Lefejezett cica, kibelezett egérke, tiszta művészet

2005.01.12. 21:50
Művészet-e, ha levágjuk egy fekete cica fejét és farkát, majd a fejet egy váza szájához, míg a farkot az alsó traktushoz illesztjük, aztán lefotózzuk az egészet? Vagy szimpla perverzitás? No és ha csirkével csináljuk majdnem ugyanezt? Másképp ítéljük meg a dolgot egy olyan országban, ahol az emberek egyik legtisztább emléke a nagymamáról az, ahogy a baltával lecsapja a pipi fejét, aki a nyakából lüktető vérszökőkúttal még háromszor körbefutja az udvart?
Bevallottan sokkolni akar az orosz-ukrán származású svéd Nathalia Edenmont. Fotói - amiken kisállatok testrészei, például fekete cicafejek, kibelezett fehér egerek alkotnak bizarr térbeli kollázst vázákkal, játékállatokkal és emberi testrészekkel - első pillantásra Photoshop-művészeti alkotásnak tűnnek. A közepesnél figyelmesebb szemlélőnek azonban furcsa érzése támad, közelebb hajol és rájön, hogy ezek bizony valódi döglött állatok darabjai. Némi webes kutatás alapján az is kiderül, hogy a művész maga öli meg az állatokat.

Tiszta udvar, véres ház

#alt#
Tekintse meg képeinket!
Az üzenet megfejtése nem túl nehéz - kettős mérce, ipari kegyetlenség az állatokkal; miközben nap mint nap milliószám; amit egy aranyos állattal, azt emberrel is nyilván; a társadalom hazudik, a látszat brutálisan csalóka, ilyenek. A lengyel Webesteem szájtnak adott interjújában arra kérdésre, hogy a kompozíciói miért olyan nettek, miért nem látható vér, Edenmont a következőt válaszolta: A nyugati társadalom tisztán tartja a homlokzatot, miközben belül csúnya és borzasztó dolgok történnek, ami az oroszországi gyakorlatnak éppen ellentéte.

Felháborodtak

A nyugati társadalom egy része zaklatottan reagált a félelmetesen artisztikus fotókra. Edenmont munkáit ugyanis weboldalára is kitette a stockholmi Wetterling Galéria, ahol februárig tart nyitva a művésznő tárlata. A képekről számos fórumban indult felhevült vita, hogy később mind Edenmont, mind a kiállítóhely fenyegető maileket és telefonokat kapjon. A Wetterling előtt demonstrációt is szerveztek. Online petíció is készült, a számláló szerint eddig több mint harmincezer aláírással. A felháborodottak visszatérő érve az öncélú pusztítás.

#alt#
Klikk a képre!
A galéria azonban nemhogy nem hátrált meg, de egyenesen arra bíztatta a művészt, hogy legközelebb nagyobb állatokba vágja a fejszéjét. Online hírlevelükben pedig megvédik Edenmontot, aki szerintük a társadalom képmutatását leplezi le sokkoló eszközökkel. Az ügybe végül beavatkozott a PETA nevű nagy nemzetközi állatvédő szervezet is. A radikális csoport weboldalán arra figyelmeztet, hogy a lebukott sorozatgyilkosok jó része is állatok öldösésével kezdte. Képviselőjük január 6-án levelet írt a galéria tulajdonosának, amiben elmebetegséggel gyanúsítja Edenmontot és a kivizsgálására tesz javaslatot. A művész amúgy többször is lenyilatkozta, hogy a felhasznált állatokat a svéd törvényeknek megfelelően altatja el. Egy állatvédő szervezet korábban ennek ellenére azért jelentette fel, mert szerintük nem tartja be az ölési előírásokat.

No de mennyire menő dolog manapság így sokkolni? - tettük fel a kérdést, majd feltárcsáztuk a legnívósabb kortárs gyűjteményt, a Ludwig Múzeumot. Nem az én ízlésem, de a munkák attraktívak - adott telefonos gyorsértékelést Edemontról Néray Katalin igazgató. Ha döglöttállat-trendről nem is lehet beszélni, az aktuális európai nagymenők közül többen dolgoznak házikedvencekkel. A művészettörténész a nagyméretű állatokat formalinban kiállító brit szupersztárt, Damian Hirstöt és a lengyel Katarina Kozirát említette, aki a Brémai muzsikusok című munkájához kitömött állatokat dolgozott össze. Nathalia Edenmont sem marginális figura az európai művészeti életben: Néray elismerően jegyezte meg, hogy a svéd macskaszobrász a kontinens legkiválóbb galériáiban állít ki, Stockholmtól Moszkváig.