További Klassz cikkek
Kantor - Párizsi útja alkalmával csapja meg az informel szele |
Az inkább színházi rendezőként ismert, de képzőművésznek sem jelentéktelenebb Tadeusz Kantor századunk lengyel művészetének egyik legnyughatatlanabb egyénisége. Emberi nyitottsága folytán a legkülönfélébb, néha egymásnak ellentmondó poétikai kalandokba bocsátkozott. Azok, akik ezeddig csupán színházi alkotásait ismerték, mostani budapesti tárlata révén közelebb kerülhetnek Kantor vizuális művészetéhez.
Valószínűleg gyorsan rádöbbennek arra, hogy a lengyel művész alkotói világát ugyanazok a nyelvi-tartalmi jellemzők határozzák meg, vagyis hogy esetében nem szabad műfaj és műfaj között lényeges különbséget tenni, hiszen rendre ugyanazok az emberi dilemmák foglalkoztatják. Amik tulajdonképpen önkeresések, önmeghatározások.
Az ötvenes évek végén, második párizsi útja alkalmával csapja meg az informel szele. Fautrier, Mathieu, Pollock és Wols műveinek hatására ő is eltávolodik a figurális ábrázolástól és a körülötte észlelt káoszt alaktalan anyagra és mozgásra vezeti le. Az informelben honos alkotási módot, a csurgatás és a fröcskölés gesztusát a színpadra is átviszi. A színészekkel úgy bánik, mint a tubusból kinyomott festékkel: előbb szekrénybe tömködi, majd kihajigálja és fogasra aggatja őket. S az elhangzó szöveg sem más, mint szertefolyó halandzsa.
Kantor Tadeusz - "Egyszer csak Goya egyik napoleóni katonája belépett képzeletem egyik szobájába" , 1988 |
Budapesti tárlata hármas tagolású, s a már aposztrofált "füstgrafikák" és korai kollázsok mellett az anyag gerincét a gépek és tárgyak témájára készült akvarell- és tusrajzok képezik. Ezek a hatvanas-hetvenes években készült színpadi látomások egyedülálló figuralizmusban csúcsosodnak ki, s ismét az embert helyezik Kantor opusának gyújtópontjába.
Mondhatni: egész művészete az ember eltűnéséről és újbóli megjelenéséről szól. Művészetének záró szakaszában lassanként leszámol környezetével és önmagával s megfesti saját halálát. Miközben a színpadon is hasonló gondolatok uralkodnak el rajta. Utolsó rendezése sem más, mint saját távozásának előkészítése. Látnoki képességét igazolja, hogy a darab bemutatója előtt, az egyik próbán halt meg.
Platán Kortárs Művészeti Galéria--Lengyel Intézet, Budapest,
2000. augusztus 2 - szeptember 9.