További Klassz cikkek
Csütörtök este Debrecenben a Modem, Modern és Kortárs Művészeti Központban megnyílt Az igazi Da Vinci című kiállítás. A jól öltözött vendégeknek maga a főkurátor, Paulo Galuzzi, Leonardo-filológus egyetemi tanár tartott tárlatvezetést, melyen a reneszánsz polihisztor bizonytalan nemi identitása ellenére még Kósa Lajos polgármester is megjelent.
A protokolleseményt nem akartuk megzavarni riporterkedéssel, de utána teljesen véletlenül leszólítottuk a civisváros alpolgármesterét, aki elfogultságra hivatkozva nem osztotta meg velünk szubjektív élményét. Viszont gyorsan szerzett nekünk egy szakértő alanyt:
"Első megközelítésben azt mondanám, ide vissza kell jönni még egyszer. És ez már valami" - osztja meg velünk értékelését.
Érteni véljük, mire gondol. A kiállítás alapötlete: mutassuk be Leonardo gondolkodásmódját. "Ez a tárlat nem kevesebbre vállalkozik, mint megjeleníteni a koncepciót, amellyel - merész elméleti szintézisek és újító kísérletek segítségével - Leonardo igyekezett egymásba integrálni azokat a törvényeket, amelyek az ember és a természet csodálatos működését szabályozzák" - áll a látogatót fogadó első táblán. Szerintünk sikerül is. Bár ha eltekintünk az installációktól, modellektől, makettektől, úgy éreztük magunkat, mint egy jól megcsinált ismeretterjesztő dvd-ben, annyi különbséggel, hogy itt nem lehet leülni elgondolkodni.
A kiállítás gyakorlatilag megegyezik a Firenzében és Tokióban bemutatott anyaggal, de van egy nagy különbség. Debrecenben nincsenek eredeti Leonardo-művek. Vagyis vannak is, meg nem is.
Kiállítottak egy eredeti, fiatalkori vázlatot, mely a Műszaki tanulmányok és emberalakokkal kapcsolatos vázlatok címet viseli. A kétmilliárd forintra biztosított lapot azonban állagvédelmi megfontolásokból olyan fényviszonyok között kell bemutatni, hogy gyakorlatilag egyetlen árva krétavonást sem látni belőle.
A Szépművészeti Múzeum pedig kölcsönadott egy kis bronz lovasszobrot, melyet nem is lehet egyértelműen Leonardónak tulajdonítani, viszont kerekítettek köré egy új részt lótanulmányok címmel.
Debrecenben tehát magának az ismeretterjeszető anyagnak kell elvinnie a kiállítást. És megfigyelésünk szerint látogatója válogatja, jelent-e ez igazi újdonságot.
"Van otthon egy Leonardo-könyvem. Ahhoz képest nem kaptam semmi újat" - mondja egy túlságosan felkészült hölgy.
A kiállítás eredeti címét valahogy úgy lehetne fordítani, hogy "Leonardo géniusza". "Hogyan kell érteni Az igazi Da Vinci címet?" - faggatunk egy másik látogatót.
"Nem egyszerűen festő volt, hanem tudós és művész egyszerre" - hangzik a válasz, ami szerintünk szintén benne van a józan észben.
Gulyás Gábor, a Modem igazgatója a bejárat előtt álló, fémoxidos műgyantából készült, 7 méter magas lószobrot tartja a kiállítás szenzációjának. A Sforza-ház emlékművének szánt Kolosszus, melyhez Leonardo 16 év alatt 9 ezer vázlatot készített, a debreceniek kezdeményezésére épült meg, a világon először.
A város persze nem tudta finanszírozni a megvalósítását, így csak november 16-áig áll a Modem előtt, utána megy New Yorkba a kiállítás anyagával, de az is lehet, hogy eladják valami tehetős Leonardo-rajongónak.
A városlakók, úgy tűnik, megszerették. A megnyitó napján már akkora közösségi élet volt a kis téren, hogy a sarkában a vendéglátóipar is sátrat vert. Az optimistább nyilatkozatok szerint 200 ezer látogatót várnak a három hónap alatt.
.