Gedeon, Johanna
2 °C
21 °C

Mit keres Jézus az édességosztályon?

2005.12.08. 10:50
Mexikói főhadiszállásukról irányított akciójukban az Altzenter újmédia-csoport csokoládéjézusokat csempészett be magyar és angol boltokba. Az Index megkérdezte a titokzatos alkotókat, majd váratlanul nehéz csomagot kapott.
Csokoládéjézusokat csempészne bevásárlóközpontok édességosztályaira és a londoni Tate galériába az Altzenter nevű médiaművészeti csoport, számolt be Homár kedden. Mi pedig az eukarizmus és a kommodifikáció szavaktól elbódulva megkerestük az alkotókat, hogy megmagyarázzák, mi a mondanivalója Jézusnak a polcon?

 

Csokoládé és a gépies kielégítés

#alt# Az ötlet távolról emlékeztetett a Yes Men médiaterrorista-csoport egyik tagjának korai akciójára, amiben beszélő Barbie-k és Kenek beszélőmoduljait cserélték ki titokban, hogy a lánybabák a gyilkolásról, a fiúk a shoppingról jegyezzenek meg egy s mást a meglepődött vásárlóknak.

Az internetes világhálózat platformján feltett kérdéseink azonban nem oszlatták el a ködöt az Altzenter honlapján alkimista homályossággal kifejtett akcióról. Valláskritikaként, antiglobalista állásfoglalásként, médiahackként vagy ezek metszetként kell értelmezni az illegálisan polcokra helyezett csokijézust?

"Újmédia-művészek vagyunk" - válaszolt a csoport a kötődéseiket firtató kérdésünkre. A csokoládé tehát a kereszténység fogyaszthatóságára utalna, gondolkoztunk írásban, mire kiderült: a csokoládét "fontos terméknek tartjuk mind érzékileg, mind pedig mint árucikk. A csokoladénk a kommodifikáció, az eukarisztia szimbolikájának, és a testi-lelki élvezetek fogyasztás általi, gépiesen ismétlődő módon történő kielégítésének fogalmaival foglalkozik".

 

Minden eladó?

#alt# A vásárló tehát a kereszténység kommercializálódására döbben rá egy sztaniolba csomagolt Jézus láttán, láttunk magunk előtt a plázákban váratlanul olcsó darócköpenyt kereső tömegeket. De nem. "A hangsúly - ugyanis - nem a kereszténység és a fogyasztás összeegyeztethetőségén van, hanem a fogyasztói társadalom által hitelesitett viselkedesei szokásokon. A fogyasztás, a kereszténység is ennek része."

Minden megvásárolható lesz tehát, vontuk le a következtetést, igaz, egyes dolgok nehezebben. Csokoládéjézusból például csak száz darab készült, és ezek egy részét már el is helyezték, például a londoni Tate művészeti boltjának polcain. Decemberben azonban még lesz egy Jézus-kihelyező akció, amiben a tervek szerint az Index megfigyelőként vesz majd részt.

Az Altzenter egyébként azért éppen Angliában és Magyarországon tevékenykedik, mert ebben a két országban élnek tagjai. A csoport amúgy két tagból áll, tudtuk meg, levonva azt a következtetést, hogy az aktivistáknak fele Közép-Európában, fele pedig Angliában él.

Az Altzenter honlapja viszont Mexikóban van bejegyezve, amiről elárulták, hogy a tagok téli főhadiszállásaként kerül a képbe. Mexikó nem csak arra alkalmas hely, hogy az újmédia-művészek kipihenjék az egész éves robotot, véltük, hanem inspiráló is lehet. Ebben az országban tartják például vidám ünnepnek a halottak napját, itt élnek az indiánok, akik Jézust coca-colás büfögéssel és csirkeáldozattal éltetik, és még a csokoládé is innen származik.

A médiaművészek egyébként a meglepetéskeltés mesterei, cikkünk írása közben(!) érkezett szerkesztőségünkbe egy szépen átkötött, de amúgy jeltelen csomag, három limited edition csokijézussal.

 

Tavaszi hosszú hétvégék

Töltse az ünnepeket külföldön, London, Párizs, Róma városnézés, olasz hajóút, síelés Ausztriában.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.