sztár rajzolóval, illetve előtte egy 10 kockás referencia anyagot rajzoltatni a témában (nem feltétlenül nyomdakész állapotig) hogy egyáltalán a rajzoló megfelel-e a megrendelői elképzelésnek?

  • Bukowszky2009.09.25 15:00:51

    "az ügyfél leporoltatja a jól bevált régieket, amihez nem kell a kreatív folyamaton újra végigmenni."

    ugyan már! mikor kellett? hahh!

  • Bukowszky2009.09.25 15:05:40

    az engem is meglep, hogy egy szaros reklámgrafikust, aki rajzolt pár közepes minőségű szexista vonalhalmazt, ennyire nyomnak, tolnak, futtatnak.. oké, persze, biztos tehetséges abban, amit csinál, stb, stb, stb.. na de hát van még rajta kívül több száz ugyanilyen.. őket miért nem futtatja senki, és ezt az úriembert meg miért? hmm.. az élet nagy kérdései, hahh

  • Bukowszky2009.09.25 15:14:03

    a "szaros reklámgrafikus" nem az úriembernek szólt, hanem ennek az egész hülye világnak, amiben zseniális képzőművészek éheznek, képtelenek a pályán maradni, míg aki lefekszik gátlástalanul a multiknak, azt nyomatják.. az nem zavar, hogy ebből irgalmatlan nagyot kaszálnak.. de ne állítsák már úgy be, könyörgöm, hogy ők milyen fantasztikus nagy művészek..

  • Hieronymus2009.09.25 15:22:43

    "csak vagyunk mellette pár millióan, nem hozzáértők. És ennek nem kis része gondolja, hogy koppintás..."

    Igen, de sajnos ez is csak azt támasztja alá, hogy itthon mennyire nincs vizuális kultúrája az embereknek. Ne vedd sértésnek, nem személyeskedés akar ez lenni, de ez az általános: gyerekkoromban láttam három rajzot, azóta ha bármit látok, azok közül valamelyiknek a koppintása. Nem kell szakértőnek lenni, de szűklátókörűnek sem feltétlenül muszáj. Nézzétek meg egy francia képregénykiadó választékát, vagy párat a Dávid által felsorolt akotók közül, és talán enyhül kissé ez a fene nagy Korcsmáros-szindróma.

    Itthon a megrendelői oldalon is sokszor falsul működnek a dolgok: eléd tolnak egy képet, mutatnak egy reklámot, és közlik, hogy azt szeretnék. El tudom képzelni, hogy a McCann Ericksonnál valakinek azért támadt a légiós ötlete, mert gyerekkorából szintén csak ezt az egy vizuális élményt hozta magával, de a közös mindössze két dolog: mindkettőben (a Rejtő-Korcsmáros képregényekben is az Unicum reklámokban is) légiósok vannak, és mindkettő rajzolt. Ennyi erővel az összes westernfilm az 1903-as A nagy vonatrablás koppintása, és Sergio Leonétól George Roy Hillig mindenki csak plagizált.

    Bukowszky, elárulom neked: nem hogy több száz, de fél tucat se nagyon van. Három közös tulajdonsága viszont akad az olyanoknak, mint Dávid, Futaki vagy Boros és Szikszai. Hallatlanul tehetségesek, kibaszott sokat dolgoznak, és nem restek tanulni.

  • xstranger2009.09.25 15:34:12

    Nem hogy orulnetek hogy az index lehoz valakit aki nem celeb aki mindenfele tehetseg nelkul az arcunkba nyomja magat nap mint nap hanem valakit aki igenyes es fogyaszthatot dolgot csinal.

    Erre lefikazzatok...

  • qqrikq2009.09.25 17:16:26

    Cserkuti Dávid zseniális rajzoló. Nagyon sajnálom, hogy nem rajzol már képregényeket. A Rózsa Sándor jó ötlet!

  • WOWBAGGER2009.09.25 17:31:58

    Naaa ezt a Futaki gyereket nem kellene sztárolni, fotó alapján dolgozik és morálisan nem kicsit ingoványos.....lásd: a spirál biznisz.
    A Cserkuti meg, hmmm.....jól adjátok el :).. és ebben az esetben, nem a rajzolási technika számít kedves FIAT!,amiért plágiumnak nézik a légiósokat, hanem a Korcsmáros Pál rajzainak hangulata...az süt az egészből.

  • WOWBAGGER2009.09.25 17:38:15

    Ja és egy objektív, csak hosszú kritika a Cserkuti féle képregény"akadémiás" pinkhell-ről....azé' érdemes elolvasni :)

  • Hieronymus2009.09.25 18:13:39

    wowbagger, javaslom, gyorsan tárd morális kételyeidet az aljas módon megtévesztettek elé. Innen talán el tudsz indulni: http://corporate.disney.go.com/corporate/bios/robert_iger.html
    Remélem, sikerrel jársz, és végre meglakol ez a fotózós lator is! Aztán jöhet ez a másik is itten, a légiósokkal. Igazad van, botrány!

