A fotós, aki ott volt, mikor lelőtték Kennedyt
További LIFE cikkek
Bill Eppridge

Eppridge egyike volt a Life legtöbbet publikált fotósainak. Gyakornokként kezdte a lapnál, miután 19 évesen övé lett az NPPA nagydíja (ez olyan mint az év sajtófotója ma), majd megnyerte az amerikai Év Egyetemi Fotósa díjat. Hamar a Life belsős munkatársa lett, és az újságnál maradt a lap 1972-es megszűnéséig. A Life-nál töltött évei alatt születtek legismertebb munkái, ő volt az a fotóriporter, aki Robert F. Kennedy szenátor mögött állt, mikor meggyilkolták egy Los Angeles-i szállodában. Eppridge fotója a gyilkosságról a XX. század egyik legismertebb hírfotós ikonjává vált. Az egyetemen régészként diplomázott, történelmi szemléletmódja fotóin is felismerhető. A spontán, természetes képekben hitt, sosem avatkozott bele a körülötte zajló eseményekbe. Pontosan tudta, hogy a képei ugyanolyan fontosak lehetnek évtizedek távlatából, mint másnap a lapokban, ez a képessége pedig a legjobbak fölé emelte a szakmában.
A Kennedy-s fotója akkor készült, amikor a kampányoló demokratajelöltet a Los Angeles-i Ambassador Hotelben tartott beszéde után lelőtte egy palesztin férfi a szálloda konyháján. Eppridge ugyanis a kötelező programok után is követte az épületben Kennedyt, és mögötte állt a gyilkosság pillanatában is. Az egyik képén Kennedy még mosolyogva fog kezet a személyzettel, a következőn már életéért küzd a padlón, három halálos lövés után. A hirtelen támadt káoszban egyedül Eppridge-nek sikerült megőriznie a hidegvérét, helyzetbe kerülni, és néhány jól átgondolt képet is készíteni.
A gyilkosságról készült képsorozat ikonikus kockája nem sokat láttat a felfordulásból, mégis a merénylet legemblematikusabb képévé vált: az teszi különlegessé, ahogy a sötét jelenetet csak egy fölülről belógó kamera fénye világítja meg, ami körberajzolja a haldokló Kennedyt, és vele együtt kiemeli a fölé hajoló, kétségbe esett londiner fiút, akivel pillanatokkal korábban még kezet ráztak.















Rovataink a Facebookon