A másik Capa

2014.02.16. 07:56 Módosítva: 2014-09-12 09:49:09
Tulajdonképpen a fotósok védőszentje volt, az International Center of Photography elnökeként elévülhetetlen érdemei vannak a fotográfia elismerésért vívott küzdelemben, kiállításokat szervezett, gyűjteményeket gondozott, mindenki barátja volt. A Life magazin fotósait bemutató sorozatunkban Cornell Capa.

A teljes egészében fotókra épülő Life magazin értelmezte újra a hírfotó szerepét az újságírásban, így lett a fotótörténelem meghatározó lapja. Különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások jellemezték, az olvasók az első perctől kezdve imádták, négy hónappal az indulás után már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A magazin híres fotósai most az Indexen!

A fotótörténelem meghatározó lapja, különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások – ez a Life magazin. Az első, teljes egészében fotókra épülő hírújság, amely teljesen újraértelmezte a hírfotó szerepét az újságírásban. A Life magazint egyébként hivatalosan 1883-ban alapították, de 1936-ban egy szerencsés tulajdonosváltást követően vált jelentős lappá.

Az olvasók az első perctől kezdve imádták ezt az új formátumot, az első példány 380 000 példányban kelt el, négy hónappal később már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A Life magazin őrült menőnek számított, ők írtak először az LSD-ről, nem véletlen, hogy a hatvanas évek világát bemutató Reklámőrültek című sorozatban az ellenkultúra éppen egy life-os magazinszerkesztő, Joyce Ramsay karakterén keresztül jelenik meg.

Végtelen sokáig lehetne sorolni a híres képeket, Robert Capa normandiai partraszállásról készült homályos foltjai, Gordon Parks jellegzetes, aktivista munkái, Henri Huet ábrázolása a vietnami háborúról – ezeket mindenki nagyon jól ismeri. Sorozatunkban a Life magazin fotósait mutatjuk be az Indexen!

Tulajdonképpen a fotósok védőszentje volt, az International Center of Photography elnökeként elévülhetetlen érdemei vannak a fotográfia elismerésért vívott küzdelemben. Nem tartotta magát igazán nagy fotósnak, de remélte, hogy szellemi munkája maradandó lesz. Könyvének címe, A tudatos fotós, egyben a jelmondata is volt: a cinizmus és a formalizmus helyett igyekezett az emberségre koncentrálni. Sok Life-fotóshoz hasonlóan neki is hosszú élete volt, 90 évesen halt meg New Yorkban. Friedmann Kornél néven született Budapesten, az érettségi után az addigra már híres fotósként dolgozó testvéréhez, Robert Capához csatlakozott Cornell Capa néven. Itt ismerte meg Henri-Cartier Bressont és David “Chim” Seymourt, megélhetésként az ő képeiket kezdte előhívni és nagyítani a fürdőszobájából kialakított sötétszobában. New Yorkban a kis Capa előbb a Life magazin sötétkamrájában kezdett dolgozni, majd a katonai szolgálat után a Life hivatásos fotósa lett. A legenda szerint hamar megállapodtak abban, hogy egy háborús fotós elég egy családra, ő inkább a békét örökítené meg. De csak rövid ideig maradt a Life kötelékében, testvére tragikus halála után az általa (Bressonnal és Seymourral közösen) alapított Magnumhoz igazolt. “Ettől a naptól kezdve folyamatosan kísértett a kérdés, hogy mi lesz a fotós hátrahagyott munkáival, hogyan lehet életben tartani egy életművet.”