Biztos tippel buktatta el a pályázót a Műcsarnok

2004.12.23. 12:04
Kicsiny Balázs nemzetközi szinten is ismert, mélytengeri installációit mutatja be Magyarország a 2005-ös Velencei Biennálén. Mindeközben SI-LA-GI pályázata a biennále nemzeti biztosának biztos tippje miatt esett ki.
Kicsiny Balázs képzőművész neves, ám máshol már bemutatott munkáit állítja ki Magyarország a 2005-ös Velencei Biennálén. A zsűri formai okokra hivatkozva ugyanakkor elutasította a SI-LA-GI néven alkotó Szilágyi Szabolcs tervét, mondván projekt kurátora nem művészettörténész. A művész és kurátora, a MEO vezetőjeként is ismert Kováts Lajos nem értik a helyzetet, mivel Kováts kurátori megbízását éppen a biennále nemzeti biztosa vetette fel.

A matrózok redukálása

A matrózruhába bújtatott horgonyok és mélytengeri kubikosok művésze mutathatja be munkáit a 2005 június 12-én nyitó Velencei Képzőművészeti Biennálén. Kicsiny Balázs a külföldi és magyar közönség által már látott, és értékelt munkáit állítja ki a Magyar Pavilonban, olvastuk a projekt szinopszisában, amelyet a kurátor, Fitz Péter juttatott el lapunkhoz. A mellékelt montázs is a művész népszerű alkotásait - a Munkavégzés folyamatban, avagy búvárok a katedrálisban, és a Lehorgonyzott matrózok - ábrázolja.

#alt#
Kicsiny Balázs - Munkavégzés folyamatban
A kurátor, aki egyébként a Fővárosi Képtár igazgatója ezzel szemben később azt mondta, nem feltétlenül azokat az installációkat állítják majd ki, amelyeket már bemutattak. Túl bő programot adtak be ugyanis a pályázatra, és ezek későbbi "redukálására lesz szükség".

Fitz véleménye szerint Kicsiny kiválasztásával a kuratórium visszatért a régebbi koncepcióhoz, amely szerint Magyarország nem fiatal művészeket, hanem "nagy neveket" mutat be a nemzetközi képzőművészeti seregszemlén.

A biztos tipp

A Velencei Biennáléra szintén pályázó SI-LA-GI lapunknak elmondta, értetlenül fogadta, hogy a kuratórium formai okokra hivatkozva elutasította pályázatát. A művész 2002-ben kezdte el a Velencei Magyar pavilon és környezete adottságaira épülő terve elkészítését. A kész koncepcióval kereste meg a Műcsarnokot, és tanácsot kért az igazgatónőtől, Fabényi Júliától, aki egyébként a biennále nemzeti biztosa és a kuratóium elnöke is: ő kit javasolna munkája kurátoraként.

Fabényi a MEO kortárs művészeti gyűjtemény igazgatóját, Kováts Lajost ajánlotta, megnyugtatva a művészt: habár a kiírás szerint a kurátornak művészettörténésznek kell lennie, Kováts tapasztalata bőven pótolja, hogy nem előírásos a végzettsége.

A művész később megdöbbenve értesült arról, hogy a kuratórium azért nem fogadta el anyagát, mert Kováts nem művészettörténész, és személye galériatulajdonosi minőségében is aggályos.

SI-LA-GI elmondta, nem Kicsiny Balázs ellen van kifogása, akinek munkásságát ő személy szerint értékeli. A művész azt kifogásolta, hogy "a zsűri érdemben meg sem nézte pályázatát".

Megkerestük a Műcsarnok igazgatónőjét, a biennálé nemzeti biztosát, hogy megtudakoljuk, valóban ő javasolta-e Kovátsot kurátornak, és ha igen, miért utasították el. Fabényi Júlia elismerte, hogy a MEO igazgatója az ő felvetésére került a tervbe, "de nem gondoltam végig, hogy magángalériás nem lehet kurátor" - vetett fel egy újabb szempontot.

Informátorainktól közben úgy értesültünk, az igazgatónő a már elfogadott tervvel ellentétben ragaszkodik ahhoz, hogy Kicsiny Balázs új alkotásokat adjon be a biennáléra.

Víztisztítás a világbékéért

SI-LA-GI elutasított tervének középpontjában egy látogatók által működtetett víztisztító rendszer áll. A belépők által megforgatott kapu aktiválna egy vízszállító rendszert, amely a pavilon mögötti, szennyezett patakból vizet szállított volna a pavilon átriumában álló víztarolóba A vizet mechanikus tisztítóberendezésen keresztül vezették volna vissza a csatornába, szimbolizálva azt a "kicsi de szükségszerű erőfeszítést", amellyel minden ember hozzájárulhat saját maga és világ jobbításához, ismertette az Indexnek tervét a művész.