Ismeretlen da Vinci-vázlatra bukkantak

2005.07.02. 07:34
Leonardo da Vinci eddig ismeretlen, befejezetlenül maradt vázlatára bukkantak brit szakemberek a reneszánsz mester egyik legismertebb képe, a Sziklás Madonna felszíne alatt - közölte a londoni National Gallery egyik kurátora.
Leonardo da Vinci két változatban festette meg a Sziklás Madonnát 1483 és 1508 között. Az egyik a párizsi Louvre, a másik pedig a londoni National Gallery tulajdona. Ez utóbbit azonban a párizsi kép gyengébb minőségű változatának tekintik a művészettörténészek.

A londoni múzeum szakemberei a befejezetlen rajz körvonalaira akkor bukkantak rá, amikor a londoni képtárban látható alkotást infravörös letapogatóval pásztázva azt próbálták kideríteni, hogy Leonardo milyen technikával másolhatta le a korábban keletkezett - és jelenleg a Louvre-ban látható - Madonna-képet - mondta el a BBC-nek Luke Syson kurátor.

Sziklás Madonna - a Louvre-ban található változat
Sziklás Madonna:
a Louvre-ban található változat

A letapogatás során két képvázlat körvonalaira találtak rá. Az egyik - a várakozásoknak megfelelően - a Sziklás Madonna volt, a másik azonban ugyanannak a témának egy másik feldolgozása, amelyen az alakok eltérő pozícióban helyezkednek el a vásznon. Nyilvánvaló, hogy a művész valami újba akart belefogni, később azonban ezt nem folytatta.

A Sziklás Madonnának az utókorra maradt mindkét változata - a londoni és a párizsi egyaránt - Szűz Máriát egy barlangban ábrázolja térdepelve, a gyermek Jézussal és Szent Jánossal együtt. Az eddig rejtett vázlaton Szűz Mária más testhelyzetben, a földre irányuló tekintettel, egyik kezét a melléhez szorítva, a másikat pedig - a képből mintegy kifelé törekedve - drámaian kinyújtva ábrázolja.

A művészettörténészek szerint a magyarázat feltehetően a Sziklás Madonna keletkezésének körülményeiben rejlik. Leonardo da Vinci 1483-ban kapott megbízást a kép megfestésére a milánói Szeplőtelen Fogantatás szerzetesrendtől. A művész a képet el is készítette, ám olyan magas árat kért a kész alkotásért, hogy végül nem tudott megegyezni a renddel, és a képet máshová adta el - ez a kép került később a Louvre-ba.

Néhány évvel később a szerzetesrend átgondolta a dolgot, és ismét megkereste da Vincit, arra kérve őt, hogy mégis fesse meg nekik a Sziklás Madonnát. Leonardo a második megbízatást elfogadta, de új művészi ötletekkel állt elő, más felfogásban vázolva fel a témát.

A milánói szerzeteseknek azonban az új vázlat nem tetszett, és ragaszkodtak ahhoz, hogy annak a képnek a pontos mását kapják, amelyet Leonardo néhány évvel korábban egyszer már megfestett. A művész teljesítette a kérést, és megfestette a kért másolatot, természetesen ugyanarra a vászonra, amelyre előző elképzeléseit is felvázolta. A kép el is készült, 1508-ban kiállították a rend kápolnájában, ma pedig a londoni National Gallery tulajdona.

A szerzetesrend által visszautasított izgalmas képtervvel pedig a művész sajnos soha többé nem foglalkozott - tette hozzá Syson.