Sztálin pirossal színezett nemi szervet

2009.12.07. 15:50
Sztálin megjegyzéseivel, rajzaival és aláírásával díszített képzőművészeti reprodukciók kerültek elő egy magángyűjteményből, és hamarosan megtekinthetők lesznek a moszkvai Gelman Galériában.

Az akttanulmányok erdetijei neves XIX. századi orosz festők - Repin, Szurikov és mások - művei, és jelenleg a moszkvai Tretyakov Képtárban, valamint a szentpétervári Russzkij Múzeumban őrzik ezeket.

Az izmos, fiatal férfiakat és néhány öreg embert ábrázoló aktrajzok reprodukciói egy vörös bársonnyal borított mappában kerültek elő egy magángyűjtőtől, akiről csak annyit hoztak nyilvánosságra, hogy valaha köze volt a KGB-hez. Hogy a rajzok hogyan kerültek Sztálin kezébe, majd a gyűjtőhöz, nem világos, egyértelmű azonban, hogy soha nem voltak állami gyűjteményben. Szakértők a Moszkovszkij Komszomolec című lapnak elmondták, hogy Sztálin dácsájában nagyon sok minden volt, így alighanem onnan kerülhettek elő.

A diktátor az egyik aktképen pirossal beszínezte a modell nemi szervét, egy öreg embert ábrázoló portréra sűrű rácsot rajzolt. Egy harmadikon szovjet divatú alsónadrágba öltöztette az ábrázolt férfit, és a lapra ráírta: "Meztelen fenékkel ne ülj kőre. Menj a komszomolba és a munkások egyetemére. Adjanak ki a fiúnak gatyát. Sztálin."

Egy további rajzra azt írta: "Egy töprengő bolond rosszabb 10 ellenségnél", egy másikra pedig ezt: "Csak fél a naptól? Egyszerűen gyáva!" Egyesek szerint amolyan gondolattöredékek ezek, amelyeket a Sztálin által ismert emberekkel való hasonlóság idézett fel a diktátorban. Mindenesetre az írásszakértői vizsgálatok megerősítették, hogy a kézírás és az aláírások valóban Sztálintól származnak. Hogy mindezt tréfásnak szánta, vagy csupán a mély cinizmus munkált benne, nem tudni, de bizonyos, hogy nem a nyilvánosság számára készültek. Nyilvánvaló viszont belőlük - és elemzésre vár - a diktátor mély érdeklődése a férfiúi test és a nemi szervek iránt, ami egyesek szerint utalhat látens homoszexualitásra, de homofóbiára is.

A Gelman Galéria Moszkva egyik legtekintélyesebb galériája, tulajdonosa és vezetője, Marat Gelman - aki több kortárs művészettel foglalkozó múzeumban is vezető szerepet tölt be -, Alekszandr Gelman, a szovjet időszak úgynevezett termelési dráma műfaját megteremtő és sikerre vivő író fia.