Reklámban intenek be az Operaháznak?

2005.10.28. 08:20
A Budapesti Őszi Fesztivál reklámjában szereplő kisnyugdíjas az Operaház új vezetését gyalázza, vagy csak jópofán viccel? Bennfentes poénok, kortárs mozgásművészet és az eldobott operabérlet.

Mozikban, közvetlenül a Doom című megyek és lövök akcióhorror trailere után, de még a film előtt sugározták a Budapesti Őszi Fesztivál fiatalosnak, lendületesnek, meg persze formabontónak szánt reklámját, amiben többek közt egy csárdást járó néptánc-együttes felmutatásakor a speaker közli, hogy na ők biztos nem lesznek a rendezvényen, és felteszik a "Figyelj, a hattyúk tava érdekel?"- kérdést, mire a spontán a Trafó előtt álldogáló háziasszony rögtön elhúzza a száját. Persze az alternatív látványszínház, az tök más, azt még a Barátok közt helyett is.

#alt#
A letöltéshez katt a képre.

Az alternatív művészet már csak ilyen, a kortárs opera is gyakran megtévesztően hasonlít egy bajor jódlifutamra, a nagy formabontásban nem lehet mindig figyelni a minőségbiztosításra. Akik azonban rajtatartják az ujjuk a kortárs tánc- és mozgásművészet ütőerén, felfedezhettek egy apró bennfentes poént is. A reklám egyik jelentében ugyanis egy idős hölgy a "Maga nem akar inkább odajönni?" kérdésre az Operaház lépcsőjén eldobja a bérletét, mondván dehogynem, inkább kortárs zenére vágyik, mint Mozartra.

A magyar művészeti életben járatlanoknak dekódolnánk a jelenetet: az apró poénnak szerintünk sok köze van ahhoz, hogy a reklámfilm rendezője, Kovalik Balázs tagja volt annak a csapatnak, amely Zimányi Zsófia fesztiváligazgatót támogatta a Magyar Állami Operaház igazgatói posztjára kiírt pályázaton, amit azután nem nyertek meg. Ráadásul Kovalik az idei évadban is rendezett volna bemutatót az Operában, de a rendező végül visszamondta a felkérést.

A Budapesti Őszi Fesztivált egyébként Zimányi Zsófia fesztiváligazgató vezetésével az 1996-ban alapított Budapesti Fesztiválközpont Kht. szervezi, amely a Budapesti Tavaszi Fesztivált illetve a Budapesti Búcsút is jegyzi. Kovalik Balázs pedig már három éve a fesztivál művészeti vezetője. Kezd összeállni a kép?

A Budapesti Őszi Fesztivál visszavág a Magyar Állami Operaház új vezetésének, vagy csak a bennünk élő Tarlós István gondol már megint rosszra? Felhívtuk az illetékeseket.

"Teljesen alaptalan a feltételezés, hogy a reklámban rosszindulatú utalásokat rejtettünk el, ezt senki nem gondolhat komolyan" - mondta el kérdésünkre Koch Adrea, a Budapesti Fesztiválközpont marketing vezetője. Koch szerint a reklámfilmben feltűnő Zsótér Sándor, az Operaházhoz közel álló színházi rendező szerepeltetése is bizonyítja, hogy nincsen semmi bajuk az Operaházzal és annak jelenlegi vezetésével. Zsótér egyébként azt mondja a reklámban, hogy "Miről beszélsz?".