Mihály
11 °C
25 °C

Barátaim fénnyel reszelt arcai

2000.04.14. 17:24
Kapcsolódó cikkek (1)
A Bazovszky-Ház olyan galéria, amelynek képzőművészeti elkötelezettségét alapvetően a 80-as évek magyar underground-jának szereplői határozzák meg, akik közül többen képzőművészi és egyéb tevékenységükkel elismerést és komoly rajongótábort vívtak ki maguknak, s akikről a zord szakma éppen emiatt próbál nem tudomást venni és ellenükben a saját szellemi-tolókocsis keramikusait díjaztatni és az örökkévalóság igazságos kardja alá nevetséges áldozatként fektetni.
Wahorn András - Calgary Cowboy
Budapesten az utóbbi egy-két évben gombamód szaporodtak el a különböző kortárs kisgalériák. Legtöbbjük ilyen-olyan tevékenység mellékvizén jött létre, a belsőépítészeti stúdiók, régiségboltok, bútorüzletek és különböző bemutatótermének részeként. Körülbelül fél éve nyílt meg egy új galéria az egykori Tilos az Á közelében, amely ebben a sorban különös helyet vív ki magának. A Bazovszky-Ház olyan galéria, amelynek képzőművészeti elkötelezettségét alapvetően a 80-as évek magyar underground-jának szereplői határozzák meg, akik közül többen képzőművészi és egyéb tevékenységükkel elismerést és komoly rajongótábort vívtak ki maguknak, s akikről a zord szakma éppen emiatt próbál nem tudomást venni és ellenükben a saját szellemi-tolókocsis keramikusait díjaztatni és az örökkévalóság igazságos kardja alá nevetséges áldozatként fektetni.

A galéria Wahorn András kiállításával nyitott, majd Milorad Krstic, Roskó Gábor, Miltényi Miklós és mások következtek. Szerdán Ádám Zoltán és Minyó Szert legújabb képeinek kiállítása nyílt meg ugyanitt. A tárlatot Minyó Szert kerékpár-mániákus nyitotta meg. Minyó újra eszünkbe juttatja, hogy a régi kerékpároknak milyen különös varázsa van, s azt, hogy a műanyagokkal kiszerelt elektronika világa felé száguldó időnek a mondjuk Viktor Papanek-i klasszikus, egy egész történelmi korszakot és életérzést képviselő 1950-ben készült Raleigh kerékpár nem mond ellent, csak felhozza a kézművesség, az egyedi készítésű használati darabok ,,szellemét", azt, hogy az egyénre szabott dolgok mennyire normálisak és fontosak az egyre értéktelenedő, selejtbetorkolló, átlagszájakra igazodó modern tömegtermelésben.

Milorad Krstic - Das Anatomische Theater

Igen, Magyarország is kicsi, piaca is kicsi, s főleg a minőségi dolgok piaca még kialakulatlan, a minőségi daraboknak az átlagpolgárhoz való visszakerüléséről (mert azért valamikor volt ilyen) nem is beszélve. Minyó viszont hisz a minőségben, a tárgyak sugallta békében ezért kerékpár-képeket, kerékpárfotókat készít, a kerékpárjai finom füstbe, ködbe merülnek, hogy átszaladjanak a múltba vagy a sosemvoltba vele, velünk, s álmainkat töltse be a rajta való elutazás vágyával. Minyó a megnyitón ezt mondta el újra, de természetesen ezúttal is másként. Helyben-járó ,,hangszerelt fénykerékpárja" lámpájával hívta elő az előtte elhelyezett vásznon a fotót, a múzeumokból összeálló kaleidoszkópot. Igen, bringázásával a múzeumokat hívta elő, azokba lehelt életet régi, megbízható, rozogának tűnő kerékpárját tekerve a művész, aki a múzeumok mögött, pontosabban felett van.

Ádám Zoltán új képei viszont első pillantásra egész mások, rajtuk központi az ember, s barátait ábrázolják egy új, eddig tőle nem látott módon. A porték egy-egy személy arcát vagy teljes figuráját hozzák a szinte foto-realisztikus rajzzal fekete színben egy élénk háttér ellenében. A barát, a barátok, a barátnők, ki-ki a saját, a háttérből előtörő hangulatában: egy lány egy későéjszaka tomboló mélykobaltjában, egy szemüveges, garbós gondolkodó fiú durva vörösben, egy háttal álló barokk-ruhás figura szürkésbarnában, egy megfestetlen képet maga elé tartó alkat hideg kékben. S emellett minden képen van néhány sérülésnek tűnő fehér csík, folt, a realitás teréből kinyúló elem. Az, ami a "térképen" nincsen feltüntetve, az, ami első pillantásra hiba, seb, zűr.

Éppen ezek a kis fénypálcikák, időrések, a lesújtó fény, a kiutat mutató ,,hibák" jelentik a festmények rejtett kódját. Azt, hogy a beszűkülő valóságérzésünkben közelebb került hozzánk az ismeretlen is, s játszott élet-szerepeinknek állandó társává, megnyugtató fényforrásává vált. A barát szeme sarkában megcsillan a fény, a lány előtt cikázik az ,,ismeretlen jó", az ifjú gondolkodót ,,megtámasztja" a tiszta gondolat.

S ez az a pont Ádám részéről, amely őt művészi felfogásában Minyó Szerthez igen közelállóvá teszi. Nemcsak affinitásbéli, hanem közvetlen poétikai rokonságot is mutat kettejük között a fénynek az értelmezése, a fény, mint kiút, a vágyott és megtalált megoldás az emlékek, a barátok, a hétköznapi tárgyak előhívása iránt, az előhívás általi elvonatkoztatás, az alkotónak önmagának a megnyugvásban való előhívása által.

K. Bazovsky Ház,1085 Budapest, Horánszky u.13. II.emelet.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!