Mária
-6 °C
-2 °C

Antigravitációs zene

2002.12.20. 11:09
A héten kerül a lemezboltok polcaira az Amorf Ördögök új lemeze, a "Molylepke Minibár". A zenekar agyával, Tövisházi Ambrussal többek között az albumról, az Erik Sumo projektről és a Tilosról beszélgettünk.
Az Amorf Ördögök kemény magját ketten alkotjátok Szabolccsal, vagy pedig a Bori is alaptag?

- Hát..., most már inkább hárman, mint ketten.

Szabolcsot előbb ismerted meg?

- Jóval előbb, mivel egy gimnáziumba jártunk. Ő a baloldali padsorban ült, én pedig a jobbon, tehát volt közöttünk egy padsor, de azért negyedikben jóba lettünk.

A padsoron kívül volt közöttetek más is, például akkor zenéltetek már együtt?

- Sok mindent csináltunk, volt két közös zenekarunk is, ez nekünk is hihetetlen, de az Amorf Ördögök tizedik születésnapja jövő decemberben lesz.

Megvannak még a régi felvételek?

- Meg, sőt nagy részük letölhető lesz, helyszűke miatt sajnos most le kellett venni őket az oldalunkról, de hamarosan visszakerülnek. Ezek egyébként extrém hallgathatatlan cuccok néha, hangköltészet, macskazenélés. Persze annak is van értelme, ugyanúgy vonzódunk a szabálytalan formákhoz, mint a szabályosakhoz amit most csinálunk.

Ha most kilenc éves a zenekar, és két éve jelent meg az első lemez, akkor az első hét évben mit csináltatok?

Tövisházi Ambrus
- Leginkább otthon ültünk, zenét hallgattunk, és veszekedtünk a Szabival. A klasszikus felállásban mi vagyunk ketten a kreatív mag, merthogy én szerzem a zenét, ő pedig a szövegeket írja. Sokáig nem tartottuk fontosnak, hogy megosszuk a külvilággal amit művelünk, és utóbb visszahallgatva úgy tűnik, hogy nem döntöttünk rosszul. Csináltunk 97-ben egy pszeudo-lemezt, aminek a címe az lett hogy A Mina Punk. Az már amolyan szürreális popzene volt. Ez a cd-írós korszak hajnalán volt, amikor ezerhétszáz forint volt egy üres cd, és nagy erőfeszítések árán készült ebből huszonöt példány, szép színes fénymásolt borítóval.

Maradt még a tarsolyban a régi dalok közül, amiket később fel fogtok használni?

- Olyannyira, hogy a mostani lemezünkön, aminek a címe "Molylepke Minibár", van egy dal, ami még arról az anyagról való. Ez a "Mikor megmozdult a föld", kicsit átírtuk a szöveget is, meg áthangszereltük a zenét, de a lényege ugyanaz maradt. Ez a szám is elég sokáig készült. Alapvetően lajhár tempóval készülnek a zenekar anyagai, mivel .... hát ...igazából nem is tudom miért. Az első lemez is ilyen tetű sebességgel lett kész, csak akkor nem tűnt fel senkinek. Megjelent, csodálkoztak hogy mi ez, most pedig be kellett látnunk hogy ez a munkatempónk, két év alatt tudunk egy lemezt összehozni. Ennek a fajta zenekészítésnek van egy olyan része is, amit mi sártapasztásnak szoktunk hívni. Ha megvannak már zene-, vagy szövegrészek, akkor ebből kell valami olyat összetolni, amit később majd kereknek gondolunk. Ez a legföldhözragadtabb része az úgynevezett művészi munkának, de a legfontosabb is. Aztán amint a legóelemeket összepasszítottuk, ki is kell próbálni, hogy megél-e a dolog a saját lábán, és ha nem, akkor a problémás alkatrészt kidobjuk, vagy új szöveg, esetleg zene készül később hozzá. A saját anyagaink recirkulálásában jól teljesítünk.

Amikor az első lemezt készítettétek, az éppen a fejetekben levő ötleteket valósítottátok meg, vagy pedig az addig készült dalokból válogattatok?

- Mivel a debütáló anyagunk készült, sokkal könnyebb dolgunk volt. A "Parti Lány" című számot például a lemezgyárba kerülés előtti második héten fejeztük be.

Volt megkötés a kiadó részéről, hogy mikorra kell elkészülnie a következő albumnak?

- A szerződésünk a kiadóval nagyon rugalmas, semmire nem vagyunk rákényszerítve. Ez nagyon jó, mert nem is lennénk alkalmasak olyasfajta produktivitásra, amit elvárnak a sok pénzt hozó popzenekaroktól. Tehát mi kevés pénzt hozó nem pop zenekar vagyunk, így mások az elvárások is.

Mennyire lett ez az album más mint az előző?

- Szerintem jobb lett, de hát az ember nyilván nem ad ki a kezéből olyat, amit rossznak gondol. Én jobban szeretem. A hangulatok fura dolgokat idéznek, olyanokat, amik lehet hogy nem is ebben a világban vannak, hanem egy másikban. Egyáltalán nem földhözragadt, inkább antigravitációs zene. Bizonyos tekintetben pont annyira változatos mint a "Betyár", más tekintetben viszont kerekebb, talán és hangzásukban is jobban idomulnak egymáshoz a zenék. Megkomponáltunk valamit, aztán dekonstruáltuk, mert a legutolsó pillanatban beleraktunk még két, romboló jellegű dalt.

