Vilma
-7 °C
4 °C

Babaházkaszárnya

2003.09.19. 08:46
Milyen hatással vannak az emberre a keletnémet tárgyak? Mit írtak a magyar vendégmunkások a budi falára? Mi a dj. feladata? Mit vett díszdobozban az álmédium? NDK-s tárgyak kiállítása a Centrális Galériában.
Az Index Riportfejlesztési Bizottsága a szubjektív maszatolások elkerülése végett* egy médium meghívása mellett döntött, hogy a Centrális Galériában látható NDK-s tárgykulturális bemutató keltette érzelmekről független, külső megfigyelőként számolhasson be. A médium szerepére Valeszt, az érdeklődő internetsportoló fiatalembert kértük fel, aki a felkérést hírességekre jellemző tettetett jóindulattal elfogadta. Közvetlenül a tárlatlátogatás előtt azonban, amikor a riportercsoport épp egy parkon igyekezett átvágni, Valesz telefonon közölte, hogy nem ér rá. A baljósan rövid telefonbeszélgetés alatt egy pulikutya egy köteg elektromos vezetéket próbált kicibálni a park talajából.

Képre kattintani jó!
Tekintse meg!
A bizottság a termelőmunka zavartalansága érdekében úgy határozott, hogy Valeszt megszólalásig hasonló fikciós másolatával helyettesíti a látogatás idejére. Az álmédium első kérdésünkre, hogy mi a pálya, kissé feszülten reagált, ezért röviditalokkal és a falról szóló Pink Floyd-rockopera meghallgatásával próbáltuk ellazítani.

A Centrális Galéria nyílt és derűs hangulatban fogadta a Riportfejlesztési Bizottságot és fiktív médiumukat. Szinte azonnal meg lehetett tekinteni a Német Demokratikus Köztársaságban készült tárgyakat. A tér távolabbi végéből kacagás hallatszott, valamivel közelebb valaki azt mondta, hogy nem volt azért annyira rossz.

Valeszt azonnal beszippantotta a műanyag és alumíniumtárgyak (csészék, tálcák, diódarálók, úszósapkák, papucsok, faliterítők, magnók és fényképezőgépek) birodalma. A tárlók felett állva hümmögéssel jelezte, hogy baromi öregnek érzi magát, és továbbra is feszült, csak most máshogy - egy kicsit lazábban.

Az egyik riportfejlesztő a elektromos konyhai gépek akváriuma felett különös asszociációs tükröződésre bukkant, amit egy plexikupolás csehszlovák kávédaráló emlékének felidézése okozott benne. A riporter nem tudta eldönteni, hogy csak most lehetetlen elképzelni, hogy ezek a dolgok valaha újak voltak, vagy már akkor is a komolytalan retróhangulat lengte körül őket, amikor még újszerűnek számítottak. Valesz az összefüggészárlatot azzal oldotta fel, hogy babaház. Mintha bizonyos értelemben babaházak berendezésére termelt volna a tervgazdaság.

Valesz ezután felhívta a digitális fényképezőgépen mélán matató riporterek figyelmét arra, hogy milyen elegáns ugrás hajtható végre a babaház és szöges ellentéte, a közös budi között.

Kattintás után nézegethet!
Kérjük, kattintson a képre!
A kiállítás vicces hangulatát kiválóan emelik az OSA (Nyílt Társadalom Archívum) dokumentumai a falakon. Az egyikből például kiderül, hogy milyen kemény sors várta a Kelet-Németországban dolgozó magyar vendégmunkásokat. A helyzetre mi sem jellemzőbb, hogy még a munkáskaszárnya vécéiben megjelenő feliratokat is jelentették a szerveknek.

"A feliratok nem pornográf jellegűek voltak, hanem inkább a német nép testi és lelki tulajdonságaival foglalkoztak." Igen kérem, a magyarok egyéb okfejtések között csúnyának nevezték a németeket a vécék falán. Valesz jelezte: semmit sem tud arról, hogy a németek valóban csúnyák lennének.

A dokumentumokból kiderül, hogy a lakosság értesítése nélkül záratták be az NDK farmernadrággyárait, illetve hogy milyen belkereskedelemben nélkülözhető magyar termékeket cseréltek keletnémet tárgyakra (uborka, játék, konyak).

Valesz szubjektív érzelmeivel kapcsolatban, a korabeli hangulatot idézve, elismerte: ez van. Kérdésünkre elárulta, hogy a tárgyhalmaz okozta bizsergés nála korántsem fordult dizájncenteres harsogásba, sőt, a kiállított öregnéniszatyor, illetve bizonyos gyerekjátékok egyenesen a szívébe markoltak, mint a gonosz főpap az Indiana Jonesban. Egy német se kelet- már, ami részben szomorkás, részben meg jobb nekik így.

Míg a riporterek a kávéban oldódó keletnémet kiskanálról szóló kabaréjeleneten rötyögnek, az álmédium újabb megrázóan vicces dokumentumot talál a galéria falán, és válogatott fenyegetésekkel meggyőzi a bizottságot, hogy minél nagyobb terjedelemben közöltessék le azt.

"Az NDK-s disc jockey-k kulturális küldetése"

"A lipcsei körzet illetékes kommunista tisztségviselői azt követelték, hogy dolgozzanak ki egy kurzust a kelet-német disc-jockeyk számára, akik feladata nem csupán az, hogy "felteszik a lemezeket a lejátszóra", hanem őket politikai funkcionáriusnak kell tekinteni.
(...)
A kultúrfunkcionáriusok rámutattak, hogy a dics-jockeyknak úgy kell a pulthoz és mikrofonhoz lépniük, hogy világos elképzelésük van arról, hogy mit akarnak mondani és elérni
(...)
A disc-jockeyk feladata, hogy "felébresszék a zenei-etikai igényeket, szórakoztassanak és neveljenek" - mondták a funkcionáriusok. Azt is megjegyezték, hogy a lipcsei körzet disc-jockeyi már végzik a különleges kurzusokat, amely felkészíti őket, hogy megfeleljenek a kelet-német kommunista párt kultúrpolitikai igényeinek..."

Forrás: OSA

"Bazira kúl kiállítás volt" - nyilatkozta Valesz lassan szétolvadó másolata, mielőtt a Terv Kávéházból kizavart romáktól díszdobozos karórát vásárolt volna.

NDK-GDR-DDR
Élet és forma
Centrális Galéria
A kiállítás november 30-ig tekinthető meg.

* Nincs még végett.