Dugások és verések

2007.02.21. 14:57
Miért pont ők? A férfiak fogságában című könyv szerint nincsenek normális kapcsolatok: dugások vannak, amik jól és rosszul is elsülhetnek. Itt főleg rosszul. Albert Györgyi, miután elmondta depressziója történetét, most megírta, kik miatt lett beteg.

Megdugták, megverték, majd újra és újra, de szerette a tetteseket, a férfiakat: ennek a miértjét a legnehezebb megmagyarázni. A szerzőnek sem sikerült, pedig a könyv igazi tétje az volt, hogy képes-e megmutatni saját történetén keresztül, a rideg, baszásoktól és verésektől terhelt világban azt, ami miatt újra belesodródik hasonló szituációkba.

Szippantóskocsi-effektus

Albert Györgyi könyvet írt a férfiakról, de kik számára a férfiak? Akik megdugják, megalázzák, kisajátítják, megtépik, megdugják a nőt. Néha szeretik. Ezért hatalmas hazugság az előszóban olvasható megjegyzés: "Ez az új könyv a párkapcsolataim története, de nem Albert Györgyi szennyesének kiteregetése. Sokkal inkább egy 43 éves nő élete, s életének tapasztalatai".


Albert Györgyi dedikál

Ha ez igaz lenne, akkor más hangsúlyokat kaptak volna a történetekben szereplő férfiak, akik közül nem kímél senkit.

Mert annak ellenére azonosíthatóak a férfiak, hogy "a szereplők neve egytől egyik megváltoztatott, fiktív". Hát, lássuk: Gábor, a Katona József Színház tagja (Máté Gábor), akinek az első feleségét, a tévésztárt mindenki ismeri (Jakupcsek Gabriella), a fiatal színészből lett médiasztár a bulvárban ismerte el a kapcsolatot (Stohl András) és azt is ki lehet találni, ki lehet az a magas, hosszú hajú politikus, akiből később miniszter lett (Deutsch Tamás), különösen, hogy nincs szó nagy leleplezésekről, kiteregetésről, ezek a nevek mind megjárták már a maguk körét a bulvárban.

Hiába jegyzi meg, hogy ügyvédekkel nézette át a szöveget, ettől függetlenül visszataszító technika ez. Bár valószínűleg kellett a magyar média- és celebvilágból valaki, aki felpumpálja a szart, mint egy jól teljesítő szippantóskocsi.

Hardcore

Témáját tekintve mintha a Bridget Jones naplóját kereszteznénk Catherine Millet szexuális életével és rengeteg idézettel (Arisztotelész, Jung), amik fájó intellektuális kamikazeakciók.

A nem túl izgalmas nyelvezet egy negyvenes nő érzelmi és szexuális életéről tudósít, egy-egy bekezdés erejéig eltalálva a hangot. A következő részlet B.E. Ellis Amerikai Psychójába is beférne: "- Szétcincállak, te büdös kurva! - üvöltötte, és féktelen, valószínűtlen erővel hatolt belém egyre mélyebbre, nekem pedig a rémülettől és a megaláztatástól forogni kezdett a gyomrom. Előredőltem, és megrázkódtam. Sugárban hánytam, fehér habos váladék fröccsent a karomra. Ez még inkább felizgathatta, mert remegve-hörögve (el)élvezte az egészet. Majd kifújta magát, felegyenesedett, és szuszogva megigazította az öltözékét".


Albert Györgyi mesélni akar, nem érdekli a stílus, a nyelv lecsupaszított eszköze a szerzőnek: elbeszélni és igazolni akarja saját kilátástalanná vált életét. Egy óvodai kapcsolatban is képes megmutatni, milyenek a fiúk. Ugyanezt megteszi 7 évesen, a gimnáziumban, Indiában, Nigériában, Magyarországon, autóban, rádióban, szállodában, telefonfülkében, mindenhol, ahol van gravitáció.

Ez lehetett volna egy nagyon fontos könyv, ami nem elég, hogy sokakhoz eljut (ezt garantálja a bulvárkampány), de végre képes beszélni a családon belüli erőszakról, a házasságról, a szexről. A Miért pont ők? érzékletesen írja le Albert Györgyi kizsarolt abortusza történetét, az állandó veréseket, kikényszerített aktusokat. Csak a szerző mindvégig magára koncentrált, akármennyire is próbálta elhitetni, hogy ez egy általános tapasztalat, nem volt képes megvilágítani a kapcsolatok működési mechanizmusait, csak a végeredményt, a csalódásokat, a szexet és a veréseket. Persze mondhatjuk azt is, néhány férfit be lehet áldozni azért, hogy végre normális közbeszéd alakuljon ki ezekről az elhanyagolt témákról.