Tüntetés és felkavaró mondatok az ARC-on

2006.07.27. 14:54
A közöny és a szimbiózis témái határozzák meg a hetedik ARC kiállítást. Geszti Péter elégedett a pályamunkákkal, a felkavaró mondatokat azonban végül hivatásosok írták. Akinek időközben mégis eszébe jut valami frappáns, felírhatja a transzparensekre, amit a megnyitó tüntetésen osztanak majd ki.

"Megpróbáljuk kicsapni a biztosítékot" - fogalmazta meg Geszti Péter a hetedik ARC kiállítás célját. Az idei ARC témája ugyanis a közöny lesz, ami a főszervező szerint a "médiák által agyonnyomott tömeg" egyik legjellemzőbb tünete.

A három csukott szemű, szemhéjukra viszont nyitott szemet festő szervezőt ábrázoló plakát meghozta a pályázók kedvét, derült ki a sajtótájékoztatón. Geszti Péter, Bakos Gábor és Fatér Barna ugyanis elégedettek voltak a beérkezett munkákkal. A szellemeskedés helyett pedig előtérbe került az aktualitás és a társadalmi felelősségvállalás. Geszti Péter ugyanakkor elismerte, hogy a fejlődés megmaradt az ARC keretei közt, a kereskedelmi óriásplakátok minősége ugyanis nem javult.

Közönyzuhany

A beküldött 1007 plakát-, 48 videópályázatból 98 plakátot és 20 videót láthat majd a közönség augusztus 3-tól és 22-ig a Felvonulási téren. Az ARC idén csatlakozott a Roma Integráció Évtizede programhoz, így a pályázat másik témája a szimbiózis lesz.

Ebben a témában mutatkozik meg tizennégy reklámügynökség is, amelyek a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának jegyében állítanak ki mozgósító jellegű munkákat.

Kritikusabb volt a pályamunkákkal kapcsolatban Rohonyi Gábor rendező, aki a rövidfilmes mezőnyt zsűrizte. Bár látott négy-öt erős és eredeti alkotást, véleménye szerint a filmesek még mindig túlságosan "konszolidáltak", nem elég bátrak és őszinték. Rohonyi hangsúlyozta, hogy a filmezés már nem elitista műfaj, és bátorította az érdeklődőket a kísérletezésre.

Nem váltott ki hatalmas érdeklődést az idén először meghirdetett mondatmustra, amire frappáns és felkavaró mondatokat vártak a szervezők. A civil érdeklődés hiányában végül hivatásosokat kért fel a csapat. Így született meg Kukorelly Endre közöny ellenes szlogenje: "Közönyzuhany. Kászálódj ki alóla fiacskám". A mi kedvencünk Peer Krisztián zen tömörségű mondata volt: "A legüresebb dió reccsen a legnagyobbat."

Ezek a mondatok egyébként szerepelni fognak azokon a transzparenseken, amiket az esemény augusztus 3-i megnyitóján vehet kezébe a közönség. A Colorstar és az Anima Sound System fellépése előtt ugyanis tüntetést rendeznek a közöny ellen. Az előre megírt táblák mellett üreseket is kapnak a tüntetők, hogy saját közöny ellenes meglátásaikat lengethessék a Felvonulási téren.

Szingli nők

A sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy az ARC kiállítás a harmincas, értelmiségi nők körében nagyon népszerű.

A látogatók 62 százaléka nő, és csak 38 százalék a férfi, derült ki egy tavaly végzett felmérésből. Míg a különböző korosztályból mindkét nem hasonló arányban jelenik meg a Felvonulási téren, nagy különbség mutatkozik a 30-asoknál. Itt a férfiaknak mindössze 5 százaléka érdeklődik a kreatív óriásplakátok iránt, szemben a nők 18 százalékával.

A vendégek közt összességében a fiatalok vannak túlsúlyban, a 18-35 évesek jönnek el a legnagyobb számban. A látogatók nagy része magasabb iskolázottsági fokú, 34 százalékuk középfokú, 30 százalékuk pedig felsőfokú végzettséggel rendelkezik. A budapestiek aránya 68 százalék.