További Klassz cikkek
Japánok a magyar falanszterben |
Örültem, mert hát mégis van pezsgés a Fővároson túl, és azért is, mert a megnyitón meghallgathatom a Közép-Európai Gonzó-Gurut (KEGG), ahogy az ötvenes évek falanszter városában önmagától idéz, továbbá, mert volt ürügy, hogy autóba vágjuk magunkat, és irány a ködös dél.
Amikor két darab mandarinnal a táskánkban útnak indultunk, még nem tudtuk, hogy az egész több lesz, mint egy szimpla kiállítás. Ha már gonzónál tartunk, nem takargathatom, hogy az újságírás lényege a határ felszámolása szemlélő és tárgya közt. Semmi távolságtartás! Például a permetező, hideg eső is mellékes körülmény volt addig, míg ki nem szálltunk, hogy egy műanyagflakonnal elinduljunk valami benzinkút felé. A nyálkás sötétben megbúvó IFA-telep portásával sem ismerkedtünk volna meg, ha útközben nem fogy ki a benzin az autóból.
Poszt-popart alkotások |
Hamarosan kiderült, hogy a kortárs japán fotóművészet igenis megérte a hosszú gyaloglást az autófényszórók által szabdalt ködben.
Fotó a térben
A dunaújvárosi kiállítóteremben beavatást kaptunk a leíró jellegű japán fotográfiába csakúgy, mint az azt meghaladó posztmodern víziókba és a mindkettőn túllépő dekonstruáló stílusba.
Ez utóbbi jegyében a képek egy része nem is a falakon kapott helyet, lévén, hogy azok a sík helyett a térben helyezkedtek el. Úgy tűnik, Japánban, ahol még ma is megkövezik azt, aki napi tizenötször nem csattintja el a fényképezőgépét, a fotó már nem az alkotói folyamat végterméke, inkább tárgya annak.
Mosolyognunk kell a hercig utcarészleteken, a körbezakatoló fotóvasúton |
Mosolyognunk kell a hercig utcarészleteken, a körbezakatoló fotóvasúton is, és mosolyunk vezet rá a művek apropójára: a térbe taszított fényképek ahelyett, hogy a valóságot rekonstruálnák kicsiben, inkább gyermekien naivnak tűntek. A fotóvároska elnagyolt és sematikus, de csak azért, mert ilyen maga a fotó is: kiemeli, amit a fényképész ki akar emelni, elhagyja, amit nem. A fénykép - legalábbis az a dokumentarista típus, amelyet a közvélemény a valóság tükrének tekint, és amely elemeiből a két japán művész is dolgozik - hiányos. A térbeli fotográfiák elgondolkodtatóak a sajtó és szociofotó mai kultuszát illetően. Önkéntelen kritikáját adják az éppen futó, a világot értő és profi (tehát hitelesnek titulált) módon megragadó sajtófotók budapesti kiállításnak.
Szőr-terem
Technikolor hátterek előtt pózoló idős, japán párt láthattunk, tigrismintás szőrrel borított napszemüvegekben |
A poszt-popartos alkotások után megtekintettük még Jun Mitsuhashi Benetton-reklámfotó utánérzésű képsorozatait. Talán nem véletlen, hogy éppen ezt a termet sötétítették el a rendezvényt lezáró buli számára. Miközben az érdeklődő közönség japán manga-animációkat csócsált, a Közép-Európai Gonzó-Guru (KEGG) pedig saját japán-filmjében merült el egy másik kivetítő mellett, mi a manipulált fotók közül kiléptünk a dunaújvárosi valóságba, ami véletlenül éppen úgy nézett ki, mint a japán fotóvároska: naiv, sematikus és elnagyolt. De ez már egy másik téma.