Zöld szuperembert jelentettek fel Pécsen

2010.07.27. 13:45
Nem tűnik veszélyesnek, jelentették a kivezényelt rendőrök, miután megláttak egy zöld embernek maszkírozott utcaszínészt, aki ellen valószínűleg még sosem érkezett ennyi feljelentés közszeméremsértésért és a forgalom akadályozásáért, mint az első pécsi Cirkusz- és Utcaszínház Fesztiválon (CUF). Mi még csak tanuljuk ezt a műfajt.

„A pécsi pályázat előszeretettel nyúl olyan művészeti kezdeményezésekhez, amik nem maradnak meg a hagyományos művészeti terek falai között, kilépnek az utcára, belépnek a hétköznapokba" - írta a Határtalan város című nyertes EKF-pályázatban Takáts József még 2005-ben. 2010 júliusára pedig végre egy olyan új fesztivál született Európa Kulturális Fővárosában, ami hű a kezdeti koncepcióhoz.

Az I.CUF nemzetközi együttműködésen alapult, a török Kabile társulat pedig összekapcsolta a várost Isztambullal, 2010 másik kulturális fővárosával. Ez volt az első, ráadásul sikeres rendezvény, de jelenleg nem lehet tudni, jövőre megrendezik vagy sem. A Cirkusz – és Utcaszínház Fesztivál 17 nap alatt komoly bűvészmutatványt hajtott végre: cilinderéből egy élettel teli, játékra képes Pécset húzott elő.

Óvakodj a zöld embertől!

A fesztivál a nagyszabású produkciók mellett a köztéri előadásokkal beépült a város életébe, Adrian Schvarzstein, a díjnyertes spanyol performanszművész és színházigazgató körül napok alatt városi legendák szövődtek arról, hogy hogyan vetkőztetett meztelenre egy férfit, adott rá menyasszonyi ruhát, vette el feleségül, majd szabadította meg új ruhájától, és hagyta ott pucéran a főtéren. Vagy hogyan osztotta szét egy belvárosi étterem pincérétől elcsent rendelést újraértelmezett Robin Hoodként a járókelők között. Pár nappal a feltűnése után pedig minden pécsi, aki hallott róla, óvakodott a zöld ruhaneműktől, mert a Green Man azokra bukott csak igazán.

Grupo Puja!-t nézték a legtöbben

Az első pécsi Cirkusz- és Utcaszínház fesztivál július 9-25. között zajlott. A fesztiválon német, cseh, spanyol, török, tunéziai, argentin, lengyel és francia művészek is felléptek. A cirkuszsátor összes előadása telt ház előtt zajlott, a szabadtéri, ingyenes programokban több tízezer ember vett részt a fesztivál során. A legtöbben a Grupo Puja! előadására voltak kíváncsiak, a két produkciót körülbelül nyolcezren látták Pécs főterén. A rendezvénysorozatot az EKF kiemelt programjaként 50 millió forinttal támogatta. A fesztivál jövője kétséges.


A Vándor Vurstli játékok leginkább a gyerekeket hozták lázba, az Interaktív utcaszínházi játék pedig egész délutános tréning volt egy profi drámapedagógussal a bevállalósoknak, hogy a nap végén különböző flashmobokkal terrorizáljuk a városlakókat, mint az élő bambuszlabirintus vagy a lassított futóverseny.

Utcai szélmalomharcosok

A Teatr KTO, a krakkói egyetem nagy múltú utcaszínházi társulata Quixotage című darabja egy zseniális Don Quijote-adaptáció, kelet-európai vízió szélmalomharcainkról saját szörnyeinkkel üvegkalitkánkból, küzdelem a politikával, vallással, szerelemmel, testi vágyainkkal, miközben hol pálinkával kínálgatnak, hol torzszülöttek riasztják anyjuk ölébe gyermekeiket, hol káposztával köpködnek a szakácsnő-Dulcineák. A pécsi Janus Egyetemi Színház óriás hulladékküklopszával díszletben felnő a lengyelekhez, a Küklopsz-projekt viszont nem igazán működik utcaszínházként, a szereplők jelenléte csekély, a tér a látványos pirotechnika ellenére elnyeli őket, ezen sem szatír, sem  kecske, sem véres húscafatok nem segítenek.

Hová mész te kis nyulacska?

A CUF második hetének szuperprodukciója a Francia Cirkuszakadémia (CNAC) végzőseinek vizsgaelőadása, az URBAN RABBITs volt, melynek rendezésére a krétakörös Schilling Árpádot kérték fel (részletesen itt írtunk róla). A CNAC a modern európai cirkuszművészet legkiválóbb artistagyára, nem bohócképző, cirkuszi színészek kerülnek ki az akadémiáról, testük narrátor, történeteket mesél minden rezdülő izomköteg, amely olyan helyeken is feltűnik, ahol még a szuperhősös képregényekben sincs.

A Városi nyulak a férfi-nő kapcsolatot dolgozza fel egy olyan világban, ahol a nő elérhetetlen (20 méter magasan ül a kötélhintán), a férfi kapaszkodik, produkálja magát, majd egy másik férfit vesz férjül, ez is egy megoldás. A nők pedig kötélen táncolva belezik ki magukat, hogy helyet csináljanak a szerelemnek. Minden a testek könnyed játékának tűnik mindaddig, míg a kötélen tekeredő-lógó fiú szájába mikrofont dug egy lány, halljuk zihálását, nyögéseit, és már nekünk is fáj minden mozdulata. A 16 fiatal artista hihetetlen alázattal és fegyelemmel játszik, aztán egyikük leköp a sátor tetejéről függve, hisz ha igazán szabad lenne, kötelek és kötelességek nélkül, már nem élne. A nyulak bátorsága elképesztő.

Mulen Rúzs

A Cirkusz- és Utcaszínház Fesztivált végül a Karzat Színház performanszvendéglőjében végezzük, kis francia pajzánkodás ez századfordulós bájjal, mellbabzsákkal és a legügyesebbnek járó élő Marseillaise-szel, illetve két eredeti franciával, akik európai körútjuk során ejtették útba Európa Kulturális Fővárosát, és két éjszakára heccből beálltak kánkánt tanítani a Mulen Rúzsba.

A két fiatal francia művészt lenyűgözi, mennyi minden történik Pécsen, igazi kultfővárosról beszélnek, mi pedig büszkén bólogatunk, és mélyen hallgatunk az előzményekről.