Miklós
-7 °C
2 °C

Isten, szex, fekete öntudat

2001.12.04. 15:07
A reggae nem tűnt el, csak átalakult. Jamaikai zenetudósok M.u. (Marley után) 10-re kidolgozzák a lemezjátszókkal előadott élőzene módszerét, mely M. u. 20-ban, azaz a múlt szombaton ismét Magyarországra érkezett. A Love Tank a Zrínyi nyomdában.
A múlt

Egyedül álltam a teremben - mindenki más táncolt. Feketék hullámoztak a zenére, úgy, hogy ahhoz nekem ritmusérzékem kevés, szemérmem pedig sok. Meg aztán a zene is furcsa volt, nem tudtam eldönteni, hogy ez most valami mutáns reggae, az elektronikus zene perverz mellékága, vagy ilyen a jamaikai rap. Sok lehetőségem azonban nem volt elmélkedni, mert a fűszeres illatú szél, a ritmus és az önfeledten táncoló tömeg hamar elandalítja az embert. Olyannyira, hogy a tervezett néhány nap helyet egy egész hónapra azon a félreeső, karibi szigeten ragadtam.

Love Tank
A soundsystem tagjai: Selekta Schepper, Franky Dee, Operator Ömmes és a londoni Mystic Dan. 1994-ben alakultak Hamburgban. Olyan nagy sztárokkal játszottak már együtt, mint pl. Buju Banton, akinek lemezeit nem rakhatom be házibulikban. Sok egyedi dubplate-jük miatt zenéjük -a Dancehall Times szerint- összetéveszthetetlen.
Az idő persze nem telt tétlenül: megtudtam, hogy a szigetlakók a szivar külső buroklevelét használják Rizla helyett, hogy a szigeti lányok nagy természetességgel kezdeményeznek kapcsolatokat, továbbá, hogy a hallott zene nem néhány előadó hangzását jelenti, hanem egy egész stílusról van szó. A dancehall-ról.

Mi, európaiak, Marley távozása után leírtuk a reggae-t, mint ahogy Bitlisz sincs tovább, legfeljebb revival band-ek játszanak még némi aprópénzéért. Eközben azonban a reggae nem halt meg, Jamaikán ment tovább a dolog, fejlődött, reagált a korhangulatra. Megjelent ott is az elektronika, a Dj-k, MC-k, bakelitkorongok. A nyolcvanas évek közepére pedig kialakult a dancehall, és az azt prezentáló csoportosulások, a soundsystemek. Az új stílus azonban változatlanul a jamaikai kultúrában gyökerezett, melyet mi sem mutat jobban, mint hogy a számok a helyiek érdeklődési körének megfelelően egyrészt istenükről, Jah-ról, másrészt a fekete öntudatról, harmadrészt pedig szexről szólnak.

A lokális jelleg mellett azonban ebben a zenében is mozgolódott valami mélyről jövő, emberi dolog, ami révén, igaz csak a felszín alatt, de terjedni kezdett a műfaj. A dancehall tizenöt év késéssel megérkezett Európába, tavaly pedig - amikor a bulikon már rég nem hozakodtam elő kedvenc Buju Banton lemezeimmel - rábukkantam a Dancehall Times nevű magyar lapra, amely fénymásolt és rendszertelenül jelenik, de biztos jele, hogy hazán partjait is elérte a dancehall.

8 pm 11 pm
Cinetrip Mystic Dan, a toaster

A jelen

Egyedül állok a teremben, és sajnálom a Dancehall Times szerkesztőit. Az utóbbi két számban gyakorlatilag már csak a neves hamburgi soundsystem, a Love Tank hazai fellépéséről írnak, a legfelsőbb jelzőkkel illetve a zenekart, a szakértelmet, aminek révén a soundsystemek legjobbjai között vannak, és, hogy mégis is eljönnek hozzánk, erre a Jah háta mögötti helyre, a rideg puszták és kelkáposzta-főzelék földjére.

A kihalt gyárcsarnokot (az egykori Zrínyi nyomda - a szerk.) látva azonban úgy tűnt: a magyar valóság minden igyekezetük ellenére sem készült még fel a karibi életérzés befogadására. Este nyolc volt, elvileg már órák óta kerek asztalok körül kellene beszélgetni fajgyűlöletről, továbbá magyar Dj-k forrósítanák a hangulatot a Love Tank éjféli kezdéséig. A beszélgetések azonban elmaradtak, a közönség meg egyelőre nem jön, a teremben tartózkodó 1 db Dj pedig képtelen befűteni a termet.

Cinetrip
A Cinetrip társaság a legendás Rudas-fürdői bulik szervezésével vált világhírűvé. Manapság a party-k látványvilágának kialakítása terén -azaz visual jockey-ként- tevékenykednek. Digitális fraktál minták, filmrészletek és fények keverésével teremtik meg a bulik egyedi hangulatát.
De tizenegy tájban, amikor sötét konyhákban már megdermedt a pörköltön a zsír, mégis előbújnak odvaikból a magyar rasztafárik, és mire a csapat színpadra lép, megtöltik a termet. Megpördülnek a reggae korongok, és hamarosan bemozdul a tömeg. Hideg van, a jamaikai légkörért meg kell küzdeni, de hát mi másért létezik az MC? (Akit a sondsystem-ek esetében egyébként dj-nek, vagy toasternek hívnak.) A fekete srác, Mystic Dan löki a szöveget, rap-pel, buzdítja a táncolókat. És ami egy ideig jópofa, az órák múlva döbbenetessé válik. Az MC (illetve dj) ugrál, énekel, táncol, néha pedig ritmusra nyomja a filozófiát: "Love, peace and unity", meg "No never use white drugs! Smoke weed", és "Positive vibe". Önmagában ez a fáradhatatlan alak elég lenne a jó hangulathoz, pedig még két dj (illetve a selector) is a keze alá dolgozik.

Valóban forr a buli, és ez még csak az egyik kellemes élmény. A zene mellett a közönségen is érződik a jó ízlésű válogatottság. Valaki felveti, hogy itt, most új országot kellene alapítani, és csupán szellemi potenciállal győzedelmeskedni, de ez már tényleg egy másik univerzum témája. Az, amelyikbe talán csak a zene képes elragadni az embert. El is megyünk táncolni.

Sound System
A dancehall partykat celebráló társaság, azaz a soundsystem, a zenetudománytól távol, az élő zene sajátos formáját hozta létre. A formáció nem csak lemezeket kever egymás után, hanem effektekkel, rap-pel és énekkel a helyszínen teszi egyedivé a lejátszott számokat. A soundsystem konzerv zenéi sem idegen, vásárolt darabok: a jobb csapatok egyedi felvételekkel un. dubplate-ekkel rendelkeznek, melyeket maguk írtak, vagy saját elképzeléseik alapján készíttették egy barátjukkal, aki jól zenél.

A soundsystem minimum három főből áll.
Selector: Mifelénk dj-nek mondják. Lemezekről keveri a zenét.
Toaster: Más néven dj. Magyar megfelelője az MC. A party hangulatáért felelős, tartja a kapcsolatot a közönséggel, énekel, reppel.
Operator: A banda vezetője. Ő választja a lemezeket, alakítja ki a banda hangulatát. Neki vannak barátai, akik jól zenélnek.