'A Nemzetinek kulturális fellegvárnak kell lennie'

2002.10.29. 17:05
Az első színházi élmény olyan, mint az első csók vagy az első szeretkezés - állítja Jordán Tamás, a Merlin Színház igazgatója, akit hétfőn neveztek ki a Nemzeti Színház élére. A leendő vezérigazgató terveiről beszélt.
Mikor tudta meg a kinevezéséről szóló hírt?

Tegnap délután. Nagyon feszült voltam előtte, úgyhogy a hír hallatán megkönnyebültem.

Január elsejétől lép munkába. Hogyan készül addig a posztra?

"Nem olyan színházra utazok, ahol a látvány és a showelemek játszanak vezető szerepet."
Tételesen végig kell mennünk azokon a pontokon, amiket a pályázatomban vállaltam, megnézni, hogy mi mivel jár. Nem csak anyagilag, hanem hogy kinek mit kell tenni a megvalósításért.

(A Merlin Színház éttermében a szomszéd asztalnál közben jóízű kacarászás folyik. Jordán nem állja meg a játékot, beszól: "Idefigyeljetek, ez azért nem nagyon megy ám! Most már Nemzeti Színház igazgatója ül itt. Kérem szépen, tessék viselkedni!" A kollégák erre még hangosabban nevetnek.)

Ezen kívül meg kell ismerkednem a Nemzeti Színház jelenlegi társulatával, akiket ugyan ismerek, de nem tudom, hogy akarnak-e velem dolgozni. Ez egy új helyzet. Aztán meg kell ismernem az összes ott dolgozót, hiszen ez is szükséges ahhoz, hogy tudjam, körülbelül mi az, amivel nekem számolnom kell.

Jelezte már valaki a mostani társulat tagjai közül, hogy nem fogadja Önt el igazgatónak?

Ez egy kötelező mondat volt részemről, hiszen az ember nem mondhatja azt, hogy engem mindenki szeret, és szeretne velem dolgozni. De még nem szólt senki.

Július 31-én jár le a mostani társulat szerződése. Utána új stáb lesz?

Hátra van még az egész szezon és csak márciusban lesznek a szerződtetések. Korai lenne tehát bármit is mondani ez ügyben.

Azt nyilatkozta korábban, hogy egy perfomance-előadást tervez jövő tavaszra, melyben a színház technikai lehetőségeit teszteli elsősorban.

A Nemzeti Színház színpadtechnikája valóban világszínvonalú, erről magam is meggyőződtem a Vihar (rendezte Schwajda György - a szerk.) előadásán. Olyan gazdag tárháza a lehetséges variációknak, hogy nem is lehet egyhamar kiismerni. Én nagyon sokat várok ettől, ezért szeretném minél jobban kiismerni, és azt szeretném, ha az ott dolgozó rendezők is minél pontosabb képet kapnának a működéséről. Ennek érdekében készítünk egy revüt, amelyre szakembereket kérek fel, hogy játsszanak a technikával, engedjék el a fantáziájukat. A bemutató showműsor egyes elemeit akár majd a rendezők is felhasználhatják a későbbi darabokban. De hozzáteszem: nem gondolom, hogy a technika felülkerekedhet a művészeten, azaz nem olyan színházra utazok, ahol a látvány és a showelemek játszanak vezető szerepet.

Tervei szerint az új évadot egy gyermekelőadással kezdi. A Nemzeti célközönsége lesz a fiatalabb generáció?

A Nemzeti Színház egyik fontos feladata, hogy a jövő színházértő közönségét felnevelje. Nem mindegy az, hogy mi az első élmény a színházban, hiszen ez olyan, mint az első csók, vagy az első szeretkezés.

Amennyiben az akusztikával és láthatósággal nem lesz baj - merthogy Ascher Tamás a gyerekdarab leendő rendezője ezt feltételül szabta meg -, egy varázslatos előadást mutatunk be a gyerekeknek, de olyat, hogy még a szülőknek is leesik az álla. Ezen kívül tervezzük a Ruszt-féle "beavató színház" elindítását, webkamerák felszerelését, és olyan irodalom órák megtartását, amit mindenhol követhetnek a fiatalok.

"Amennyiben az akusztikával és láthatósággal nem lesz baj." Igaz tehát, hogy átépítéseket tervez?

Félreérthetően idézték a szavaimat. Semmi olyan átépítésről nem beszéltem, ami a színpadot vagy a nézőteret érintené. Az akusztika javítása egyszerű technikai kérdés, a láthatóság javítása pedig azt jelenti, hogy megszüntetjük azokat a székeket, ahonnan nem lehet látni az előadást. Az általam tervezett újítások elsősorban nem az előadással kapcsolatos helyekről szólnak. Olyan terekről, amik most még nincsenek a Nemzetiben - például étterem, kávézó, vagy videókkal felszerelt tárgyaló. A színház épületéhez tartozik egy szabadtéri színpad, ezt szeretném üveggel körbekeríteni.

Ehhez Siklósi Mária, az épület szerzői jogaival rendelkező tervező beleegyezése is szükséges. Tárgyalt már vele erről?

Még nem tárgyaltam. De kötelezőnek tartom, hogy mielőtt konkrét lépéseket teszek, az ő beleegyezését és segítségét kérjem.

A színházi előadásokon kívül mi szerepelhet még a programban?

Zenei események, táncelőadások, képzőművészet, lemez- és könyvbemutatók - minden. Azt gondolom, hogy a Nemzeti Színháznak Magyarország vezető kulturális intézményének, egy kulturális fellegvárnak kell lennie, nem csak színháznak.

Létrejötte óta a színház gyakorlatilag nem került le a politikai napirendről. Hogyan védekezik a jövőben ez ellen?

A politikának nincs keresni valója a színház falain belül, főleg nem a Nemzetin belül. A két éve sikerrel megrendezett Pécsi Országos Színházi Találkozó például teljesen politikamentes. Remélem, hogy a színházban is csak művészeti feladatokkal kell foglalkozunk.

Ön a POSZT fesztiváligazgatója, a Merlin színházigazgatói és a Színművészeti Egyetem tanári állása mellett. Ezeket folytatja vezérigazgatóként is?

A Merlint Magács László igazgatná tovább. A POSZT-ot egy nagyon erős stáb csinálja, arról tehát nem kell lemondanom. Az egyetem is heti kilenc órámat foglalja csak el, azt nekem bele kell tudni préselni a munkámba.