    Az idiotizmus hangulata, az süt valahonnan, bazzeg.

  • MANO552009.09.25 20:31:48

    FIAT!

    Épp innen Belgiumból irok...
    Majd hozok neked pár képregényt (persze csak megmutatni)
    A lényeg a stílus képregénynél nem csupán a technika, hanem a karakterek a maguk világával.
    Az Unikum Korcsmáros koppintás, és ez szerintem se Dávid sara.
    sajnos valóban kevés jó képregény rajzolónk van, de ránézésre laikus is meg tudja mondani, hogy ki rajzolt egy művet. Sajnos néhány gyenge rajzoló is teret kap..
    Dávid sokat fejlődött, sok sikert kívánok neki.
    Persze még érdemes tanulnia.

  • Hieronymus2009.09.25 21:50:49

    MANO55!

    Én innen, Magyarországról írok, és én itt azt gondolom, hogy a logikád mentén a Watchmen nem más, mint Batman-koppintás. Gondold át még egyszer, amiket írsz - szerintem van remény, hiszen nyolc óra alatt eljutottál onnan, hogy Dávid elorozza a melókat a harmincnégy éve halott Korcsmárostól odáig, hogy már majdnem - de sajnos csak majdnem - ráébredtél: a Tékozló Homárról belinkelt, nagyon gagyi plakátokat nem is ő rajzolta.

  • FIAT!2009.09.25 22:22:26

    MANO55: A tavalyi camponás rajzot nem Dávid rajzolta! :)
    „Nem! Eredetileg azt a megbízást is én kaptam, de a Campona végül keresett egy másik ügynökséget, és egy új, olcsóbb illusztrátort."

    Nagyon köszönöm a kedvességedet, de a francia nyelvű képregénygyűjteményem, ugyan viszonylag szerény méretűnek számít a komolyabb gyűjtőkéhez mérve, mégis kitesz vagy 60-70 albumot, így elég jól ismerem az ottani alkotók munkásságát.
    Mellesleg, lassan hat éve magam is képregényrajzolóként dolgozom, a Magyar Képregény Akadémia volt elnöke, az interjúban emlegetett Pinkhell képregénymagazinjának pedig főszerkesztője vagyok. ;)

    Viszont továbbra is kitartok amellett, hogy Korcsmáros Pál és Dávid légiós miliője – amennyire azt az uniformis (viselet), a helyszín, valamint a kor egyezősége megengedi – távol áll egymástól annyira, hogy ne beszélhessünk plágiumról vagy koppintásról. És nem csupán kettejük eltérő rajzstílusa miatt, bár tény, hogy már csak ez az egy tényező elég lenne ahhoz, hogy a két világ ne pont ugyanazt a hangulatot tükrözze. Ahogy írtam is, a figurák maguk is különböznek, hiszen a karakterek megformálásához mindketten más kútfőből merítettek.
    Ráadásul Dávid az unicumos megrendelés előtt és után is hasonló stílusban dolgozott, mint a kampány során.

    Üdv!
    Zorro de Bianco

  • FIAT!2009.09.25 22:23:16

    Még egy kis érdekesség:
    Hamlet már említette, hogy olyannyira nem volt szó arról, hogy Korcsmárosék plágiumnak tekintenék az unicumos figurákat – nemhogy pert fontolgattak volna –, hogy éppen az általuk vezetett Képes Kiadó volt az, amely szép, nagyalakú művészeti album formájában megjelentette a kampány anyagát. Az alábbi képen Korcsmáros Pál unokája, Gábor mutatja be a kötet borító-levonatát:

    http://www.utazonet.hu/gfx/cikk/KorcsmarosG.jpg

    „Sajnos néhány gyenge rajzoló is teret kap.”
    Szerintem meg virágozzék ezer virág. Nagyon sok gyenge zenész, festő vagy színész is gyakorolja a hivatását, úgy, hogy mindez nem kisebbíti a tehetségesebb kollégák renoméját. Végül úgyis az olvasók döntik majd el, hogy kire „voksolnak”, kinek a munkái lesznek sikeresek.

  • elefes2009.09.25 22:54:22

    Tetszetős a Rózsa Sándoros ötlet. Vajon lesz is belőle valami?

Rémálom vagy nyaralás?

A nyaralás könnyen rémálommá változhat, ha nincs utasbiztosítása. Kösse meg online!

Féltve őrzött Puglia

Dél-Olaszországi kalandozások 125 500 Ft / fő / 7 éjtől