Magyar énekesnőn nem fog az olasz operabotrány

2006.12.11. 23:07
A milánói Scalában vasárnap este magyar résztvevős operabotrány zajlott a Franco Zeffirelli által rendezett Aida premiert követő előadásán. Roberto Alagna operaénekes annyira megsértődött, amiért kifütyülték, hogy a darab elején faképnél hagyta a Scala közönségét előadásostul. A nem mindennapi esetről a szenvedő alany, Komlósi Ildikó operaénekesnő számolt be, akit Alagna duett előtt hagyott magára.

A Zeffirelli rendezte Aida a milánói Scalában annyira rangos előadásnak számít, hogy a december hetedikei premieren nemcsak Romano Prodi, Angela Merkel és Giorgio Armani, hanem még maga Marco Materazzi is jelen volt a felállva tapsolók közt.

A minden idők leglátványosabbjaként meghirdetett Aidán a Radames szerepében feltűnő olasz tenor, Roberto Alagna a második előadás kezdetén faképnél hagyta a duettre érkező társát, Komlósi Ildikót. Az Amneris szerepét éneklő magyar énekesnő állta a sarat, egyedül duettezett, amíg be nem ugrott a helyettes Radames farmerben.

Pá, kis aranyom

A kínos intermezzóról az Indexnek Komlósi Ildikó számolt be Milánóból. "Az előadás nem indult scandalnak, de az lett belőle" - kezdte a főleg külföldi operákban dolgozó mezzoszoprán, aki a skandallum utáni másnapon mindig kicsit ideges volt a történetek miatt. "Roberto kiénekelte a magas hangot, én akkor jöttem be a színpadra. Leült a lépcsőre, várta a tapsot, de csend fogadta. A közönségből egy férfi tapsolni kezdett, mire egy ellentétes nézetet valló másik visszahuhogott, a harmadik pedig elkezdett fütyülni, és ebből szép kis kórus lett a karzaton. Sajnáltam Robertót, mert gyönyörűen énekelt, még szebben, mint a premieren."

Elszakadt a cérna

Komlósi Ildikó
Komlósi Ildikó a második magyar énekesnő Rost Andrea után, aki a Scalában nyitóelőadáson lépett fel. 1984-ben szerezte diplomáját a Zeneakadémián, aztán Londonban, valamint Milánóban tanult. 1986-ban Pavarotti-énekversenyt nyert, majd Verdi Requiemjében debütált Pavarotti mellett. A New York-i Metropolitanben, Bécsben, Frankfurtban, a Scalában, a drezdai Semperoperben és a londoni Covent Gardenben is énekelt már. Az idén a Verona per l'Arena nemzetközi díját vehette át José Cura mellett.

Komlósi szerint Alagna valószínűleg nem bírhatta idegileg, ezért távozott azonnal a színpadról. "Roberto fogta magát, szalutált, és kiment, én meg ott maradtam egyedül. Megállt a levegő, körülbelül 200 lehetett a vérnyomásom - emlékezett vissza. - Lenéztem a karmesterre, aki erre elkezdte a zenét, mert ha egyszer lemegy a függöny, az azt jelenti, hogy vége az előadásnak. Ezért belekezdtem egyedül a duettbe, és nemsokára oldalról berepült egy tenor. Szó szerint berepült: Antonello Palombit úgy lökték be fekete farmerben." Alagna természetesen azóta már nem dolgozik a Scalában, duettbeli partnernője pedig kicsit fájlalja, hogy egy telefont sem eresztett meg feléje a kínos helyzetbe hozás után. "Sajnálom Robertót, hogy nem bírta, de magamat is sajnáltam, szörnyen éreztem magam" - mondta. Ezentúl Palombi játssza majd Radamest.

Besokallt

Az énekesnő elmondta, sosem történt vele ilyesmi ezelőtt, sőt még csak nem is hallott olyat, hogy egy énekes lemegy a színpadról, de az esetnek volt előzménye. "Roberto amúgy egy végtelenül helyes ember, csak általában rosszul veszi a kritikát. A premier előtti sajtótájékoztatón arról beszélt egy újságírónak, hogy ez a Scala már nem a régi, már nem olyan a közönség, mint régen, és hogy az Aida után többet itt nem is akar fellépni. Ez megjelent a lapokban, ami nyilván érzékenyen érintette a közönséget, akik szintén büszkék. Ez válthatta ki belőlük a fújolást és a füttyögést."

Pavarottit nem tudták kifütyülni

Az nem újdonság a huszonkét éve éneklő Komlósi Ildikó számára, hogy valakit kifütyülnek, hiszen az olaszok temperamentumosak, és vállalják a véleményüket. Olyat is hallott, hogy magát Pavarottit fütyülték ki, de Luciano ekkor még jobban összeszedte magát, a darabja végül óriási siker lett. "A vasárnapi botrány után mindenki igyekezett megmenteni az előadást, még azt is beleadtuk, amink nem volt" - örvendett a végső sikernek, de hangján még érezhető volt az előző napi adrenalintúladagolás.

Nem kívánt publicitás

Komlósi Ildikó lelkesen számolt be a nyolcvannégy éves Zeffirelli rendezési stílusáról, akinek ez az utolsó Aidája. Majd kedvesen visszautasította azt a feltételezést, hogy a botrány esetleg még jól is jött neki, mert a sajtóban világszerte megemlítették nevét. Egy helyszínen tartózkodó magyar történész-gasztronómus beszámolója szerint pedig az olasz lapok őt tartják az előadás legjobbjának. "Azt csak én tudom, mit éltem át egy ilyen szituációban - magyarázta Komlósi -, kétezer embernek tartottam az arcomat egyedül. Én ilyen publicitást nem kívánok senkinek sem."