Erzsébet
0 °C
7 °C

Szent repülő halak

2001.02.16. 16:19
Kapcsolódó cikkek (1)
Repülõ táncosnõ. Elöl-, hátul-, alul- és felülnézetbõl. Egyedül és megsokszorozva. Magányosan, mégis tömegként. Repülõ ember - Repülõ hal. A szünet után pedig rosszcsont szentek garázdálkodnak a szinpadon: A szentek fáradtsága; Panja Fladerer és Vera Sander produkciói.
A két, zeneileg, színvilágában és hangulatilag meglehetõsen eltérõ darabot összeköti a figurák ösztönvilágba nyúló megjelenítése, az emberi magányosság és örökös vágyódás ábrázolása és a groteszkbe hajló, inkább mozgás- mint táncnyelv.

Vera Sander
A Repülõ hal kékes fényben úszó szinpadán Panja úgy vergõdik mint egy aranyhal az akváriumban. Menetel, vonaglik, sokszor a saját testével sincs kibékülve, máskor mintha ízületei és izmai határait próbálgatná. Mozdulatai civilizáción kívüli, zsigeri indulatokról és vágyakról beszélnek. Elrugaszkodni, elszakadni újból és újból - és az örök kudarc, hogy a gravitáció, vagy a heveder, visszaránt. Mindez - a mostanában oly divatos - videotechnikának köszönhetõen egyszerre különbözõ perspektívákból és megsokszorozva. A negyven perces one-(wo)man-show így filmszerû vizuális élménnyé válik, ami kétségkívül roppant látványos kaleidoszkóp, de néha elnyomja a táncot magát.

A szünet után sokkal konkrétabb problémával szembesülünk: hogy milyen nehéz is a szentek élete. Mert hát, végül is, a szentek is csak emberek! Ők is csak mulatni, játszani, ne adj´isten szeretkezni vágynak - miközben ,,hivatásuk" szerint zsolozsmázniuk kell és példát mutatniuk. A mediterrán körmenetek fúvószenéjére (a koreográfus portugál!) Vera és Panja, a két feltehetõen becsípett szent, minduntalan kiesik áhitatos szerepébõl. A meglehetõsen direkt pantomim, a groteszk mozdulatok meg az ütemes muzsika hatására vidám paródiaként jelenik meg az egyébként húsbavágó ellentmondás: elvárások és normák, versus ösztönök.

A két táncosnõ estje az emberi élet alapvetõ problémáit feszegeti szokatlan, sokszor abszurd formában. Ez nem tánc, a harmónikus mozgás hagyományos értelemében, inkább a tudatalatti, illetve a társadalmi szerepek megjelenítése a test mozdulataiban. Extatikus, vad vagy éppen görcsös. Ahogy lelkünk mélyén mindannyian tombolunk miközben jólnevelt vigyázzban állunk. Persze ezt látni kissé sokkoló ...