Trabant vagy Opel ?

2001.01.29. 11:48
Riport egy nyilvános kerekasztal-beszélgetésről, ahol a magyar underground prominensei és a szakma jelesei vitatták meg, hogy mi is tehető azért, hogy a '80-as évek eleji legendás Trabant-számok és egyéb kulturális kincsek hozzáférhetők legyenek a ma már Opelekben ülőknek is.

Lukin Gábor letiltotta a Trabant együttes a Bahia kiadó honlapján (bahia.hu) található felvételeit. Az egyik legnagyobb magyar zenei honlapon a legendás underground zenekar öt felvétele volt elérhető, melyek Víg Mihály szerzeményei és a '80-as évek elején készültek. A lapnak a felvételekből semmilyen anyagi haszna nem származott, kizárólag az egykoron kazettákon terjesztett, az egykori rendszerrel szembehelyezkedő kultúrát kívánta ma is elérhetővé tenni. A kiadó a szerzeményeket Lukin kérésére levette a szerverről, s a teljes kérdéskörben vitát indít az érintett zenészek, szerzői jogászok, internetszakértők és a kérdésben jártas újságírók és szakértők részvételével.

Trabant
A Trabant a '80-as évek undergroundjának egyik meghatározó együttese volt. Egyetlen közismert megjelenésük az Eszkimó asszony fázik című filmben volt. Zenéjük csak kazettákon terjedt. Vezéregyéniségei a ma is aktív Víg Mihály (a Balaton együttes vezetője, a Tarr-filmek zeneszerzője), a Los Angelesben élő Lukin Gábor és a New Yorkban élő Méhes Marietta voltak.
Az vita az Interneten az Index jóvoltából szimultán követhető volt (az irc.elte.hu szerver #mp3bahia csatornáján). A jelenlévők izgatottan várták Lukin Gábor (Los Angeles) és Vető János (Koppenhága), Trabant-kulcsemberek hozzászólását, de erre nem került sor.

Az izgalmas és termékeny vitán elhangzottakból válogatást az alábbiakban közlünk, s a vita, reméljük, hamarosan folytatódik a magyar underground jövőjét illetően.

Antal István (Trabant-közeli filmes és esztéta): A Trabantot három tag képviselte és jelentette mindig is, Méhes Marietta, Lukin Gábor és Vető János, akik még működésük kezdetén megegyeztek abban, hogy minden zenekarral kapcsolatos kérdésüket együtt oldják meg, és bármelyikük egyedül is képviselheti a zenekart. Ebben az esetben az, ami történt, sajnálatos és megalázó, hisz a vitának nincsen tárgya, Lukin tiltása egyben a zenekar véleménye is, s azt maradéktalanul el kell fogadni, azaz, ha Lukin 30 millió forintot kér felvételeiért, akkor azt tessék neki kifizetni, és ne akarjon ma senki az egykori underground-művészek tollaival ingyen ékeskedni.

Bognár Attila (Bahia, kiadóvezető): A kiadó jóhiszeműen tette fel a felvételeket, melyeknek ma piaci jelentősége szinte nincsen, a kiadvány költségeinek megtérülésén túl még CD-kiadás esetében sem sem maradna szinte semmi. Az mp3-ak ingyenesen voltak elérhetők, s a számok Víg Mihály szerzeményei, akinek felvételeit és életművét a Bahia kiadó gondozza, így saját kiadványai mellett jogosnak érezte ezeknek, az akár ŐsBalatonként is felfogható együttesnek a felvételeit.

(balról jobbra) Uj Péter, Víg Mihály, Fábri Péter
Fábri Péter (A Szerzői Jogvédő Egyesület Igazgatótanácsának tagja, dalszerző): Rengeteg fogalmi zavar merül fel a vitában, jórészt személyi sértettségek érzelmi tobzódása. Az új jogszabályok értelmében az egész kérdés eurokonform módon van rendezve, jóllehet a jogszabályok a valóságban nem mindig alkalmazhatók, s nem mindenki számára egyformán megfelelőek. A Bahia szimpatikus, küldetés jellegű tevékenysége is ugyanezen jogszabályok alá esik, bár végül is részesülhet kedvezőbb elbírálásban. A Bahiának érdeke, hogy rendezze jogviszonyát minden szerzővel.

Gerényi Gábor (Index, internet- és zeneszakértő): A Szerzői Jogvédő nem egyeztetett sem a szerzőkkel, sem a felvételek felhasználóival és irreálisan magas tarifákat szabott ki a felvételek használatáért. Így egyelőre elmételileg, minden letöltött mp3 után 25 forint jogdíjat kell fizetni bármilyen, még szerzői kiadásért is, még akkor is, ha a szerző nem kér felvételeéért semmit.

Gerlóczy Ferenc
Gerlóczy Ferenc (a HVG Trabant-közeli újságírója a beszélgetés moderátora): Sem Shakespeare-nek, sem örököseinek nem fizetnek jogdíjat. Ez szinte általános értékű példa. A szerzők helyett a producerek gazdagodnak meg. Lukin letilthatja a számokat, ehhez természetesen minden joga megvan, de akkor nem lesz hallgatható a Trabant, s ez nem megoldás.

