Évek múlva dőlhet el a Vasilescu gyűjtemény sorsa

2002.03.05. 15:02
Még egy jó ideig nem lehet tudni, hogy kié lesz a nagy értékű Vasilescu gyűjtemény. A Legfelsőbb Bíróság ugyanis hatályon kívül helyezte az örökösödési perben született korábbi ítéletet és új eljárás lefolytatására kötelezte az elsőfokú bíróságot. Ennek köszönhetően még hónapokat, ha nem éveket kell arra várni, hogy kiderüljön: kit is illet valójában a páratlan kortárs magyar képzőművészeti gyűjtemény.
Idősebb és ifjabb Vasilescu János évek óta vív már erőszaktól sem mentes örökösödési háborút. A vita tárgya a főként kortárs magyar művészek alkotásaiból álló Vasilescu gyűjtemény, ami a leendő Kortárs Magyar Művészeti Múzeum alapját is képezné. A modern magyar képzőművészet történetében rendkívül nagy értéket képviselő gyűjteményt a jogvita lezárásáig zár alá vették. A végrehajtói kamara állítása szerint már nem egy alig pár négyzetméter raktárban őrzik, Budakeszin. De, hogy hol máshol azt nem árulják el, mivel ez hivatali titoknak minősül.

Az örökösödési per 1999-ben, tíz évvel a néhai Vasilescu Jánosné Berger Klára halála után indult. Az idősebb Vasilescu János felesége és a fiatalabb édesanyja végrendelet nélkül halt meg. 1990. márciusában ingatlan hagyatékát átadták, az ingóságok ügyében - ide tartoznak a festmények és az egyéb műkincsek valamint az autó is- azonban nem volt hagyatéki eljárás. Ifjabb Vasilescu János kérelmére indult ugyan egy pót-eljárás, ám ezt megszüntette a közjegyző, mivel az örökösök nem tudtak megegyezni abban, hogy kit és mi illet meg a hagyatékból. Mindenesetre a festmények, szobrok, kerámiák valamint ékszerek Vasilescuné halála után férje birtokában maradtak.

A döntéshez még bőven van mit tisztázni

A perben ezért ifjabb Vasilescu Jánosnak azt kellett bizonyítania, hogy mindaz amit kér, édesanyja hagyatékához tartozik. Édesapjának pedig azt, hogy saját vagyona mindaz amit fia kért tőle. Idősebb Vasilescu János pedig nem bizonyította a bíróság előtt, hogy saját vagyonát próbálja elperelni tőle fia. Ezért egészen a mai napig a fiú járt sikerrel. A Legfelsőbb Bíróság szerint az elsőfokú ítélet legnagyobb hiányossága, hogy a perben szereplő festmények nagy része nem beazonosítható. Nem lehet tudni, hogy kinek a tulajdonát képezik, hol vannak és milyen értéket képviselnek. Ahhoz, hogy el lehessen dönteni, hogy a perben szereplő képek kinek a tulajdonában állnak és kit illetnek, még igen széles körű bizonyítást kell az elsőfokú bíróságnak lefolytatnia.