A Photoshop megöli a művészetet?

2003.01.16. 12:04
Megszűnik-e a festészet a számítógépek világában, avagy a festők kiűzetése a virtuális valóságból.
"Elnézést, nem itt van a Photoshop rajongói kiállítás?" A körszakállas, webdizájner külsejű srác tétován áll a hagyományosnak tűnő olajfestmények közt. "Ja, igen, értem" - mondja aztán a kiállítás kurátorának bólogatására. "Hogy a művészek Photoshoppal tervezték meg a képet" - tesz egy udvarias gesztust, majd távozik. Készman József pedig széttárja kezét, jelezvén: nem ő volt az első csalódott látogató.

A kiábrándultan távozók ezúttal, meglepő módon a kiállítási koncepció sikerének bizonyítékai lehetnek. Ugyanis éppen a kiábrándultság, a tanácstalanság az, amin keresztül a Várfok Galéria csoportos tárlata rámutat tulajdonképpeni témájára.

Mátrix és művészet

Készman József hat különböző stílusban alkotó, különböző érdeklődésű és témaválasztású művész festményeit gyűjtötte össze. A kiállított munkákban közös vonása, hogy alkotási folyamatukban központi szerep jutott a számítógépnek, és az egyik legnépszerűbb képkezelő programnak, a Photoshopnak.

Győrffy László
Győrffy László saját készítésű fotóit Mátrixosította a szoftverrel, önmagát például meggyötört Neová fazonírozta át, a képernyőn megjelenő végeredményt viszont hagyományos olajtechnikával, reneszánsz mestereket idéző műgonddal festette vászonra. Fotorealista festményei mellett Király András munkái szinte impresszionista hatást keltenek. A fiatal művész a neten vagy magazinokban talált fényképek filterezett verzióit ültette át az olaj és vászon dimenziójába.

Nagy Gabriella több, de szintén a hálóról gyűjtött képből rakta össze a megfesteni kívánt kompozíciót, Csurka Eszter a Photoshoppal manipulált fotó printjére festett rá. Nyári István hipperrealista képének alkotásához, Csáki László pedig kollázsa összeállításához fogott egeret.

Hétköznapi csalódások

A művek közt vannak mindenfélék, jók és gyengébbek egyaránt, de a kiállítás lényegére itt nem az egyes vásznak esztétikai boncolgatása mutat rá. Érdekesebb feladat a látogatók kiábrándultságának vizsgálata.

Csalódottan távoznak ugyanis az információs technológia irányából érkezők, mivel az alkotók a várt, bravúros szoftverhasználat helyett a művészi önmegvalósításra helyezték a hangsúlyt.

Csáki László
De nem lelkes a szakma sem. A Műcsarnok 2000-es, Áthallás című kiállításának szakmai közönsége yuppie-festőknek nevezte a számítógépes technikával kísérletező művészeket, kifejezve a harsánynak, modernkedőnek ugyanakkor gyökértelennek tetsző gesztusokkal szembeni idegenkedését.

Az észrevételek jogosak, mivel a kiállított munkák egyik közönség számára sem elég karakteresek. A képekből, így együtt az útkeresés bizonytalansága sugárzik. A kor kihívásaira érzékeny művészek szeretnének kezdeni valamit a kultúránkat alapjaiban átrendező technológiával, csak éppen a folyamat túl közel van hozzánk, a hatások túlságosan is direktek, a művészetbe történő átszüremlésükhöz pedig idő kell.

Virtuális szumó

Az igazi problémát azonban nem az okozza, hogy a művészek nehezen találnak fogást a szumóbirkózóként föléjük tornyosuló rendszeren. A hájas alak nem puszta megjelenésével bizonytalanította el az alkotókat. Az élet minden területére rátenyerelő technológia normális esetben ugyanis hálás téma: nyersanyagkincse évekre elegendő tartalékot biztosít filozófiai, esztétikai vagy akár társadalomkritikai fúrásokhoz.

A képelőállítást forradalmasító szoftverek azzal keltettek zavart a festők körében, hogy kipenderítették őket az addig jobbára számukra fenntartott dimenzióból, az absztrakció világából.

Király András
A Photoshop segítségével ugyanis néhány kattintással készíthetők művészi hatású képek. Alkalmazások csokrai kínálnak artisztikus, ecsetvonásokat vagy éppen mozaikmintát imitáló hatásokat. Ahogy 150 éve, a fotózás technikájának megjelenésével a tömegek számára is lehetővé vált a valóság reprodukálása, úgy most az "elvont" minták egyszerű előállítása előtt nyílt meg az út.

Reménytelen helyzet, a képzőművészek mintha kiűzettek volna mind a realitás, mind az absztrakció világából. Hova tevődik át ezzel a művészet működési területe? És mik a művészek feladatai, miután elérhetővé lett az, ami eddig szakértelmet és kreativitást követelt?

A festészet halott?

A Várfok Galéria kiállítása a fenti kérdések megfogalmazásával tulajdonképpen a képzőművészet létjogosultságára kérdez rá.

A tétova válaszok ellenére sem kell azonban rögtön nekifognunk a sírásásnak. Ahogy a fényképezés elterjedése, avval, hogy mentesítette a művészeket a valóság ábrázolásának terhe alól, felszabadítóan hatott a képzőművészetre, úgy a számítógépes technikák is új eljárások, gondolatok, elméletek kiizzadására kényszeríthetik korunk alkotóit.

A technika így tehát nem rombolja az emberi szellem termékeit. Éppen ellenkezőleg - Moholy-Nagy László szavaival - kikristályosítja a "kifejezés tiszta formáit". A Photoshop rajongói kiállítás tanúsága szerint a kristályosodási pontig azonban még egy kicsit várnunk kell.

Clipart - A Photoshop rajongói
Várfok Galéria, Bp., Várfok u. 14.
Nyitva január 9-től február 8-ig.