Nem tudja elhinni, hogy megvették ezt a szart

2007.02.14. 15:53
A világ leghíresebb graffitise, Banksy volt a Sotheby's aukciós ház sztárja, miután közel 100 millió forintnyi összegért adták el képeit és szobrait. Az üzletnek nagy hatása lesz a kortárs piacra, új tehetségekre irányulhat a figyelem, vélik szakértők. A Banksy-hatás első jele egy most árúba bocsátott graffiti, amihez mellesleg ház is tartozik.

"Az új dolgok megismeréséhez csatlakozási pontokra van szükségünk. Emberek millióinak jelenleg Banksy munkái jelentik a csatlakozási pontot ahhoz, hogy közel kerüljenek a művészethez, sőt, hogy lássák, a művészet lehet a mindennapi élet része". A graffitivel és street arttal foglalkozó Wooster Collective újságírójának lelkesült szavai nem alaptalanok.

A legendás angol street art-művész múlt heti, megdöbbentő aukciós sikere ugyanis nem csak az utcai művészetre, de az egész kortárs szcénára ráirányította a figyelmet. A világ két legnagyobb aukciós házának egyikében, a Sotheby's-nél a múlt héten rekordáron ütötték le Banksy három munkáját.


A bombákkal kuglizó nyugdíjasok képéért 38,5 millió forintnyi fontot fizetett egy műgyűjtő. A nagyméretű, közel két méter hosszú, vászonra festett, festékspray-vel készült munka sikere minden várakozást felülmúlt. A szakértők kezdetben ugyanis 19 millió körüli eladási árral számoltak.


A bombát ölelő lány szintén jellegzetes street artos stílusban készült képéért ugyanitt 12 milliót fizettek. Egy harmadik munkájáért, a londoni falakról is népszerű piros lufis lányért pedig 14 millió forintnyi angol fontig licitáltak.

A következő nap, szintén a Sotheby's 36 millióért adott el egy gázmaszkos balerinát ábrázoló Banksy-szobrocskát.

Banksy nem először lép ki a nonprofit világból. Októberben 24 millió forintnak megfelelő összegért kelt el a két ölelkező mélytengeri búvárt ábrázoló képe, amely szélesebb körben Blur Think Tank című albumának borítójáról vált ismertté.

Az aukción egyébként Peter Doig egyik munkája érte el a legmagasabb árat. A festményért 1 milliárd 800 millió forintot fizetett egy ismeretlen licitáló.

Banksy-hatás

Banksy eladásai a szakértők szerint ráirányíthatják a figyelmet a kortárs képzőművészetre. A londoni művész munkáit ugyanis azok is ismerhetik, akik amúgy nem rendszeres múzeumba járók. A politikai, társadalmi, környezeti problémákkal foglalkozó művész firkái 2000-től láthatóak szülővárosa, Yate, London és más angliai nagyvárosok falain.

A világsajtót is bejárta az Izrael által épített védelmi falra festett graffitije a falat áttörő kisfiúról, és a guantanamói fogolyra emlékeztető bábu, amelyet Disney Landbe csempészett a művész.


A Wooster collective szerint hamarosan érezhető lesz a "Banksy-hatás", azaz a kevésbé tehetősek más, még nem felkapott street artosoktól vásárolnak majd, figyelmet és pénzt irányítva a szcénába.

Egyébként Banksy a kvalifikált közönségnek is átjárást biztosít, ebben az esetben az utcai művészetek felé. Emlékezetes a graffitis akciója, amelyben egy bevásárlókocsit toló nő kőfaragványát csempészte be a Tate gallery egy római alkotásokat bemutató kiállítására.

2in1

Banksy a sikeres eladások ellenére továbbra is fenntartja az independent művész imidzsét. Így honlapján a nyitókép jelenleg egy XIX. századi grafika, amelyen a kikiáltó a "Nem hiszem el, hogy ti hülyék megveszitek ezt a szart" feliratú képet mutat be a közönségnek.

A művész továbbra is inkognitóban alkot, személye a sajtó és a közönség számára ismeretlen. Az aukciós házzal menedzsere tartja a kapcsolatot.

Bárhogy is van, már most érezhető a Banksy-hatás. Egy angliai műkereskedő cég például a hét elejétől egy bristoli Banksy graffitit árul, amelyhez 2in1 jelleggel egy ház is jár. A tulajdonosok ugyanis ráébredtek az addig csak firkának tartott munka értékére, és már nem az épületet, hanem a négy éve készített graffitit hirdették meg.