Géczi Zoltán (pesti bölcsész, zenekritukus): Lukin kerüli a kiadással kapcsolatos megegyezést, és irreálisan magas összeget kér felvételeiért, melyet anno maga sokszorosított és ingyenesen osztogatott.

Víg Mihály (művész, ex-Trabant, a Balaton vezetője): Itt egyértelműen ki lett provokálva a Lukin, akinek a levelének nyilvános közzétételével az ő személyiségi jogai meg lettek sértve, ugyanígy felvételeinek közzétételével.

drMáriás (tudós művész, a bahia.hu főszerkesztője): A művészeknek személyes tulajdona, szellemi tőkéje valamennyi alkotása, s ez elidegeníthetetlenül az is marad. De ha nem tudunk a személyi sértettségeken túljutni, akkor nem lesz sem Bahia, sem non-profit hangtár és archívum, sem koncertek, hisz az egész érintett kultúrkör egyre nehezebb körülmények között működik.

Müller Péter Sziámi
Müller Péter (Európa Kiadó, Kontroll csoport, URH, Sziget fesztivál, művész, üzletember): A Műcsarnokban hatvanan jöttünk össze azért, hogy megbeszéljük, hogyan segíthetünk Dixin, aki hajléktalanszállóra került. Végül 59-en elmentek, s én magam maradtam, aki máig segítem őt. Sajnálnám, ha most is így történne. Dixi életművét viszont nem lehet levédeni, nem is kap semmilyen jogdíjat, habár ő egyszemélyben művészet.

Najmányi László (Ex-Spions, művész, művészeti író): A művész elidegeníthetetlen tulajdona minden alkotása.A hetvenes években azért hagytam itt az országot, mert ellehetetlenítették működésemet. Manapság ugyanez történik. Kiemelten jól támogatott művészeti központok ellopják levelezésemet St.Auby Tamással, s támogatásokat szerezve a kiadványra kérdezés nélkül közzéteszik.

Szinger András (Szerzői Jogvédő, jogász): Ha a Bahia megkereste volna a Szerzői Jogvédőt, és a kiadó és művek közös jogi képviselőjeként befizetett volna egy csekély jogdíjat (80 forint lemezenként), akkor Lukin külön engedélyezése nélkül is feltehette volna a felvételeket tárába, s a jövőben, saját kiadványai esetében ezt minden további nélkül is megteheti.

Bahia
A Bahia kiadó tevékenységével a magyar underground, valamint a műfaji hovatartozásuktól függetlenül a minőségi és fontos új zenék támogatója tízéves tevékenysége alatt alapvetően a hazai nem kommersz zenéket kiadással (mintegy száz CD), terjesztéssel, archiválással, koncertek és fesztiválok megszervezésével segítette.

A bahia.hu a Bahia kiadó internetes hangtára és kulturális lapja, amelyen a könyvtárak működési elveihez hasonlóan átfogó ingyenes hangtárat kíván kiépíteni, hogy az értékes, nem kommersz zenék elérhetőkké váljanak minden érdeklődő számára. A bahia.hu-ra bárki feltöltheti zenéjét, a Bahia kiadónak ebből semmilyen anyagi haszna nem származik.

Szkárosi Endre (ÉS, művész, művészeti író): A jog erőszak, de szükséges, elkerülhetetlen, s a törvényeket mindig az erősek, a hatalmon levők alkotják. Így a zene esetében a kommerciális zene képviselői diktálnak őket védő jogszabályokat, a nem kommerszek ellenében.

Szőnyei Tamás (Magyar Narancs, zenekritikus): A Narancs is megpróbálta kiadni a Trabant felvételeit mellékletként 1998-ban 20.000 példányban, s amikor már a tiszteletdíjat illetően is megszületett a megegyezés Lukinnal, Princz elkerült a Postabanktól, s a dolog anyagi része úgy változott, hogy kiadhattuk volna ugyan az anyagot szponzorok segítségével, de a magas tiszteletdíjra már nem futotta volna. Lukin ezt követően visszalépett.

St.Auby Tamás (Magya Képzőművészeti Főiskola, művész, teoretikus): Felháborító, hogy az ingyenes felvételek, ingyenes művek után is jogdíjat kell fizetni. Nonszensz.

Uj Péter (Index, Népszabadság, zenekritikus): Az itt folyó vita jogi része már világviszonylatban lejátszódott a Napster-ügyben, ugyanakkor más a Lukin-Bahia konfliktus, ahol erős személyi töltése van a kérdésnek. Amikor a Trabant-felvételek kiadásáról szó volt, Lukin kikötötte, hogy a Bahia nem lehet még csak a kiadvány támogatója sem. A Szerzői Jogvédő viszont panaszkodik, hogy milyen sok a munkája, csökken a lemezeladás, holott ez távolról sem igaz, az eladott lemezek száma nő, a videóké és kazettáké is nő, s most itt az új kasza, az mp3, amelyból újra jó lét lehet behajtani.