Az új lemezen a keserédes magyar népi hagyományból ismerhető szövegek keverednek déli országok zenei világával, a zene és a szöveg között sok helyen óriási kontraszt van, ezért fontosnak tartom megkérdezni; hogyan készülnek a dalok?

- Az eldönthetetlen, hogy a zene volt előbb vagy a szöveg, ezek folyamatosan egymáshoz idomuló, alakuló dolgok. Annak, hogy miért szerepel ennyi égtáj instrumentuma a lemezen, az az oka, hogy a zenecsinálás közben talált tárgyak között mindig van valami egzotikus, sokszor akadunk olyan hangszerek hangjára, amelyek egy másik kontinensről, vagy egy távoli vidékről származnak. A másik ok pedig az, hogy ott van a zenekarban Mikó György, aki különféle dél-amerikai, afrikai és ázsiai népi hangszerek készítője, és tudója. Amint megvoltak a dalok vázai, minden zenekari tag hozzáadta és feljátszotta a saját ötleteit.

A honlapotokon láttam, hogy már dobosa is van a zenekarnak. Ő már játszik a lemezen is?

- Dudás Zsombor a ZUM zenekar tagja, a lemezen még nem játszott. Ő a második ZUM zenekarból importált tag Pápai Istvánon kívül, aki az ütőhangszeresünk. Azóta hogy van dobos, sokkal jobb koncerteket adunk.

Hogyan fogadja a közönség az új számokat koncerten?

- Érdeklődve hallgatják, és ez nagyon jól esik. Azt is jól esik látni hogy az ismert számokat éneklik, de amikor van egy új szám, akkor nem fagy le az arcukról a mosoly hogy aztán később eloldalogjanak, hanem érdeklődve hallgatják, és próbálnak ráérezni a hangulatára. Szerintem ezen a lemezen is lesz olyan szám, amit megtanulnak majd az emberek, mert nem kevésbé fülbemászó, mint az előző.

Amikor egy zenekar új lemezt készít, általában megelőzi ezt egy maxi, vagy egy videoklip.

- A videoklip készülőben van, maxi pedig azért nem lett, mert a hazai rádiókat az eddigi tapasztalatok alapján nem érdekli ez a zene, mi pedig nem akartunk ezen görcsölni. Úgysem fognak játszani minket, sajnos ez várható.

Az előző album dalait játszották, nem?

Péterfy Bori és Tariska Szabolcs
- Ez egy szerencsés ügy volt, pont akkor indult be az Est FM, ez akkor jól jött, elkezdtek velünk foglalkozni, mint új magyar zenekarral, más rádiók viszont nem nagyon válogattak a számainkból. Szerintem nem is kell ezen izmozni, a Kispált sem játssza egyik kereskedelmi csatorna sem, így rájöttünk hogy tök fölösleges. Terveztünk egy maxit, meg is volt a borító, de úgy döntöttünk hogy nincs értelme kiadni.

Melyik számhoz lesz klip?

- A "Nincsen A Világon" című számból lesz a klip jövő év elején.

Remixek lesznek?

- Meg fog jelenni egy vinyl maxi korlátozott példányszámban, elsősorban djknek, amit külföldre is szeretnénk eljuttatni. Két lassabb változat lesz rajta a "Valahol A Fák Alatt" című számból, és a "Tündérdomb" című dalból egy diszkoid verzió, meg egy dal eredetiben, az Üres Kupéban.

Beszéljünk most egy kicsit rólad. Az Amorf Ördögök mellett ott van Erik Sumo, van egy polgári foglalkozásod, és ott a Tilos is. Ez rengeteg elfoglaltságot jelent, hogy bírod?

- Nehezen. Erik Sumo néven egy kis német kiadónál jelent meg egy lemezem, az meg elég váratlanul ért hogy, ez az anyag aztán híres djk kezébe került. Gilles Peterson is játszotta a rádióműsorában, ő pedig a nu-jazz-breakbeat műfaj egyik legfontosabb képviselője Angliában. Az Amorf Ördögök maxin egyébként a Tündérdomb remixe Erik Sumo név alatt fog kijönni, szóval saját magamat remixeltem. A következő dolog amit csinálni fogok, az egy Erik Sumo album lesz, persze nem egyedül, hívok vendégzenészeket is. Jövő tavaszra szeretném befejezni ezt, már nagyjából meg is van a fejemben.

A Tilos?

A Tilosban már csak műsorkészítő vagyok, a rádiót működtető alapítvány kuratóriumi tagja voltam, de a zenekar miatt ezt már nem csinálom. Nagyon szeretem őket, és tanulságos volt az ott eltöltött idő, a Tilos nem hasonlítható semmihez, az egy őrült hely. Ha elmondanánk egy külföldinek hogy mi folyik ott, nem hinné el. Nagyon speciálisan magyar, és azon belül is nagyon különleges, én nagyon támogatom, és fontosnak tartom a létét. Hétfőnként kettőtől négyig van a "Tofu" című műsorom, ahol régi jazzeket, meg orosz balalajkalemezeket is játszom néha, de szeretnék egy olyan műsort, ahol csak régi magyar zenék, konkrétan operettlemezek és táncdalok mennének. Elég sok gyöngyszem van, és kevesen ismerik ezeket. Ennyit a Tilosról. Reméljük, januárban elkezdődik az éteres adás, ahogy tervezzük.

Követező Amorf Ördögök koncert: Dec. 31. 22 óra Millenáris Park.